Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

fredag 10. september 2010

Medias honningkrukke og politikere som folk flest...

Det må vel kun være Snøhulemannen som kan ha unngått å få med seg denne berømte "gavesaken" som har preget nyhetsbildet den siste uken. VG har i dag en sak der de presenterer en meningsmåling som viser publikums dramatiske fall i tillit til Jens, Jonas, Liv Signe, Anne-Grethe og Magnhild. Og man hever ikke akkurat øyenbrynene over slik statistikk etter siste dagers avsløringer.

Dette er det man må kunne kalle en skikkelig lei og flau sak. Det er en slik sak som gjør at en nasjonalt kjent statsråd antakelig skulle ønske at han/hun heller var ansatt i et lite firma, et eller annet sted i landet, der en slik sak ville blitt behandlet på kontoret til sjefen, og så ville han eller hun gått hjem med en litt kjedelig smak i munnen over å ha blitt avslørt og over å ha fått tiltale fra sin overordnede.

Den saken forandrer seg totalt når du er så ambisiøs at du har plumpet inn som øverste leder i et departement. Du sitter plutselig og regjerer over folk flest, og vi her nede på matta tar det litt for gitt at de som gir oss lover og regler selvsagt følger dem selv. Dette er jo synonymt med barneoppdragelsen foreldre gir sitt barn. Hvis den lille sjarmøren får servert regler som far eller mor ikke følger selv - ja, da er det som kjent ganske meningsløst å tro at lysluggen skal etterleve forbudet eller påbudet.

Jeg er imidlertid forbauset over at norges befolkning er så rystet over denne avsløringen som det viser seg at de er. Lever vi i den oppfattelsen at politikere er feilfrie, mens vi, vanlige dødelige, gjør det vi kan for å sno oss rundt regler og og pålegg? Her prøver vi oss med litt skattefusk her og litt svart arbeid der...for fallhøyden vår er ikke så stor hvis vi blir oppdaget. Ikke en gang naboen får ville fått vite det..

Politikere er (eller har hvertfall vært) helt vanlige folk en gang. Det er klart at de, som alle andre, foretar seg trekk i sin politiske hverdag som de nok innerst inne vet at ikke tåler dagslyset like godt. Men det blir ei skikkelig suppe når de da plutselig blir oppdaget!

Tviler på at Magnhild M. Kleppa har sovet så veldig godt de siste nettene, fryktende at hennes sak også skulle bli oppdaget når nå ballen har rullet en god stund - og bakken er bratt.. Så hun innrømte det like godt selv. Og det syns jeg faktisk var bra!

Klart politikere gjør feil, - og det er klart at media plasker og koser seg i disse sakene som en toåring i en sølepytt - dette er jo medias honningkrukke!

Jeg syns likevel det blir feil å måle tilliten til disse politikerne nå. Vi har bare fått en påminnelse om at de faktisk (enda) har sine menneskelige svakheter. De skal de få lov til å ha for min del. Jeg har ikke mindre tillit til naboen som fikk huset malt svart av polakker heller.

Forstå meg rett; - jeg mener saken er svart/hvitt, det er IKKE lovlig det de har gjort, og jeg forventer at de får reaksjoner på lik linje med det vi andre i dette landet hadde fått på tilsvarende brudd på denne loven. Jeg forventer at de ordner opp, som de tilsynelatende nå gjør.

Men jeg mener det er feil å si at tilliten til dem er svekket. Da har folk glorifisert dem som politikere.

Vi er nok mange som har vært veldig glad for at vi ikke er i disse politikernes sko denne uka. Jeg tror tilliten vil komme tilbake, på sikt. Folk glemmer og begynner å smile igjen. Så jeg tror at Liv Signe, Anne-Grethe og Magnhild kommer til å jobbe godt videre uten armbånd, og Jens og Jonas kommer nok til å lære seg å like parketten sin igjen. Og Snøhulemannen tenker nok på helt andre ting...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar