Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 2. mars 2011

Blogg bilder del 2

Fikk noen spørsmål om dette med retningen på blitsen i går.
For å presisere, jeg opererer ikke med ekstern blits (det er når du har en eller flere blitser plassert rundt i rommet som går av samtidig når du tar bildet). Jeg har bare en mellomstor blits på kameraet mitt, en slik:


Det finnes større blitser og større linser, - men Hegemor føler ikke at hun trenger det. Kanskje det havner på ønskelista om en stund:)


Jeg viste dere tre bilder av en nellik i går, hvor blitsen pekte i ulike retninger:
 
   1. blits peker til venstre                                   2. blits peker til høyre                           3. blits peker direkte på motivet

 Skjønne Line med bloggen Har en drøm  lurte så på hvilket bilde som er "riktig".

Hegemor syns det er smak og behag. Jeg er som sagt ingen ekspert på området.
Men bilde nr 3. er helt utelukket pga altfor skarpt lys, hvitbalansen er helt i ubalanse ;) og vasen skaper en skarp skygge.

Bildene er tatt i ettermiddagslys, så vinduet som ligger bakenfor og til høyre for motivet gjør ikke så veldig stor effekt, MEN, likevel syns jeg at bilde nr. 1 er det mest riktige. Her syns jeg skyggene i kronbladene blir mest korrekte. Blomsten har nå lys som treffer den fra nesten alle kanter.

1. blits peker til venstre                                                                         2. blits peker til høyre
På disse bildene er det et vindu til høyre. Dermed ser du at du får dobbelt lyseffekt på bilde nr. 2. Bilde nr. 1 har lyset mer fordelt (se på kurven og skyggen dens).
Men - jeg syns begge bildene er kule på hver sin måte, så igjen her er det smak og behag, mener jeg:)
Hvis du syns bladene ble litt mørke på bilde nr.1, så er det lett å fikse slik:



REDIGERINGSPROGRAM

Jeg bruker to ulike program. Det betyr ikke at bildene må innom begge, men de tilbyr ulike effekter og muligheter.

 PHOTOSCAPE
dette programmet er et must have!
Gratis å laste ned, alt er på norsk og det er kjempebra! Veldig lett å prøve seg fram og se hva man kan gjøre, - og hvert eneste handling kan angres i TILLEGG til at alle bildene blir lagret orginalt (så du skal slippe å få hetta hvis du angrer deg;)


Jeg har satt sirkel rundt de funksjonene jeg bruker aller mest:

Redigering er her du fikser og ordner på bildene.

Skjermfanger er en fiffig, liten sak, - har du merket at noen sider på nettet har beskyttet bildene sine fra kopiering? Vel, her er løsningen på det. Du kan nemlig ta bilde av hele skjermbildet, eller bare deler av det. Nais. Men husk åndsverkloven, og vær grei å opplyse om bildenes opphav hvis du bruker dem:)

Montasje er noe mange bloggere bruker. Her er det mange valgmuligheter på hvilke kollasj-løsning du ønsker, og bildene kan alle skyves og flyttes dit du vil:



 PICASA 3
er det andre programmet jeg bruker. Det er også gratis og norsk.
Det virkelig fine med disse programmene er at de bruker et forståelig språk.
Hegemor liker det som kan forstås. Lett.


Her kan du gjøre stort sett det samme som på Photoscape, men du har en veldig bra funksjon her som kalles retusjering. Dette tar ofte litt tid, så det er sjelden jeg bruker den, men det er litt digg hvis du har tatt det perfekte bildet av ungene, og så ser du plutselig noe rot strategisk plassert.
Aldri gjort det? Da sier jeg bare rolig "neivel"...

Her, ser du forskjellen?

Dette blir visst litt lenger innlegg enn jeg hadde tenkt, så det får bli en del III i morgen.
Da skal jeg vise hvordan vi kan fikse på nellikbildet og vise de to siste tipsene jeg jobber ut fra.

Last ned Photoscape her og Picasa 3 her så lenge, hvis du ikke allerede har:)

Kos deg!

13 kommentarer:

  1. Kjempespennande med redigering!
    Eg bruke photoscape-trur eg har picasa også, men har ikkje sett meg inn i det enno☺

    Flott med slike innlegg☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  2. Så kjekt med tips og triks, tusen takk! Jeg har fått nytt kamera for nen uker siden og holder på å lære meg det, så dette passet supert:).

    SvarSlett
  3. Woohooo dette er lærerikt, nå sitter jeg å leker meg med å lage collager. Utrolig artig. Tusen takk igjen for utrolig nyttige tips. :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for lærerike tips,bruker selv picasa men har ikke vært borti redigering.

    Klem Åse

    SvarSlett
  5. Hei!!
    Ser du kan endel om dette. kan du svare meg på hvordan jeg får min header mitt på skjermen? Jeg bruker photoscape.

    Klem Anna

    SvarSlett
  6. Helt fantastisk, de programmene må jeg få på pcen. Det er så kjekt når noen som er flinke kan fortelle oss noen triks, slik liker jeg:-)

    Klem Annfrid

    SvarSlett
  7. Her var det mange gode tips. Tusen takk.
    Jeg har et speilrefleks kamerea, men det er noe galt med det. Må få fingen ut å få det reparert.
    Blir ikke helt det samme med kompaktkamera.
    Nå skal jeg finne ut mer om redigerings programmene.
    Igjen, tusen takk for tips :)

    SvarSlett
  8. Jeg bruker også Photoscape, fullstendig uunnværlig i min bloggehverdag;))

    SvarSlett
  9. Så flotte tips! Blits er alltid vanskelig å justere synes jeg, men det er artig å leke seg med det da:)
    Legger meg til som følger og ser fram til flere lærerike og morsomme innlegg.

    Ha en fortsatt fin kveld!
    Heidi:)

    SvarSlett
  10. Fantastiske innlegg - og midt i blinken for meg som har kjøpt speilrefleks, men bare knipser uten noen tanke rundt det. Disse innleggene var GULL VERDT for meg :) Thanks..

    Ha en super kveld!

    Klemmer fra Tove

    SvarSlett
  11. Supert Hege!
    Litt tips til og ta bilder og bilderedigering er så bra at noen gidder og dele...:))
    90% av bloggingen er lekre bilder da, så det er viktig må skjønne, hihi ♥ Disse programmene du nevner skal testes ut;) Gøy med redigering!

    Thanx og god natt;)

    Klem Line

    SvarSlett
  12. Hipp Hurra, jeg har oppdaget en ny blogg som gikk rett i hjertet mitt i dag!! :)
    Når bildene er gode og bloggeieren på toppen skriver kjempebra fryder jeg meg! ;) Og huset ditt er skjønt! Gleder meg til å følge :)

    Klem Merethe

    SvarSlett