Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 3. mars 2011

Blogg-bilder del 3

Nå håper jeg dere henger med på innspurten, - det er nå det morsomme begynner!
Jeg sa i går at jeg har to regler til som jeg forsøker å følge:

 1.  LYSERE ER OFTEST BEDRE
99% av bilder blir bedre når de blir lysnet.
Det er min absolutte påstand.
Altfor mange bilder blir for mørke, selv med blits.

Se på disse "før-og-nå" bildene:

Det orginale bildet er egentlig helt greit, men det blir (etter min mening) mange hakk finere når det har blitt lysnet. Eller hva tenker du?


For å lysne et bilde i Photoscape, trykker du på Klarhet/farge. Trykk på pilen som er på knappen, så får du opp en lang meny. Gå inn på Lysere (nr. 3 fra toppen) og prøv deg fram med de tre ulike gradene (du kan trykke på dem flere ganger og få det litt lysere hver gang).


NOEN MORSOMME EFFEKTER I PHOTOSCAPE:
                    Orginalbildet                                                       Mer lys                            Lagt på bakgrunnslys - planten blir lysere

Du kan enten legge på lys eller mørke på bakgrunnen. Trykk på Bakgrunnslys og velg + eller -.
Bildet helt til høyre er lysnet med +100.


Linselysskjær - litt gøyal effekt  feks på stearinlys og lamper

Linselysskjær får du hvis du trykker opp menyen på Filter. Du kan selv velge tykkelse på lyset, antall lysstråler og lengden på dem.
Artig.

Så en liten ramme
Det er flere titalls rammer å velge blant i Photoscape, så her er det bare å boltre seg.
Men en huskeregel som kan være grei her, er:
Ikke gå bananas med rammer og dill og dall, - det er jo fint om man faktisk ser hva det er bilde av:)

Det er også mange forkjellige typer antikke filter og masse annet gøy!



NELLIKEN
Tenkte jeg skulle ta for meg den stakkars nelliken og redigere den ferdig, eller hvertfall vise noen alternativ:

Det orginale bildet

                    1. kun lys                                  2. lys og litt kontrast og bakgrunnslys   3. lys, mer kontrast og litt bakgrunnslys
Igjen, her er det litt smak og behag.
Så det er bare å leke seg:)


 2.  STORE BILDER VISER BEST
Dette er antakelig tidenes smarteste uttalelse.
Det jeg prøver å si, er at jeg pleier forstørre de fleste blogg-bildene mine til Ekstra stor fordi:
- leserne ser bildene bedre
- leserne slipper å klikke på bildet for å få det opp i stor nok størrelse
- bildene har stor betydning for bloggens inntrykk

Hvis du lurer på hvordan du får dette til, så får du opp størrelsesvalg ved å trykke på bildene i innlegget ditt;)


Nå tror jeg at jeg sier meg ferdig med å dele foto-tips for denne gang.
Gøy at noen har blitt litt inspirert!

Når det er sagt, bilder og blogger er individuelle, og alle har sin stil og sin smak!
Det er det som gjør Blogglandia til det herlige stedet det er:)

Stå på, alle dere flinke mennesker!








8 kommentarer:

  1. Veldig nyttig så takk for gode tips :)
    Da er det vel bare å knipse og redigere i vei. Venter i spenning på den dagen min bedre halvdel kommer overraskende hjem med det kameraet jeg ønsker meg *ler*.
    Ønsker deg en fortryllende torsdag - snart helg;)

    SvarSlett
  2. Supre tips! Du har altid veldig fine bilder på bloggen din.
    Lurte på om et av programmene dine kan gjøre et bilde sort-hvitt men beholde noe farge, for eksempel en gul blomst?
    Takk!

    SvarSlett
  3. Ennå et flott og lærerikt innlegg, du er virkelig en knupp. :) Jeg har begynt å ta lærdommen i bruk, om enn bare i liten skala. Siden jeg ikke har fått somlet meg til å ta interiørbilder ennå så har det blitt et par reiseminner. Men, er det meg eller er det noe galt i Blogglandia i dag? Jeg får bare fram deler av bloggene.

    SvarSlett
  4. Igjen takk. Veldig nyttige. Lastet ned Picasa i går kveld.

    SvarSlett
  5. Takk fr gode og nyttige tips!


    Ha en fin fin helg Hegemor!

    Klem Birte

    SvarSlett
  6. Svar til Jeanette, utrolig nok dumpet jeg over akkurat den effekten da jeg satt å lekte meg med Photoscape. Du går inn på Redigering, Filter, Område (ut av fokus) og velger gråtone. Da kan du få en gul rose i et svart, hvitt bilde.

    SvarSlett
  7. Tusen takk, Kari! Har lett etter denne funksjonen før uten hell. Men nå skal jeg laste ned Photoscape :)
    Ha en flott blogg dag!

    SvarSlett
  8. Hei hei!!
    Ramlet over bloggen din i dag, og det er jeg glad for!!
    Flotte tips til bildene våre, tusen takk! Har lastet ned begge programmene allerede!
    Jeg har dessverre ikke et speilreflekskamera ennå, men det står øverst på ønskelisten!

    Legger meg til som følger hos deg, og gleder meg til å bli med videre!

    SvarSlett