Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

mandag 20. desember 2010

Jul på lavbudsjett?

Nå har Hegemor på ingen måte grunn til å klage når det gjelder økonomien, men hvis hun skulle kjøpt all den pynten hun har lyst på og go all the way med alt her i huset, ja, da måtte hun ha hatt mye større finansielle muskler (helst med en dæsj anabole steroider).


 
Men det er nå en gang sånn at økonomi eller ingen økonomi så bunner det hele ned i prioritering.


 
Nå er det et lite under at Hegemor egentlig har lært seg dette - i og med at hun nedstammer direkte fra en shopping-ekspert av en Hegemor-mamma som gjennom hele Hegemors barndom kom hjem og fortalte stolt hvor mye hun hadde tjent på salg... Hegemor-pappaen holdt stort sett klokelig sin munn lukket under disse episodene, men det svirret nok en og annen hjelpe-meg-tanke i hans stadig grånende hode


 
Det jeg vil fram til, er at det går altså an å pynte veldig koselig, men likevel billig:) Så her har jeg samlet en håndfull av mine rimelige tips:


Det å huse et par små granbusker, gir umiddelbar julefølelse, og koster ikke mer en minuttene det tar å finne og sage dem ned:) Og de trenger ikke pyntes, de kan enten bare stå der grønne og fine, eller du kan hive på en ting eller to.


Dette treet har vi i gangen, og det er bare tre små tøyhjerter på det. Nå skal jeg innrømme at det egentlig skulle vært fem, men så fant jeg noen andre steder jeg bare måtte ha dem istedet.
Sinkpotta er fra IKEA og koster langt under femtilappen.



Neste tips handler fortsatt om skogens skatter. Når du først er i skauen, ta med deg noen ekstra greiner. De gjør seg utmerket i en vase eller potte.

Her har jeg brukt nok en sinkpotte fra IKEA (til 8 kroner!) og så har jeg drysset juksesnø fra Nille (til 12 kroner for en stor pose) over. Og DET gir julestemning! Denne fake-snøen er over det meste her for tida;) Digger snø:)



Og så er det sviblene, da - de er jo bare den ultimate adventblomsten:) Og de koster rundt 10-12 kroner per stykk. Med litt mose blir det litt ekstra snert over sakene. Den finner du ute selv, eller gjør som jeg og venter til telen ligger 5 meter ned i bakken og må kjøpe den på blomsterbutikken.

Nå fikk jeg imidlertid en full brødpose til 15 kroner, så jeg var veldig glad i ettertid for at jeg ikke brukte tid på det, tross alt.



Kubbelys kan være så mangt, - og koste så mangt. Jeg kjøper de fleste på IKEA eller på Nille. Må nesten det - det brennes mange km veker her i huset i løpet av en vintersesong.

Og igjen, -  med en liten gran-dott og litt blonde så synger man på Glade Jul med en gang;)



Nei, har du sett - her dukket jammen det ene hjertet som skulle ha hengt på juletreet i gangen;)
De er forresten kjøpt på Landstil.com



Og så til slutt, pakk inn noe skrot og legg det rundt til pynt. Eller pynt med de gavene du har kjøpt, og så leverer du dem ut etterhvert som mottakerne dukker opp og henter. Pakker er alltid gøy:)


Så nå har ingen grunn til å skylder på økonomien med tanke på julepynten;)

Til slutt en stor takk til alle som legger igjen så koselige kommentarer og sender mail. Det er så trivelig og gjør bloggingen så utrolig mye mer hyggelig!

Tusen takk!

Nå skal jeg pleie videre på de to minste her i heimen, - har en på sofaen som kaster opp, og en som sitter på do... Men - juletreet skal pyntes i dag, uansett har vi bestemt:)

...og alle hjertene i dagens innlegg er til ære for Tante Fiolett;)


Ha en herlig juleinnspurt!
(min er som vanlig mye travlere enn jeg hadde tenkt, - i år igjen)

7 kommentarer:

  1. Så mange gode tips:) Veldig travelt her også hvis det kan være til trøst:)
    God jul Hege!
    Janne

    SvarSlett
  2. Mange fine tips her ja!
    Slik sinkbøtte fra IKEA kjente eg at eg plutselig fekk bruk for ;-)

    God jul!

    SvarSlett
  3. Mange flotte og gode tips å få her! Og når det kommer til stykket er det jo kun fantasien som setter en stopper for oss. Jeg har den svakheten at viss jeg har sett noe i et blad eller en butikk, så er jeg limt fast til det bilde og veldig blind for alternativer..
    Dette var i alle fall veldig flott OG imponerende!
    God bedring med de små, ikke noe gøy å være syk:-(
    Klem fra Anne Karin

    SvarSlett
  4. Hahaha!!! Sååå flotte hjerter da Hegemor;) Nå har du virkelig fått dreisen på det!!! Helt enig med du, man må prioritere litt, kjøpte meg noen flotte filtengler til juletre på europris for noen dager siden, søte og billige hehe:)
    Ønsker deg en flotters innspurt mot julekvelden, og masse god bedring til de små:)
    ♥ klem fra Jeanette ♥

    SvarSlett
  5. Lindinho... simples mas diz tudo.... Amei. Bjks
    Catharina (babuchydecor.blogspot.com)

    SvarSlett
  6. lurer på disse treene du sager i skogen - hvordan oppbevarer du dem inne da? bare i en potte med vann? Vil de ikke trysse da etterhvert? Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre ang de der. Noen gode tips tro? Ellers er dette en nydelig blogg og følge :) takk for titten
    hilsen janne-lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann:) Js, jeg setter dem i vann, men de drysser likevel usannsynlig mye;) I år har jeg kjøpt falske, små juletrær på IKEA. Det er enda hakket enklere:)

      Slett