Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

mandag 7. mars 2011

Hegemors små misjonærer..

7-åringen har en kompis i klassen som er en hyggelig, søt og litt sjenert gutt.
En ettermiddag etter jul skulle han komme på besøk hit for første gang, og 7-åringen trippet rundt som den mest klare verten i verden.


Denne kompisen er Jehovas vitner, og siden det var så like etter jul, tenkte Hegemor at hun burde ta en liten presisering til 5- og 7-åringen i forkant av besøket:
"Gutter, kompisen som kommer på besøk er noe som kalles Jehovas vitner. Det betyr at de tror på Gud, men de tror ikke at Jesus har blitt født enda. Derfor feirer de ikke jul."
(hakene på begge de to lydhøre små falt ned med et smakk)
"Det er helt greit, alle bestemmer selv hva de ønsker å tro på, men det er fint om dere ikke prater så veldig mye om julegaver og slikt når han er på besøk. Det kan hende han blir lei seg da."

Begge to var veldig inneforstått med det, og uttrykte stor medlidenhet med den besøkende som aldri hadde prøvd å ha jul.
5-åringen mente de hvertfall burde prøve - det kunne jo hende de ville like julaften, liksom.


Så kom den vesle gutten på sin foranmeldte lekevistitt, og 5-åringen fikk samtidig besøk av sin langt mindre sjenerte kompis på 4 år med luggen rett til værs.
Sammen gikk de fire små kroppene i gang med å leke i kjellerstua, og Hegemor kunne høre at de hadde det helt maks.

Etter en stund begynte de å spille Playstation, 7-åringen styrte knappene og de andre bivånte seansen.

Det var først nå, når leken ble så stille, at Hegemor kunne høre hva de sa, og hun overhørte følgende samtale:
7-åringen: "du tror ikke på Jesus, sant?"
(jeg klarte ikke oppfatte om den litt lavmælte gutten svarte)
7-åringen fortsatte: "jeg vet at dere ikke feirer jul. Og det er helt greit, altså, - helt greit!"
(Hegemor så for seg de høytstående øyenbrynene og de ivrige nikkene hans mens han sa dette).


5-åringen hadde vært stille til nå, men nå spratt han opp:
"Jesus er født, altså! Det er helt sant!"
Det ble ikke sagt på noen belærende måte, men heller med en herlig overbevisning om at noen har glemt å fortelle denne stakkars besøkende sannheten.

Den 4-årige besøkende (som ikke akkurat stod langt bak i køen når snakke-talentet ble delt ut) stemte nå villig med mens han hoppet i sofaen: "Jesus er født! Jesus er født! Jesus er født!.."

Hegemor kunne høre hvordan de to minste nå eskalerte situasjonen med sine rytmiske rop der nede, og fant ut at hun burde bryte inn å få dem til å skifte fokus.

Før hun rekker bunnen av trappa, utbryter 5-åringen med høy røst:
"Åh, jeg EEEEELSKER Jesus, altså!!!"

Hegemor innså nå at hun kom for seint.

Den vesle besøkende lot imidlertid ikke til å ta noen skade av Hegemor glad-kristne misjonærer, for han kom glad tilbake på besøk igjen noen dager etter:)

Nyt kvelden alle sammen!
Og tusen takk for alle de skjønne kommentarene dere legger igjen! Hver og en er stor stas!
(Sinkhus-salg hos Kremmerhuset nå! Og vasen er også derfra:)


19 kommentarer:

  1. He he he. HERLIG..
    Unger assa..
    Ha en fin kveld. Liker bloggen din så utrolig bra og du skriver så godt..

    SvarSlett
  2. Ufattelig herlig, jeg ler godt her jeg sitter!!

    SvarSlett
  3. haha -ingen har mer herlige tanker og kommentarer enn 5-6 åringer;o) (har en 5-åring selv, men han vet ikke hvem Jesus er en gang..kremt.)

    SvarSlett
  4. Så bra!
    Hahaha, unger er HERLIGE ♥
    Og du skriver med slik innlevelse at jeg liksom så for meg heving av øyebryn og hopping i sofaen;))
    Veldig bra Hege!

    Klem Line

    SvarSlett
  5. hahaha... unger er herlige :)
    Nydelige bilder ;)

    Klemklem!

    SvarSlett
  6. Hei.
    Søte små barn...
    Men jeg vet også at JESUS LEVER! Helt sant.
    Ingen ting i hele verden kan få meg til å tro noe annet!
    Koser meg med å lese innleggene dine.
    Ha en fantastisk uke!
    Klem Charlotte

    SvarSlett
  7. Ha ha ha...

    Ler meg i hel her..
    Høres ut på skrivingen din at meg & deg, dine & mine barn er ganske like.. hi hi.. Typisk mine Barn og goså være slik :-))

    Jesus Lever... ha ha...

    Hverdgashumor på Høgt nivå !!

    me like...

    Klem Birte

    SvarSlett
  8. *smil*
    Herlig historie!
    Klem

    SvarSlett
  9. Eg ler høgt og tenke at dette kunne fint vår 5-åring og sagt;-)

    SvarSlett
  10. HA HA! Alltid en avveining om man skal "forhåndsinformere", det kan slå begge veier! :D

    Vi shoppet bursdagsgave til 14-åringen i går, og HM var da et naturlig sted å begynne. Der står det en utstillingsdukke med skjerf drapert på det mest elegante over hodet, hvorpå Lillegull hyler ut fra andre enden av butikken: DER ER JESUS! SE DA MAMMA! DER ER JESUS, JO!

    SvarSlett
  11. DAGENS HØYDEPUNKT!!!
    Gliser fra øre til øre!!! :)

    Ha en strålende tirsdag!!!

    Klem fra
    Marianne

    SvarSlett
  12. Haha=) ler godt for meg sjølv her no. For noen herlige gutter:D

    SvarSlett
  13. Hahaha, fantastisk historie, og ikke minst knallgodt fortalt! :-) Fant link til denne siden på Facebook, så nå har du fått en ny, interessert følger til en inspirerende blogg med nydelige bilder og tekster.

    SvarSlett
  14. Hahaha, jeg ler meg skakk :D

    SvarSlett
  15. Hehehe jeg ler meg ihjel! For en utrolig herlig historie! Jeg lukter forresten en mimrestund når guttene skal konfirmeres;)
    Ha en super dag og tusen takk for at du delte denne historien!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  16. *ler*
    takk for den! :D

    Ha ein fin kveld!
    Klem
    Hanne

    SvarSlett
  17. En søt historie. men vitnene tror selvfølgelig at Jesus er født.... men de markerer ikke hans fødsel ved å feire jul ....

    SvarSlett
  18. Uff, ja, jeg innser at jeg nok har forklart litt feil til barna...har fått noen (heldigvis)koselige mail fra mennesker som er JV og som har fortalt meg at de tror på Jesus, men ikke markerer jula.
    Takk for at dere tok dere tid til å forklare, og ikke bli fornærmet:)
    Hegemor sa dette i beste tro om at det var det som var riktig.
    ....og Hegemor pleier jo aldri å ta feil...;) hi hi:)

    SvarSlett