Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 27. juni 2013

Hvordan bygge utemøbler - del 2



Da jeg skrev innlegget om hvordan vi laget utemøblene vår, fikk jeg en rekke meldinger, mail - og til og med en tekstmelding (ikke vet jeg hvordan han fant nummeret mitt:)

Det var altså tydelig at jeg IKKE hadde svart på alt det som folk lurte på.
Derfor kommer nå del II - det er mange av de samme bildene, men med enda mer detaljert informasjon.


Sofaen er bygget med impregnerte terrassebord med dimensjon: 120mm x 28mm.
Ja, det stemmer at de er ganske grønnlige i skjæret når man kjøper dem, men dette er bare impregneringsvæsken som tørker fort opp. Du får altså ikke "grønne møbler".


Bordplaten er laget med vanlige uimpregnerte bord i dimensjon 145mm x 35mm.
Sokkelen er laget av samme materialer som sofaen.


 Hele terrassen, og møblene, er beiset med Jotuns Trebitt (farge: Strå)
Border er imidlertid beiset med Jotuns interiørbeis (farge: Drivved).


Dette er noen av bildene vi knipset mens Brannmannen holdt på.

Det var viktig for oss at sofaen skulle være god å sitte i.
Derfor ville vi at den skulle ha rygg, og ikke bare 90 grader mot veggen.
Brannmannen snekret en lett skrå rygg som fungerer supert med puter inntil.
Det ga litt mer jobb - men utrolig mye mer igjen i komfort.
Ryggen er laget med 110 graders vinkel fra setet.
 

Armlenet lagde han som en kasse.
Og den skapte enda en sitteplass;)


EKSAKTE MÅL PÅ SOFA:
Sittehøyden (uten madrass) er 27 cm.
Totalhøyde på sofa er 66 cm.
Sittedybden er 60 cm - det er nok til at man kan slenge seg, samtidig som man sitter godt og ikke må sitte helt framme på kanten, liksom.

Sofaen måler 3 meter fra blomsterkassen til hjørnet, og andre enden måler 2,85m.

EKSAKTE MÅL PÅ BORDET:
Høyde 50 cm
Bordplate: 120cm x 120cm
Sokkelen er 70 cm i bredde.

Sjablongene er laget ved å printe ut ønsket tekst og bokstaver på vanlig papir, dekke baksiden med blyant (skrible tett), for deretter å tegne rundt bokstavene på fremsiden. Da får du avtrykket på veggen og kan fylle det med maling.
Dongeriputene er fra H&M Home

Madrassene er 10 cm tykke, billige skumgummimadrasser fra Ikea.
Vi klippet dem til med saks og kledte dem med møbelstoff fra Stoff og Stil (type: Møbelchenille, farge Beige og nr. 82 12 51 (kr. 89,-/m)

Putene heter Karlstad og er også fra Ikea. De kommer i ulike farger og har også et slitesterkt møbelstoff.
Innerputa er av dun og har en søm midt over på midte for å forhindre at fyllet "detter ned" ved bruk.
Genialt:)
Putene måler 58cm x 48 cm.


 Disse kassene viser hvordan vi lagde de små benkene rundt omkring på terrassen.
Fryktelig enkelt, men fungerer veldig bra:)

De er egentlig laget av bærebjelker for å få dem grove nok.
Dimensjonen på dem er ca. 50mm x 200mm.
På toppen la vi vanlige terrassebord. Foret opp på innsiden slik at plankene på toppen passet inni kassen.
  
Et bilde fra i fjor før benkene ble beiset

Totalprisen for sofa, bord og de tre benkene kom på ca. kr. 5000,-
I tillegg kom kostnadene på puter og madrasser.


Sånn - da håper jeg at jeg har fått dekket det meste:)
Men skulle det være noe jeg har glemt - spør gjerne i vei!

Du kan se flere bilder fra terrassen HER.
Hvordan bygge utemøbler - del 1 kan du lese HER.

