Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

mandag 22. november 2010

Brannalarm og Brannmannens "julepynt"

Det går noen dager mellom innleggene for tida,
- og det skyldes at Hegemor er en smule opptatt med ulike prosjekter.
I helgen har vi blant annet startet oppussingen av rommet til 8-åringen. Så det har gått i grunning, sandpapir og maling. Han vet ingenting, - det skal være en overraskelse når han kommer tilbake til oss på torsdag;)

Men la meg presisere - overraskelsen skal være at vi har begynt, ikke at det er ferdig,
- det ville vært litt for optimistisk med alt som skal gjøres der inne.


Rakk også å få med meg en vakt på Legevakta. Den var ganske innholdsrik til dette distriktet å være, og det var som vanlig temmelig forskjellige problemstillinger som dukket opp.

Blant mange, var det spesielt en innringer som virkelig fikk Hegemor til å slite med den forventede, alvorlige og profesjonelle minen. Hun kunne fortelle at hun var gravid, og ikke nok med det - barnet i magen hennes lå i fosterstilling!

Hegemor er på ingen måte profesjonell når det kommer til det å skulle holde maska. Derfor er hun veldig glad at Legevakten ikke bruker Skype.


Hele gårdsdagen gikk imidlertid med til preparering av soverommet som skal til pers.
Etter at ungene var lagt og de siste arbeidstimene var unnagjort, hadde vi planlagt litt kvalitetstid for oss selv.

Kvalitetstiden i går ble et langt bad med hodebunnsmassasje (jada, jeg vet at jeg har det altfor godt)


Da vi langt om lenge kom oss ut av vannet og Hegemor var midt i tørkingen, gikk av alle ting plutselig brannalarmen.

Og i vårt hus er det ikke en varsler - det er flere titalls. Og de er naturligvis seriekoblet. Det betyr at alle hyler hvis en begynner. Dette er en av Brannmannens yrkesskader.


Klokka var nærmere midnatt, og to Adam&Eva-lookalikes  løp/smøg seg rundt i alle rom for å få varslerene til å stoppe den ulidelige lyden.
Det var ingen brann, men batteriet i den ene som holdt på å gå, og som dermed ville "gi oss ordentlig beskjed".
Hegemor satte pris på det. Not.


Da vi trodde at alle var avslått, hørte vi fortsatt en pipelyd i det fjerne. Lyden kom fra 6-åringens rom hvor han og lillebror campet sammen i natt.

Rommet hans har skrått tak og hems, og Brannmannen har stategisk plassert brannvarsleren så langt oppe at du må opp på hemsen for å få tak i den.


Akkurat i går var det veldig praktisk. Not.
Hegemor nådde den ikke, og Brannmannen måtte trø til.

Gutta sov (utrolig nok i all ulingen), men 6-åringen åpnet mysende øyne da vi begynte å romstere på rommet hans.

En naken Hegemor beroliget ham med å forklare at det bare var brannalarmen, men at det ikke var noe farlig, og at vi skulle ordne det.


Men hvor lett er det å berolige noen som nettopp har våknet, har to svært dårlig kledte mennesker på soverommet mens en skingrende lyd på nærmere 200 dB gjør at vinduene nesten brister?

Den stakkars, trøtte poden puttet fingrene i ørene, og i hans kvasi-våkne tilstand ble han vitne til en Brannmann i Adams drakt som klatret opp stigen til hemsen, og som med mer eller mindre spektakulære krumspring fikk tatt ned den hylende lille dingsen.

Den nakne Hegemor bivånet det hele fra bakkeperspektiv sammen med 6-åringen, og bjeller og kuler tatt i betraktning, så kom nok hun mer i julestemning enn 6-åringen...

Han sovnet like etter, og husket ingenting i dag:)

God mandag!

12 kommentarer:

  1. Hei,
    tusen takk for hyggelig melding på bloggen min<3 Setter pris på det altså!
    Moro historie fra helgen da he he!

    God mandag!

    Klem T

    SvarSlett
  2. Ha, ha, ha, ha, ha!!!
    Nå var'e like før jeg datt av stolen av latter!!!

    HERLIG INNLEGG!!!

    Ha en fin mandag!!!

    Hilsen
    Marianne

    SvarSlett
  3. he he... du kan få sagt/skrivd det du Hege:)))))

    SvarSlett
  4. Haha,eg ler høgt for meg sjøl her i stuå!!! Syns eg ser dåkke;-)

    SvarSlett
  5. Du e heilt fantastiske hegemor:-)Så herligt og lesa,eg ser dokke for meg,me kler på altså:-)For eg lokke auene:-)

    SvarSlett
  6. hahaha,,,,du e ikkje sann:))) eg ler og ler...syns eg ser!!! Ja det er jo til å komme i riktig julestemning vil eg tro:))
    Ha en fin fin mandag:))

    SvarSlett
  7. Hahaha, helt herlig! Høres ut som en travel kveld:)

    SvarSlett
  8. Fantastisk skrevet - ser det for meg :o)

    Kjenner til det med seriekoblede brannvarslere.. Har en pappa som var brannmann og har vokst opp med alle formaningene :)

    Viktig å nye hverdagene og hverandre - og hodebunnsmassasje hørtes fortreffelig ut :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  9. He he he..en god latter forlenger livet! Godt ikke barna husker så mye, men det er jeg sikker på DERE gjør tiji:-))

    Herligt innslag!

    Klem fra Anne Karin

    SvarSlett
  10. Fosterstilling!! Haha... den var go`!

    Vi har også løpt rundt i Adams drakt på natta for å få fred fra røykvarslere... Ikke gøy!!! Men bra det bare er batteri da :)

    Lykke til med resten av oppussing :) Vi får vel se resultat? ;)

    Klem Anette ♥

    SvarSlett
  11. Hei igjen :)
    Ja de få jeg følger prøver jeg å besøke å kommentere på innleggene... :) Du har jo så koselig blogg også!!

    Ha en god dag!

    Klem Anette :)

    SvarSlett
  12. Haha, ser det for meg :-) Elsker måten du forteller ting på :-)

    SvarSlett