Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 26. oktober 2010

Hegemor vs Biltilsynet

DA er Hegemor tilbake der hun vil være - i Blogglandia;) Endelig!

Hegemor har nemlig bestått teorien på lett lastebil i dag - og det var en FANTASTISK følelse! Siste dagene har gått med på iherdig og intensiv skippertaks-lesing. Det er slik Hegemor leser når hun skal lære ufattelig kjedelige ting - og når hun like iherdig skal presse ut all kunnskapen rett etterpå, for å gi rom for kunnskap og informasjon som ER noe å samle på.


Jeg skal ikke gå inn i dybden av fagstoffet jeg har sprenglest på de siste 24 timene, men jeg  er temmelig sikker på at jeg uten videre kunne ha diagnostisert hvilken som helst lastebil, vogntog eller buss på norske veier (hvis de hadde hatt noe å diagnostisere, vel og merke).



Jeg vet eksakt hva de ulike kjøretøyene skal veie, med og uten all slags rare laster og personer, jeg har stålkontroll på differensialsperrer og fram- og bakaksler, stag og ATF oljer og jeg vet nå at jeg må sjekke drivreimen til dynamoen hvis glødelampa lyser...

Det jeg IKKE vet derimot, er hva en dynamo er, hvordan den ser ut, hva den gjør eller hvor den sitter.

Sånn er det å være jente og lese guttebøker. Det er nemlig det Hegemor har gjort nå.


Og hva gjør man da? Jo, man galpugger alle spørsmålene i arbeidsboka og på nettet og håper utrolig hardt at man får flest mulig spørsmål som ligner på disse på teoriprøven.

Hegemor fikk ikke det, dessverre. Da skjermen lyste opp det ene Biltilsyns-spørsmålet etter det andre, var det få som virket veldig kjent. Men da hadde Hegemor bestemt seg for å klare prøven uansett, så det ekstra giret ble satt inn og en meget feminin elimineringsmetode ble tatt i bruk: de spørsmålene jeg ikke hadde snøring på, ble besvart med det som i mitt hode var minst sannsynlig.


Biltilsynet og Statens Vegvesen er jo en etat for seg selv. Da jeg skulle ringe og sjekke om de hadde fått nødvendig informasjon til at jeg kunne ta prøven i dag, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha helseattest. Forklarte at min helseattest varer i ti år pga utrykningslappen min. Det skjønte personen i andre enden ingenting av, og mente jeg fikk ringe videre.
Neste biltilsyn svarte at hvis jeg ikke hadde søkt om å få ta teorien, kunne jeg ikke ta den enda. Den måtte sendes i posten, og jeg skulle få svar. Med Hegemor enorme matematiske evner, skjønte hun raskt at dette  ville ta flere dager.


Hegemor ble litt varm i pappen - her hadde hun lest som en gal for å bli ferdig med denne elendigheten, og så skulle disse lett aldrende jentene i andre enden forhindre henne?? Så nære?

Men brannmannen visste råd. Han har nemlig utallige ganger stått over skranken og forklart disse tantene ett og annet når hans elever har kjørt opp på utrykning. Han bad Hegemor trekke pusten, senke skuldrene og så skulle han være med. Tenk - Hegemor skulle få anstand til Biltilsynet!!

Lettet og glad troppet vi opp, trakk kølapp, og som nr 3 i køen ventet vi selvsagt en halv time før det var vår tur. En enestående effektivitet.


Så gikk gong-gongen, Hegemor gikk fram til damen bak disken, og brannmannen fulgte like bak. Hegemor følte hun hadde tatt med seg en armè. Med kneist nakke klasket hun teorisøknaden i pulten og ba om å få ta teorien på C1. Før hun hadde sagt ferdig ordet teori, bad damen om helseattest.

Det skulle hun ikke ha gjort - for da tittet brannmannen fram..

I klare, pedagogiske ordelag ble frøkna opplært i jobben som hun sikkert har innehatt de siste 25 år. Brannmannens pekefinger besøkte søknadsskjemaet og Hegemors førerkort flere ganger, samtidig med at munnen hans forklarte tallkoder og frister og hvordan reglene i Statens Vegvesen egentlig var. Hvert spørsmål damen prøvde på ble besvart før hun hadde nådd punktum. Hegemor stod som en frydefull liten unge som ble forsvart mot den slemme overmakten. Brannmannen var virkelig i siget.


Hele seansen var over innen to minutter og Hegemor kunne lykkelig nyforsvart skride inn i det "lune" prøverommet. Her ble hun sittende i nøyaktig 11 minutter med spørsmålene, deretter tok hun noen minutter til å se gjennom svarene, og da klokken tikket inn 18 minutter stod den struttende tommelen på skjermen opp! Prøven bestått! Hegemor danset ut og forbi den prepubertale vakten og kastet seg i armene til sin medbrakte armè. Lykken komplett!


Så nå når denne forderveligheten er overstått, skal bloggen få seg en swung igjen (det er hvertfall planen;)

I mellomtiden jenter - husk at hvis du noen gang skal slepe lastebilen din, kan det bli aktuelt å koble fra mellomakselen!

Med disse kloke ord ønsker jeg dere alle en koselig kveld!

3 kommentarer:

  1. Herlig morsomt; syns i grunnen jeg ser dere.. Dama bak skranken hadde nok ingenting å stille opp med,, og en ting er garantert,,, jeg vet hvem jeg ringer neste gang jeg trenger lastebilråd;;)) GRATULERER

    SvarSlett
  2. Ha ha ha...morsom skildring! Men jeg bøyer meg i støvet av beundring og sier Tillykke med vel overstått!!

    Kjempe koselige bilder av et høstpyntet bord, elsker det!

    Klemmer fra Anne Karin

    SvarSlett
  3. Lett skal det ikke være... Men gratulerer med bestått :)
    Nydelige bilder du viser ;)


    Klem Anette :)

    SvarSlett