Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 11. januar 2011

Visste du at...

...det går an å gratinere i Bastion-kopper? Det går kjempefint - selv om Hegemor syns det mest naturlige er å "gratinere" Sjokolade Fondante... Nam!


Hegemor har blitt veldig betatt av disse koppene, og har nå en liten samling på fire. Disse to står det Big Chocolate på, og det traff meg så inderlig..

Sjokolade Fondante er (for dem som ikke vet) sjokolademuffins som ikke er helt gjennomstekt. Så dette er oppskriften for deg som alltid står og intenst slikker visp og bolle og mumser deig (gjerne i skjul) før baksten skal i ovnen.
Hegemor er sånn.

Nå sparer du litt deig til etterpå! Helt genialt. Og livsfarlig, selvsagt.

Oppskriften er veldig enkel:

Smelt 125 g smør i en gryte


Smelt 125 g kokesjokolade i det smeltede smøret. Ta gryta av plata og tilsett 125 g sukker. Rør godt.


Så tilsetter du 85 g hvetemel og rører det inn:


Og til slutt 4 egg. Når eggene er rørt inn, ser røra slik ut:


Stek på 200 C i 8-12 min (her avhenger det litt av hva du steker dem i, - koppene tar lenger tid enn vanlige muffinsformer).

Vær obs - de skal såvidt stivne på toppen - hvis ikke blir de gjennomstekt, og du blir uhyre skuffet.

Sånn ser de ut ferdig stekt:


Sparer litt plass på toppen, her kan du hive på litt is, jordbær, krem, eller hva du måtte ønske.


Og se nå...

Se..

Ååååhhh, nå skal vi åpne en....


*frydefult hyyyl*

(er du klar???)

TA-TAAAAA:


Her snakker vi utsøkt PMS-mat og ellers til enhver anledning som kler litt kos - med andre ord; når som helst!
(Funker trolig også utmerket på kjærlighetssorg).

Husk:  vi lever bare en gang, så - la oss leve ♥

Sukker-sjokolade-lykkelig-kvalmendemett-Hegemor signing out!


12 kommentarer:

  1. Haha Hege!
    Jeg er inne i en sjokoladefondant dilla :) Er jo såååå godt!
    Men jeg har en oppskrift på 8 egg!!! Kanskje prøve din :)
    Og så fint det blei i de koppene... det ser jo ikke kjempeherlig ut når de renner utover en asjett...
    Har du prøvd med varme bær i tillegg til is??? MMMMmmmmMMMMMMMMmmmmm.....

    Klem Anette :)

    SvarSlett
  2. TA-TAAAA EG MÅ HAAAAA!!!!! :) :) :)

    SvarSlett
  3. Mmmmmm, dette så veldig digg ut!! Blir nok en sånn i kveld;)Takk for oppskrift;)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Yummmy!!! I will try this!
    Congratulations, you have a lovely blog!
    Love from Portugal

    SvarSlett
  5. Nammm...dette så fryktelig godt ut!! For en som har nyttårsforsett om null godterier må dette være en drøm for..!? Takk for oppskriften, den er notert, også den smarte løsningen oppi en kopp;-)
    Klem klem

    SvarSlett
  6. Hei hei. Jeg har nettopp funnet bloggen din, og her likte jeg meg :)
    La meg til som følger jeg.

    De sjokoladefondantene ser nydelig gode ut.
    Sjokoman som jeg er ;)

    SvarSlett
  7. Ååå, DET så veldig godt ut ♥
    Bare så veldig dumt at jeg må vente til Lørdag... det er nemlig mitt nyttårsforsett - KUN godis på Lørdager!
    Kjempeflott kopper!

    Klem line

    SvarSlett
  8. NAM nam! Det så veeeldig godt ut...
    Men her er det sjokoladestopp for en stund... ;-)

    Likte de koppene veldig godt også!
    Skikkelig koselige kakao-kopper!

    Ha en flotters uke videre!

    :-)

    SvarSlett
  9. Looks fab im gonna try this xxx

    SvarSlett
  10. ...ble for fristet, så nå har ungene og eg laget dette - til en helt vanlig onsdagskos ;)....

    SvarSlett
  11. Eg har mista tellinga på kor mange ganger eg har laga disse. De e jo rett og slett fantastiske. Og nå fekk eg utrolig lyst på....

    SvarSlett
  12. Godt at eg visste at denne oppskrifta låg i bloggen din ;) ;)

    SvarSlett