Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 22. september 2010

En maskulin dag!

For en vakker dag - jeg har hatt den store gleden av å deise inn på kurs i LASTESIKRING..! Kjære tid, det er vel lite i denne verden som kunne passet meg mindre. Men jeg må altså skaffe meg lastebillappen, - det er jobben som har sendt meg, og jeg er pent nødt.


Grytidlig opp og slepe trøtte unger ut av sengene. 6-åringen stoppet opp, mysende på vei til badet: "Mamma, jeg kan nesten ikke se..!" Altså lever de ikke i noen stressende hverdag sånn til vanlig, dette var helt nytt.

At SFO allerede var åpen kunne han nesten ikke tro, og jeg måtte være med inn for å "se om det var noen hjemme". Det var det, og jeg kunne farte videre og levere ett stykk barn i barnehagen også.



Så var det kurs. Hegemor møtte med verdens dårligste motivasjon, og det skulle vise seg - med god grunn.

Alene høne blant 4 mannfolk, pluss instruktør.. De snakket selvsagt et bilspråk seg imellom som jeg riktignok har hørt før, men aldri tenkt over hva betyr.. Hva er en aksel, hva er forspenning, bruddstyrke, lastemarginer, surrekroker og nyttelast??? Jeg følte for å putte fingeren i halsen.

Gjorde ikke det. Istedet leverte jeg en svær bukett av uintelligente, blonde, barnslige og sikkert også ultra-dumme spørsmål om så og si alt det instruktøren snakket om.

Han skjønte tegningen relativt fort da jeg kunne fortelle at min eneste lastesikringserfaring stort sett bestod av stabling av ulike typer bæreposer i baggasjerom og ellers rundt i bilen der jeg får plass..

Da instruktøren hadde spurt en av mennene et spørsmål, fulgte han opp med å spør "er du en C-mann?" Etter et par sekunder skjønte jeg at han nok siktet til sertifikatet. Så henvendte han seg til meg; "og du er vel en B-dame?" I forfjamselsen svarte jeg "nei" etterfulgt av en diskret puppebevegelse, - "jeg er C jeg og..."
Og dermed ble det pause - mannfolkene trengte tid til å ta seg inn igjen fikk jeg vite..

Så var det uteøvelser. Hegemor stilte med nylakka negler, så klart, og smykke og armbånd. Jakke hadde jeg også glemt i morgenstundens hastverk. Med andre ord ikke klar for å være ute.

"Heldig" som jeg var, fikk jeg låne et svart jakke i str. XL. Den satt jo som støpt.. (men på grunnlag av forrige times uttalelser var jeg ganske glad for å ha noe burkaliknende på meg nå).


Så skulle vi laste og sikre. En nordlending og en nordvestlending trakk det korte strået og fikk meg med på laget... Dette blir antakelig det verste bildet dere kommer til å se i bloggen min, men følte dere måtte få se selv hvor ILLE det var... Se på dette her:



Jekkestropper + Hegemor = Usant! Det er det jeg har å si om den saken. Ble like svart på hendene som en bilmekaniker. Og så luktet det metall av fingrene..tenk, - metallfingre! Jeg sleit. Og jeg dro og dro, eller jekket og jekket som de sier på fagspråket.

Mens jeg stod på lasteplanet og strammet til, spør instruktøren "Hva kjenner du nå?" og jeg svarte "at jeg må tisse!". Dermed var det duket for ny pause..

Og sånn gikk nå dagen. Vi ble ferdig, og jeg fikk kursbevis. Utrolig følelse!



Vel hjemme måtte jeg plukke litt blomster og tenne litt lys og få ut de fæle bildene av lastebiler, stropper, paller og metallkasser. Hendene er vasket (lenge), neglene restaurert og fingrene lukter herlig fuktighetskrem - dette blir nok en deilig kveld :)

Kos dere, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar