Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 10. november 2010

Hegemors butikk-julepynt-filosofi

Åh! Våknet til hvitt landskap i dag, - og på denne siden av nyttår, er det ren lykke!




Og Hegemor kommer i julestemning. Resolutt. Det klør i fingre og tær etter å løfte ned de brune kassene som står på øverste hylle i boden. De som det står skrevet Julepynt på med sprittusj.





Men er redd Brannmannen hadde blitt en smule overrasket om han kom hjem til helgen og huset var ferdig pyntet...halvveis i november.

Dog - Hegemor har begynt litt i det stille. Begynt å kjøpe litt røde ting. Ja, julen i år blir rød. Etter utallige hvite og sølvpregede julehøytider er det nå på tide med litt farge igjen. Og Hegemor koser seg med å gå å se i alle de (allerede) julepyntede butikkene.



Har regisrert en del misnøye blant folk over at julepynten kommer fram så tidlig.

Er det så veldig tidlig da? Den dukket opp i slutten av oktober, og for fullt etter Halloween. Da har vi strengt tatt knappe to måneder til alt skal være klappet og klart.




Hegemor syns ikke det er det granne for tidlig. Og her er forklaringen min på det:


Julen er årets koseligste, herligste og nydeligste høytid for meg. Julen er full av de skjønneste barndomsminner, og nå er det vår tur til å gi våre barn egne minner. Vi voksne gjør det vi kan for å skape den varme og koselige atmosfæren rundt julehøytiden som skal gi grunnlaget for at de også skal vokse opp med en yr følelse i magen hver gang de ser en nisse eller en pose Juleskum på Rema.




Det har Hegemor-mammaen og Hegemor-pappaen klart, - i rikt monn. Hegemor sklir rett inn under betegnelsen jule-gal.





Og hun fryder seg når Julebrusen kommer i butikken, når pakkene med hvetemel blir røde og julestjerner og Asaliaer strutter fornøyd i blomsterdisken.

Riktignok liker ikke Hegemor julebrus særlig godt, ikke baker hun så ofte heller, og blomstene har relativt kort levetid her i huset, - men det er juleting! Og det er koselig! Alltid koselig!




Det hadde vært verre om det fantes egen eksamens-pynt, - at hver april begynte alle og pynte for å markere at NÅ, - nå er det snart eksamen, gitt. Og tenk - hvis noen da plutselig hadde dratt fram eksamenspynten i mars! Huff å huff! Før noen hadde tenkt på eksamen langt der fremme. Og så ble de minnet på noe så fælt. Det hadde vært fælt det.

Så Hegemor skjønner ikke at noen syns det er fælt å bli minnet på den fineste høytiden i året. Derfor syns Hegemor at det er greit at det kommer juleting i butikken en stund før folk flest egentlig har begynt å tenke på jul.

For ikke å tenke på handelsstanden, - hva om de måtte ha rigget, solgt og ryddet hele jule-sylmitten i løpet av 3-4 uker?


Hegemor velger dessuten å ikke bli stresset av alt jule-stæsjet. Hun syns det er en super måte å komme i julestemning på. Hun bruker november til å kikke og myse, bestemme seg for hva hun har lyst på, bli inspirert og til rett og slett etablere jule-humøret. Planlegging, enkelt og greit.

Nei, pynten kommer stort sett ikke opp her i huset før i den tolvte måneden. Men hva om butikkene ikke hadde vist oss Årets Pynt før 1. des.? Hele førjulstiden hadde blitt kjempetravel for oss som alltid må supplere den gamle julepynten litt. Stakkars oss.

Vi måtte løpt som gale mellom de utallige interiørbutikkene og røsket med oss det ene og det andre, bare for å finne en finere versjon på neste sted. Vi hadde mistet hele research-perioden, jenter!




Den eneste, lille, mulige bittelittegranne positive tingen hadde antakelig vært at Hegemor hadde sluppet å supplert julepynten sin for så å åpne eskene på den store Pyntedagen og finne ut at hun jo kjøpte akkurat det samme i fjor, eller året før.

Men det argumentet blir knust av kosen med å vandre gjennom butikk etter butikk og myse og drømme. Om jul. I god tid.

Ha en herlig førjulstid alle sammen!



8 kommentarer:

  1. Er rimelig julegal jeg også:). Gleder meg til å pynte, juhuuuuu!!!!

    Fine juleting du viser frem:)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Enig med du :) Synes ikke jula kommer for tidlig! Tar jula tidlig inn i huset men 1. nyttårsdag har jeg lyst til å kaste den ut...
    Fine bilder du viser!
    Kos deg med juleforberedelser ;)

    Klemmer Anette :)

    SvarSlett
  3. Jeg er like julefrelst som deg og syns aldri man får nok tid til å glede seg og forberede seg til julen! Så søte hjerter du viser på bildene :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  4. Næmen... Det snør jo!!!
    Så fint at du fikk det til.
    Nå kan du nynne videre på White Christmas og nyte førjulstiden. Ser ut som du er godt igang!

    Klem Marit

    Det snør, det snør, tiddelibom...

    SvarSlett
  5. Takk og takk, jenter! Ja, jeg er rimelig klar! Og veldig fornøyd med snøen, Marit;)
    Hjertene er kjøpt på henholdsvis Bohus og, - hold dere fast: Jysk!!;D Og jeg digger dem:)

    SvarSlett
  6. Om man ikke er i julestemning fra før, blir man det i alle fall av å besøke deg!:))

    Hos meg blir også julen rød, det har den alltid vært. Lekkert med hvit jul også, men det bruker jeg hele året ellers.. Rød farve gir deilig atmosfære, og jeg ELSKER rød jul. Ååå som jeg gleder meg nå!

    Stor klem til deg fra meg:)
    Anne Karin

    SvarSlett
  7. Hei på deg! Takk for hyggelig hilsen inne hos meg! Fikk skikkelig julestemning her hos deg, altså!

    For en utrolig fin blogg du har!Har lest nedover på siden din, og du skriver så utrolig bra!!

    Legger meg til som følger, jeg, og titter snart innom igjen!:)

    Ha en fortsatt fin uke! Klem Nina

    SvarSlett
  8. Obs! Det gikk visst ikke å legge seg til som følger, men har lagt deg til blogglisten min, ihvertfall!:)

    SvarSlett