Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 1. mars 2011

Blogg-bilder del 1

Dagens innlegg kommer på bakgrunn av at jeg har fått så mange koselige mail og kommentarer på noen av bildene mine, og det er mange som spør hva jeg gjør for å få bildene slik.

Først av alt - så gøy at dere liker dem!


Og så - bare så det er sagt: Hegemor er ingen fotograf. Hegemor er ingen ekspert.
Hegemor syns bare det å ta bilder er gøy.
Hegemor har heller ikke blogget så veldig lenge, og det er stor forskjell på bildene i de første innleggene mine og de bildene jeg bruker nå.

Og opp gjennom årene har jeg fått en del tips fra min lillebror som er noen hakk bedre enn meg, og så har jeg prøvd meg fram og prøvd meg fram og prøvd meg fram...

Jeg skal ikke drive noen form for opplæring her i dag, men deler gjerne noen tips som jeg har lært selv.

Jeg begynte som vel de fleste andre med et vanlig digitalt fotoapprat når ungene var små.
Holdt på å klikke gang etter gang pga den ekstremt lange tiden det tok fra du trykket på knappen, til bildet faktisk ble tatt.
Den smilende babyen som satt så søtt, hadde jo rukket å krype inn i neste rom og finne en leke (og gulpe på den) før det omsider sa "knips" i den lille sølvboksen som mammaen holdt.


Nikon D40

Byttet så til et digitalt speilreflekskamera, og innså da at fotografering egentlig er utrolig moro. Nå ble bildet tatt idet du trykket på knappen, og du slapp jobben som radiograf - rope "hold pusten" før du tok bildet og "pust igjen" når det var tatt (for å unngå fartstriper over lungene).
Nå ble ungene fotografert i alle mulige settinger, og alle bildene var skarpe!

Kameraet mitt er ikke dyrt, husker ikke den eksakte prisen, men det var maks et par sånne litt større lapper.
Jeg har ikke byttet linser, bruker den orginale, og har kun satt på den blitsen som fulgte med i den pakken jeg kjøpte da (som på bildet). Tror dette var for ca 5 år siden.

Så er det to ting hovedregler jeg prøver å leve etter:


 1.  DU KAN ALLTID GÅ NÆRMERE
Gå så nær som mulig. Få minst mulig "rot" med på utsiden av motivet. Ikke stå langt borte og zoom inn. Gå heller bort til det du skal fotografere, og zoom litt.
(og så kan dem som ser bildene bruke fantasien litt på hvordan det ser ut rundt;)



 2.  IKKE BRUK DIREKTE BILTS
Mitt kamera har en blits som kan retningstilles. Jeg bruker nesten alltid biltsen i posisjon rett opp. Da slipper du det skarpe lyset rett på motivet (hvitbalansen blir ofte helt crazy), du slipper skarpe skygger og du får mye mer riktige farger i bildet.
Min blits er ikke så avansert når det gjelder innstillinger, noen blitser kan nemlig skrues i alle himmelens retninger og posisjoner.
Huskeregelen er at blitsen skal plasseres på den siden av motivet som ikke har direkte lys.
Dvs at har du et vindu på høyre side av motivet, snur du kamera slik at blitsen blinker mot venstre. Slik unngår du så store skyggeparti og en fin fordeling av lyset.

På bildene over av nellikene, peker blitsen til venstre på bildet til venstre, til høyre på bildet i midten og rett fram på bildet til høyre. Du kan se de ulike måtene kronbladene får skygge og lys.

Nå er disse nellikbildene noe mørke.
Det gjør ingenting - her er det redigeringen kommer inn.
Det er ikke vanskelig, - og det er gratis!;)

Fortsettelse i morgen!

Knips, knips så lenge:)


11 kommentarer:

  1. Digitalt speilreflekskamera er på ønskelisten, og her suger jeg til meg gode tips og råd mens jeg venter... :D

    SvarSlett
  2. Speilrefleksen er den nye mobiltelefonen for meg. Nemlig en ting jeg rett og slett ikke kan leve en eneste dag uten! Noen ganger blir jeg lettere sjokket over at jeg overfører 130 bilder inn på pc'en når jeg selv tror at jeg bare har tatt noen fåååå bilder av en blomsterbukett;) Det er rasende morro å ta bilder når man har godt utstyr;)
    Flotte tips du kommer med. Jeg har ikke en slik smart blitz som du har, tror nesten jeg må ønske meg en sånn en! :)
    Takk for at du deler!

    Fin tirsdag!
    Klem.

    SvarSlett
  3. Du er snill du Hege, og jeg er en av de som syns bildene her hos deg er nydelige ♥ Men kan jeg spørre deg om hvilket av de tre bildene du har tatt av nelliken som du syns er det beste? Hvem er det riktigste liksom, hihi??
    Jeg har en slik blitz som kan snurre nesten helt rundt, så dette er interresant!

    Og jeg venter i spenning på neste episode, haha!

    Klem til deg du søte, snille... ♥

    SvarSlett
  4. Dette var så enkelt og greit forklart at jeg også klarte å følge med. Jeg har drevet litt så prøving og feiling. Ser absolutt behovet for en ekstra blits. Mange takk.

    SvarSlett
  5. Det var mange gode tips, dem skal jeg benytte meg av. Har fulgt med på bloggen din en stund og koser meg med den. Har blitt så inpirert av denne og et par andre blogger at jeg rett og slett laget min egen i dag. :)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for gode tips! Slike liker vi! :-)
    Har ikke ekstern blitz selv; men skjønner jo at det er lurt...
    Særlig til høsten igjen, he, he..

    Fiiin kveld ønskes til deg!
    :-)

    SvarSlett
  7. Alltid kjekt med bilde tips! Takk..

    Innom for og se hva du har gjort idag og for og si at jeg har en utfordring til deg inne hos meg :-))

    Ha en fin kveld Hegemor.

    Klem Birte

    SvarSlett
  8. Halloisen igjen Hegemor!
    Jeg har en liten something til deg inne hos meg...
    Ta deg gjerne en titt;)

    Ha en fiiin Onsdag!

    Klem Line

    SvarSlett
  9. Ha ha, aner jeg en litt nedlatende holdning til radiografyrket? Ingen ting er så herlig som å fotografere en hel dag på thoraxlaben, mens man roper "hold pusten" (og glemmer å puste igjen)..
    Men jeg er enig; speilrefleks er mye morsommere ;-)
    Fine tips du kommer med!
    Hilsen røntgendamen

    SvarSlett
  10. for en skjønn blogg..du har fått deg en ny følger takket være line ;)

    SvarSlett
  11. Hei!
    Fant deg hos Line og synes du har en kjempefin blogg, koselige innlegg og masse flotte bilder. Altid gøy å finne nye blgger en liker,så jeg legger deg i lista mi og håper det er ok!!
    mvh Anette♥

    SvarSlett