Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

lørdag 18. september 2010

Bakedag og helg!

Plutselig var uka slutt, og det er fredag igjen! Jeg hadde planene klare idag når jeg våknet, jeg skulle være effektiv! Så jeg kastet meg rundt idet ungene forlot åstedet, vasket og ryddet og ordnet opp i huset mens P4 stod på full guffe, med all slags musikk, lyden av Norge og Golden &  Antonsen - mine P4-favoritter! Løp rundt med støvkluten og fniste av alt det vaset og fjaset de brakk ut av seg:)


Etter jeg var ferdig, ventet belønningen min - en liten handletur! Lykke!

Med røde roser i kinna og posene fulle kom jeg meg i hus, enda med litt margin til ungene skulle komme hjem. Fant ut jeg ville overraske dem med skillingsboller, og dro ned den gamle og trofaste Kenwood-maskinen min fra øverste skapet. Den virket glad for å komme ut i luft igjen, har vært lite gjærbakst i sommer, og den putret lystig i gang og eltet deig som om den aldri hadde gjort annet (og når jeg tenker etter, så stemmer vel det nokså godt).


Den eltet faktisk så lystig, at hele eltekroken falt av, muttere falt ut, og jeg følte plutselig jeg så rett inn i en gapende motor. Brannmannen kunne erfarent fortelle meg at det ikke var det jeg så, men jeg er av den oppfattelse at har ting olje på seg, ja, da kan det godt være en motor.



Når deigen var ferdig hevet, hadde jeg plutselig fått litt dårlig tid...både 6-åringen og 10-åringen hadde kommet hjem (og 10-åringen hadde intet mindre enn 4 stykker på slep).


5-åringen var enda i barnehagen, og jeg innså at den eneste måten jeg ville rekke å hente ham, ville være å hente ham i løpet av et stekebrett, dvs mens det ene brettet stekte, altså 9 minutter...

Med bilnøklene i ene hånda og stekebrettet i den andre, ble bollene kastet inn i varmen. Idet ovnsdøra smalt igjen, var kroppen snudd mot utgangsdøra og timeren var med (måtte jo vite hvordan jeg lå an underveis).

Et par mannfolk snudde seg på parkeringsplassen når Hegemor vrengte bilen inn i en ledig lomme... En venn av meg sa en gang "hvis vi har dårlig tid, lar vi bare Hegemor kjøre - da komme vi fram for tidlig!" Det var litt sånn kjøring i dag... Hadde 5,5 minutter igjen da jeg løp inn i barnehagen..

5-åringen ble løftet opp av sandkassen og beina hans touchet knapt bakken inn til garderoben. Tantene ropte god helg etter oss idet vi forsvant i en melsky...! Sekken ble bare hektet på armen da vi løp forbi plassen hans, gamblende på at alt lå på plass oppi den.

5-åringen holdt øye med timeren mens vi kjørte hjemover, og bortsett fra å gi meg gradene på svingene foran oss var han nokså fullgod kjøreassistent og motivator! Da vi svingte inn i gårdsrommet, skjønte jeg hvorfor han var så engasjert - han trodde nemlig at huset ville antenne og brenne ned når timeren hadde tellet ned....


Og med 18 sekund igjen på klokka skrenset jeg inn på kjøkkenet og dro ut brettet med perfekt stekte skillingsboller.
Hvem sier at jeg ikke kan?;)










Så var det fredagskveld og fredagskos igjen. Litt kos, noe søskenkranglig og litt TV blandet med litt brownies og div. Jeg la druene (det mest sunne) øverst på fatet, og Marshmallowsene nederst. Tenkte at da må de liksom jobbe litt for å grave dem fram....men det klarte de jammen helt fint..







På leggerunden fikk alle fire beskjed om at de kunne velge èn av de minst 42 sangene vi har i sangritualet hver kveld, siden det var så sent. Det gikk greit på de tre første, alle valgte natulig nok den lengste sangen de kunne komme på fra den aktuelle "spillelisten".. Verre var det når jeg tilbudte en sang til 10-åringen,  - han tenkte et lite øyeblikk og så lurte han på om jeg kunne synge "Optimist" eller "Thriller"... (bare for å presisere -  ingen av disse to hører med til de "vanlige" natta-sangene her i huset)





Så nå har vi tatt helg - med roser fra Rema og blomster fra hagen:)
God helg!!


3 kommentarer:

  1. du e jo ett funn :) :) :) sko SÅ likt å vært med på den bilturen!! :) :) hirr-hirr!! :) :)

    SvarSlett
  2. må bare si du skriver utrolig morsomt... du får hverdagslige ting bli så morsomt å lese...

    :o))

    SvarSlett
  3. Tusen takk! Så koselig at du syns det :) Lykke til med din egen blogg :) Det er kjempemoro!!

    SvarSlett