Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 16. september 2010

Når jeg blir stor...


5-åringen kikket på meg i går kveld, jeg satt på sengekanten, og han lå nydusjet i senga si med selv-greid sveis som brannmannen mener likner på Hitler Jugend...


"Mamma, vet du hva jeg vil bli når jeg blir stor?" "Nei..?" svarte jeg. Øynene hans skinte og han hadde ikledd seg et lurt smil. Jeg tenkte at nå har han klekket ut det helt store her, og jeg merket at jeg ventet på svaret..


Det kom et lite "hmm.." og han fortsatte å glise... "Vent litt, jeg tenker bedre med babyen.." Han tok tak i babydukka MI, som JEG fikk tidlig på 80-tallet. Den har han lagt hele sin elsk på! Babydukkene på den tida så jo mye mer autentiske ut, både i størrelse og utseende - og dukka har gjentatte ganger skremt vannet av både den ene og den andre, men kanskje mest min egen mor, den gang jeg lekte med den og la den fra meg her og der - hvor hun plutselig fant den..! Og ja, jeg skal innrømme at det har hendt at jeg har trukket pusten litt ekstra fort inn noen ganger, jeg og...


Nå holdt han et godt tak rundt babyen, og klemte den. Smilet var der fortsatt.. Og jeg ventet fortsatt...
"Jeg skal ikke bli barnepasser!" Javel, tenkte jeg, - kom han på det når han fikk babyen i fanget, liksom?
Han fortsatte; "Jeg skal ikke være gård, og jeg skal ikke bo på låve", og jeg kjente en liten lettelse - min sønn vil ikke bli fulltidsnisse!


"Jeg skal ikke bli konge. Eller prinsesse!" Igjen trakk jeg et lydløst, lettet sukk...og ser ingen grunn til å utdype det!


Hva skal du bli da, vennen min? prøvde jeg forsiktig. Den lille kroppen satt i senga, holdt på sin baby, kikket i taket og gynget lett, fortsatt med et smil. Jeg merket at han hadde blitt litt mer usikker i blikket, og jeg fulgte opp med et "hmh?"




"Jeg vet ikke helt jeg, mamma... men jeg skal hvertfall ikke bli Mr. Bean!"


1 kommentar:

  1. Hahah! Takk og lov. Du slipper å følge sønnen din på restaurant hvor han desperat prøver å bli kvitt en biff tartar.-

    SvarSlett