22 kommentarer:

  1. Stilig uteplass du har altså!
    Umulig å ikke kose seg her tror jeg :)

    SvarSlett
  2. Heisan :-).
    Hjertelig takk for en grundig beskrivelse, nå kan gubben umulig
    gå feil :-).
    Her kommer dere nok til å få en fantastisk og avslappende sommerferie!
    Hilsen Yvonne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Yvonne:)
      Du får hilse gubben, da og si lykke til;);)

      Slett
  3. Så koselig det ble med hyllen over sofaen på ytterveggen!
    Takk for fyldig forklaring av møbelbygging! Lar meg inspirere!
    Neste sommer har vi nytt hus og skal til med ny terrasseplanlegging. Det klør i fingrene allerede.
    Jeg har skimtet på et tidligere foto hos deg, at dere har en slags solskjermings-/vindskjermingsvegg som kan trekkes ned, ved utesalongen. Ser utrolig greit ut. Kan du ikke vise noen bilder, lage et innlegg om hvordan dere har gjort dette og hvor det er kjøpt?!

    Nyt sommeren på terrassen! Håper guttene får herlig badevær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Takk for koselig tilbakemelding:)
      De "veggene" du ser er skjermvegger som vi bestilte hos Scandic. Håper å få til er slikt innlegg når jeg kommer meg i land:)
      Hilsen Hegemor

      Slett
  4. Utrolig fint:) Hvor har du kjøpt de "Home Made" merkene? Skikkelig tøffe:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ups...det husker jeg ikke, faktisk...:/ En eller annen interiørbutikk... Det hjalp deg sikkert veldig..;) Sorry!:)

      Slett
  5. Jeg skal begynne på slit sofa som du har lagd her, driver å måler og skal kjøpe matrialer på mandag :) Men litt usikker på høyden, du synes ikke den er lav å sitte i ? Ville du lagd den høyere hvis du skulle gjort det en gang til? :) Så vanskelig å se bare ved å måle med en tommestokk og se det for seg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kult:)
      Vet du, vi er veldig fornøyd med høyden. Men det er fordi vi skulle ha en sofa, og ikke en høyde som vanlige solstoler, liksom:)
      Husk å se på høyde + madrass:)
      Ellers er det nok smak og behag:)
      For meg var det viktigste at den var dyp nok slik at jeg kan slenge meg;);)
      Lykke til:):)

      Slett
    2. Ok :) takk for svaret, tror nok jeg følger din oppskrift da :)

      Slett
  6. Hei :) Jeg fant nettopp den flotte sofaen dere har bygget, og har virkelig lyst til å "kaste meg ut i det". Lurer bare på hvordan man får til den skrå ryggen (for det vil jeg også ha!). Har du noen bilder/fremgangsmåte eller tips?? Mvh. Irene Olsen

    SvarSlett
  7. Hei. Utrolig fin terrasse med fin sofaløsning . Er det samme dim. på plankene på sofaen som på terassen ( 120x28)?

    SvarSlett
  8. Hei. Eg ser at sittedybden er 60 cm. Er dette fra husveggen deres å til enden av sofaen eller fra ryggstøtten å til kanten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Roger! :) Ja, det stemmer, sittedybde er den delen man har tilgjengelig til å sitte på :)

      Slett
  9. Hei
    Hvordan fikk dere til skråryggen på sofaen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Festet lekter på skrå og skrudde terrassebordene på dem:)

      Slett
  10. Hei.
    Hvor kappet han disse lektene for at de skulle bli 110 grader. Brukte han en spesiell sag? Kappet han en lekt på 35 cm 110 grader?
    Imponerende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt..? Han brukte vanlig kapp- og gjærsag. Lekte ble kappet i begge ender slik at den kunne festes i setebunnen og mot ryggen på sofaen. Tilsammen utgjorde dette 110 grader fra setet i forhold til rygg.

      Slett
  11. Hei.
    Veldig flott sofa, tenkte jeg skulle lage en selv.
    Lurer derfor på høyden på de 2*2 lektene som er festet til leveggene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann:) Jeg vet ikke eksakt hvor lange lektene var, men du klarer kanskje å regne deg fram ut fra de målene jeg har skrevet i innlegget? Lykke til med sofa:)

      Slett