Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

fredag 17. desember 2010

Mormors nordlandslefser


Har hatt æren av å ha 6-åringen hjemme fra skolen et par dager med en mage som har vært litt murrete, og da må man jo finne på en ting eller to så ikke dagen skal bli så ulidelig lang.


Så i går bakte vi min mormors nordlandslefser.



Deigen er nokså seig, og det må en del mel til på bordet for å få til å kjevle ut. Ellers er det nokså likt som kakemenn, - du trykker ut så mange du klarer og bruker resten av deigen i neste "klatt".



Min morfar har (utrolig nok) laget denne saken som jeg bruker til å stase lefsene ut med. Han laget ting av det han fant, og det har etterlatt ham en mengde sjarmerende kreasjoner som vi koser oss med:)


6-åringen kjevlet, sølte, klisset og jobbet så godt han bare kunne:)


Og det er klart man må smake underveis. Og da anbefales det å smake med sirup eller greddost på:) Nam-nam:)



Så til slutt må jeg bare vise den artige saken min mor kom seilende med forrige helg - et bakebrettstativ! Faktisk utrolig greit:) Og nå er det altså testet ut, til karakter 5+ (et lite trekk for fargen og litt kjedelige look;)



Nå venter vi storinnrykk av 11 små troll om et par timer. De skal på barnebursdag til 6-åringen (som snart ikke er 6 lenger), og 6-åringen har ventet i ett siden før kl 7 i morges...

Tudelu, kos dere med helg alle sammen:)


12 kommentarer:

  1. åh,de så nydelig gode ut!Men jeg er ingen lefsebaker dessverre,så jeg må nok klare meg uten!Flinke du!Digger bloggen din,du skriver så godt og har masse inspirasjon!Herlig!

    SvarSlett
  2. Hellu på du:)
    Jeg ser ingen hjerter hehe;) men det gjør ikke noe!! De lefsene så gode ut:) min mor og mormor bakte det før, min mormor er nemlig fra Røst..:) Så ja, lefser med greddost er knallgodt!! Gooood helg:)
    Klem fra Jeanette

    SvarSlett
  3. De så knall gode ut. Slike skal jeg prøve meg på når jeg blir frisk. Og mormors oppskrift skal jeg notere meg ;)

    SvarSlett
  4. Hei!

    Jeg bare lurte på hvor mye er en kopp i denne oppskriften?

    Mvh Mona.

    SvarSlett
  5. Hei, desse ser kjempegode ut.
    Kor store er dei i omkrets og kan dei fryses?

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig gode:)
      Mine er ca 15 cm i omkrets og er ypperlige å fryse:):)

      Slett
    2. Har laget desse i dag. Dei var veldig gode :-) Lurer litt på stekingen, har ei takke med trinn 1 - 4 og stekte på 3.Kva steiker du dine på og ca. kor lenge? Her må ein ha det inn med ts....

      Slett
    3. Min takke er 1-6 og jeg mener jeg har den på 4-5 sånn ca. Tar noen minutter på hver side. Lag en prøvekake og se:)

      Slett
  6. Skal det ikke være egg i ?

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, nei...da hadde det stått;) Hilsen Hege

      Slett
  7. Hei takk for oppskrift og gode tips, skal virkelig pröva din oppskrift. Har ingen takke, men kan man bruket stekejernet istiden. Mvh.😀 Anita

    SvarSlett