Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 15. desember 2010

Juleavslutning

Da var årets juleavslutning for våre tre eldste over. The big happening fant sted i går kveld, og 5-åringen var med som publikum til tross for at skolen presiserte på forhånd at søsken og besteforeldre ikke var invitert. En herlig ordning, og helt umulig å leve opp til da en 5-åring ikke kan være alene en hel ettermiddag og kveld.


Dette er naturligvis mitt syn, og ikke 5-åringens, - som selv mener han lett kunne vært alene i en uke: "Mamma, jeg kan jo tørke meg sjæl, og jeg vet hvor safta står!"

Samme hjernen rynket pannen på vei hjem i går kveld da jeg fortalte at til neste år vil vi ha fire gutter  som skal opptre på juleavslutningen. Det buldret av tannhjul og annen aktivitet inne i det lille hodet, og med mysende øyne kikket han ut av vinduet og undret høyt: "Hvem kan det være?"

Dermed fikk han konstatert at drømmen om hybel enda er noen år unna.



Juleavslutningen i seg selv er et stort mylder av stolte, småpressende foreldre og en logistikk fra skolens side som er av en annen dimensjon (i alt fra parkering ute til plasseringer inne i aulaen).



Ungene står i varierende grad stramt / dinglende / kløende / kikkende oppstilt på podiet for å fremføre sine innøvde julesanger. Vi voksne sitter smilende, stolte og av og til ekstra blunkende(...) og ser på våre søte små.



Hegemor og Brannmannen kunne fort konstatere at av de vel hundre elevene, var 9-åringen vår den eneste med caps i koret. Alt for stilen.

6-åringen gjespet, stakk hendene i lommen, vrikket og vridde på seg, - og gjespet igjen.

11-åringen stilte med et svært headset rundt halsen. Hørt om image?

Da koret hadde sunget to sanger og vi skulle gjøre oss klare til guidet tur rundt i de forskjellige klasserom for ulike opptredener, fikk første klasse beskjed om at de kunne sette seg ned litt mens de ventet. Da lyder det fra en av skolens minste kropper, med skikkelig grov bryggesjauer-stemme, iført et drygt, langt stønn "JAaaa, bravooo!!!"


Så bar det rundt for å se hva klassene skulle framføre for oss i år.

Da var det alt fra søte sanger til kanonfestlige skuespill. 11-åringens klasse skrek Glade jul mens han på piano spilte i en helt annen dur, og han på gitar hørtes ut som han spilte en helt annen sang.

9-åringen klimpret på triangel og snakket engelsk, og 6-åringen sang mens han krøp og lette etter gaver under stoler og bord.

Og vi voksne lo, fniste, klappet og plystret henrykt.


Etter en solid dose kaker og kjeks bar det hjemover. Alle mann veldig fornøyde med egen innsats, og en 5-åring enda mer klar for skolen:)

5 kommentarer:

  1. Nyyyydeligge julestua :) og me konstatere småbittert at du har fått klåkkå fra sjeidar te å passa inn i stuå dåkkårs :) me sto leeeenge å såg på an her enn dag, men konkluderte me at me ikkje visste kår me sko hatt an - nå kan me jo jallefall nyda an i kragerø :)

    SvarSlett
  2. Så fint du har pyntet :) Sånn hjerte har jeg også ;)

    Klem Anette :)

    SvarSlett
  3. Så koselig:) Artig med juleavslutning hehe!! Slike cinnamon-puter har jeg også;) Ønsker deg en flotters kveld!!
    Klem fra Jeanette

    SvarSlett
  4. Hei igjen!!
    Takk for så koselige ord, det varmer i kulda:)
    Hjerter lager jeg ved å trykke rediger-spesialtegn-sett inn (kan velge mellom flere forskjellige tegn), det hender jeg bare kopierer og limer inn hjerter fra andre blogger også!!
    Leste innlegget ditt om skilsmisse og VG, så utrolig bra skrevet!!
    Klem fra Jeanette

    SvarSlett
  5. Hei!

    For et herlig innlegg; artig med disse skoleavslutningene, ja... ;-)
    Og den kurven din så skikkelig julete og koselig ut!! Fine bilder!

    Legger meg likesågodt til som følger, jeg ;-)

    Tusen takk for tips om treet, forresten! Det skal prøves! Håper det ikke er for seint ennå...

    :-)

    SvarSlett