Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 8. september 2010

Mine barn er anti-samlere!


Har dere sett det programmet på Tv Norge som kalles "Hoarders"? Eller på norsk tror jeg det kalles Ekstrem samlemani.

Jeg satt bortimot helt fjetret første gang jeg så det, glante inn i tv-skjermen og merket omsider at jeg knapt blunket med øynene.. Dette var sterk kost for en småtrøtt husmor, gitt! Etter programmet ble jeg sittende dypt plantet i sofaen. Jeg  lot mine tørre øyne gli over stua og kjøkkenet vårt, stoppet plutselig og løftet øyenbryna ved synet av de vridde sokkene til brannmannen på teppet foran meg.. I alle dager - var det begynnende tendenser jeg så??

Altså, alle disse ekstreme samlerene har jo begynt et sted... en gang i tiden må denne galskapen ha startet, - og hvem vet,  det startet kanskje med et par sokker!? Kjente at pulsen tok seg litt opp, men ikke nok til at jeg orket å reise meg. Kroppen var ennå i sjokk etter alle de brutale inntrykkene og netthinna jobbet med å legge et glemselens slør over de verste bildene.

Begynte å tenke over barna våre - samler de på noe, tro? Moei, kunne ikke komme på noe spesielt... Ikke noe mer enn en stein eller to, hvertfall.

Huset ellers? Altså, stort sett er det nokså i orden, tatt i betraktning at vi til en hver tid har 4 fulltids-sabotører med ustoppelig energi som jobber det de kan for å gi "ledelsen" en utfordring med å holde system i husholdningen. Kjente et lite stikk med tanke på et par av bodene - det er vel ikke akkurat paranoid orden der... men jeg unnskyldte meg med at en bod er en bod;)

Tilbake til barna gjorde tankene et lite stopp ved barnerommene...tja, her fins det jo alltids forbedringspotensiale, - men det gjør det vel på de fleste barnerom;) Og de rydder jo en gang i blant, hvertfall litt!

Tankerekken min gjorde sitt siste stopp, - samler de med seg ting hjem? Og der kjente jeg pulsen gå nedover, skuldrene synke og og rynkene i pannen ble glattet ut (nesten) - her har vi nemlig et stikk motsatt problem! For å ta en rask oppsummering for denne uken, ja, siden mandag, så har mine unger anti-samlet to boblevester, en pose gymtøy, en genser, en redningsvest, to drikkeflasker, 8 blyanter, et par sko og en regnjakke...

Drastiske tiltak ble derfor varslet allerede mandag ettermiddag - den som glemmer noe i morgen, må dra tilbake til skolen og hente!
Hva skjedde? Joda, de kom hjem og flere ting var glemt. Med høylydt stønning og sutring over hvor sykt urettferdig jeg var, ble det gjort forsøk på å hente det gjenglemte. Skolen hadde imidlertid stengt, men for min del var lærepengen viktig;)

I dag kom nemlig to blide gutter inn døra, og jeg kunne konstatere at virkningen hadde trådt inn med full klaff: 10-åringen smilte stolt med en stor, svulmende sekk som inneholt 5 dager gammelt gymtøy, sko og genser, og selv hadde han på seg regnjakke OG redningsvest! Og det er sol ute... I tillegg hadde han syklet med hjelm, og jeg fniste med meg selv med tanke på hva slags beskyttende hjem folk må tro han kommer fra!! Her sykler ungen til skolen med hjelm, regnjakke og redningsvest og med en sekk som ser ut som den inneholder overlevelsesutstyr for en måned!

Håpet er  nå at dette tiltaket skal virke - langsiktig! Alternativt får jeg vise dem en episode av "Hoarders";)
I mellomtiden skal jeg vaske brannmannens sokker:)

1 kommentar:

  1. Hihi, jeg lo godt av denne :)
    Nydelig blogg du har! <3

    SvarSlett