Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 31. august 2010

Fornøyd med rynker på jobb!

Jeg har omsider innsett det, jeg ER altså ute av de "glatte" 20-årene, og med jevn fart på vei inn i de heller "avtakende glatte" 30-årene... ;) Stadig vekk dukker det opp rare streker og striper på de merkeligste steder i områdene rundt øyne, nese og munn... Jeg fikk til og med min aller første pigmentflekk i fjor, tror jeg!

Men, jeg må bare si det - det er utrolig behagelig å ha fått seg en bitte-bitte-liten smilerynke her og der.. På jobb, vel og merke! Der er det noe helt annet - der får du jo faktisk litt status med rynker! :)

Jeg merker det vel i grunnen i de fleste settinger, - overfor pasientene, annet helsepersonell og etater, men ikke minst i forhold til de pårørende! Jeg var 24 da jeg startet som ambulansearbeider, og jeg følte meg sprøtt ung! Jeg var liksom med og "lekte" med de voksne og fikk se hva slags problemer "de voksne" må ta seg av og forholde seg til, som sykdom og skade på seg selv, sine foreldre eller sine barn... Jeg så voksne være livredde for sine barn, eldre som slet med kroniske sykdommer, og jeg var rett og slett for ung til å klare å sette meg inn i situasjonen deres. Det virket jo bare så fjernt!

Og så sitter man plutselig der med unger selv, - og ser for seg begravelsen til ungen som ligger i senga med feber (for det KAN jo være hjernehinnebetennelse...), og plutselig kan man mye lettere sette beina ned i skoene til de fortvilte foreldrene vi møter på jobb...og plutselig sitter opplevelsene mye tyngre i meg i ettertid også. Det var lettere før...

Men - den lille fordelen med å ha fått økt livserfaring, er jo som sagt at man blir noe mindre lettvekter. Man blir sett på på en annen måte. Meningene dine betyr mer nå. Avgjørelsene dine blir respektert. Du får øyekontakt med kollegaer som tidligere kun så deg i sidesynet. Du klarer lettere å utstråle trygghet. Du ER jo mer trygg. Du slipper de flakkende blikkene fra pårørende og sykepleiere som taler tydelig "skal jeg høre på deg...eller...har du med deg en eldre kollega?". Hodet er mer hevet. Ryggen mer rak. Jobben mye mer givende, - og slitsom på en gang.

Deilig med rynker på jobb :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar