Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

fredag 25. mars 2011

Sy supersøte vesker!

Hegemor mangler en jente eller to i heimen...
Ikke det at jeg ikke er superfornøyd med de herlige guttene jeg har, men det hender at jeg føler meg litt alene i min rosa duppeditt-verden.
Spesielt når jeg kommer ned i kjellerstua etter at fire-fem av 11-åringens kompiser nettopp har vært der og spilt PlayStation og det stinker svette og klamme sokker, ja - da merker jeg at ei jente ikke hadde vært så aller verst.


Men Hegemor vet råd mot jentesavn og mangel på feminine impulser fra min lille macho familie:
Hegemor har nieser!


Dermed gikk det til at Hegemor sydde vesker til sine små nieser.
Tildabøkene flyter over av ideer, og blant annet disse supre veskene.
Hegemor måtte imidlertid gjør om litt på oppskrifta for at den skulle passe til små damer på 3 og 5 år.


HER ER FRAMGANGSMÅTEN JEG BRUKTE:
Du trenger stoff til selve vesken og til fòret.


Klipp ut to deler med veskestoff og to deler fòr i størrelse ca 38x32 cm.
(Målene er litt rare fordi jeg klipte først, og målte etterpå;)


Legg veskestoffets vrangside mot fòrets vrangside og sy en søm som går langs hele den ene langsiden og ca 14 cm ned på hver kortside, som en firkantet "U" (se neste bilde)


Nå har du to sett med et veskestoff og et fòrstoff sydd sammen.
Legg nå disse settene ved siden av hverandre.
Legg veskestoffet fra de to settene mot hverandre på vrangen og fest med nåler.
Gjør det samme med fòret fra settene:


Bruk en tallerken til å lage et buet hjørne både på fòrdelen og veskestoff-delen.
Jeg tegnet opp en strek jeg sydde etter, - jeg er nemlig ikke noen racer i symaskin.


Sy så disse stoffdelene sammen rundt hele den markerte kanten (bare spar igjen en liten åpning når du syr sammen fòr og fòr slik at du kan snu alt på retten etter hvert).


Klipp bort det ekstra sømrommet og vreng hele vesken gjennom hullet du sparte igjen i fòret, og sy deretter hullet igjen.


Har du kommet hit, har du kommet langt:)


Når drar du fram tre-ringene.
Jeg kjøpte mine på Panduro. De har en diameter på 10cm.
Tegn en svak strek på fòret 8 cm ned fra kanten.


Streken skal være en hjelpelinje når du så tråkler ringene fast slik at du bruker lik mengde stoff og alt blir jevnt.


One ring down, - one ring to go!


Og der, - der var vi i mål!:)


Veskene er kjempekoselig å pynte med knapper, pyntebånd eller heklede blomster.

Jeg fant oppskriften og framgangsmåten på disse blomstene på en video på youtube.

Og slik ser veska ut inni:


Da er det bare å sette igang:)
Og har du ikke døtre, har du min sympati, men da får du bare finne nieser eller venners døtre.
Eller bare sy en til deg selv!
Hvis du liker å sy, da.

Uansett, nå er det helg, og den skal nyy-hyy-yy-tes!!


PS! Den lille veska med Ole Herman på måtte jeg bare sy til min skjønne nevø på 2 år, - så ikke han skulle føle seg glemt når niesene fikk vesker...han kommer til å døøøø av tante om bare få år...!



18 kommentarer:

  1. Oj, så flink du er! Nå fikk jeg veldig lyst til å dra frem symaskinen! Takk for inspirasjon :-) Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Så fine, søte og sjarmerende!!! Jeg har nok av døtre, de har bare ikke en mamma som kan å sy... *sukk* Men ønsker veldig at jeg kunne!

    God helg, nyt den MAX!

    SvarSlett
  3. Ntååå da, så skjønne de var ♥ Herlige de nye stoffene;)
    Hvor kjøpte du de ringene/håndtakene?
    Tipper lille snuppa mi hadde likt en slik søt vesk... ♥ Og jeg tipper de små niesene dine er veldig glad i Tante;)

    Happy helg Hege - nyt den!

    Klem Line

    SvarSlett
  4. sååå søte dem ble!! :o)) Nå fikk også jeg lyst til å lage slike..har bare altfor mange andre prosjekter også :o/ hehe..

    SvarSlett
  5. Sånne skal! jeg lage og! Takk for inspirasjon!!

    SvarSlett
  6. Kjempe søt :)
    Slik kunne eg og tenkt meg :)
    Her syr vi snielar fra Tilda, igår kveld blei det 5 Stk.
    Koslog å sy :)
    HA ei flott helg !!
    Klem MILLA

    SvarSlett
  7. Enig - supersøte vesker! Ole Herman har nok behov for en veske til å samle småbiler i skal du se :)

    SvarSlett
  8. Det ser så enkelt ut, samtidig så vanskelig for en som er grønn på symaskina!! OG så utrolig søte vesker da!! (du syr ikke på bestilling til en stakkar ???? hi hi )

    SvarSlett
  9. Så flink du er! Nydelige vesker. Takk for at du viser hvordan de lages.
    Nyt helgen.
    Klem

    SvarSlett
  10. ...du får det til å høres så lett ut...ble virkelig supersøte!
    klem♥

    SvarSlett
  11. Å så koselige vesker - kjempeskjønne :)

    Symaskinen er ren rekreasjon :)

    Nyt en deilig søndag! Håper på sol her...

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  12. For noen skjønne vesker, tipper niesene dine er glad de har en tante Hege. :)

    Award til deg på bloggen min. :)

    Ha en flott dag

    Klem

    SvarSlett
  13. Så nydelige vesker du har laget! Flink du er!
    Legger meg til som følger til den fine bloggen din:)
    Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  14. Sååå skjønne!! Jeg har bare laget de store fra "Tilda", men de der var jo bare helt nusselige! Har tilfeldigvis to sånne treringer, så nå skal det syes en liten søt veske! Genial ide, så flink du er! =D

    SvarSlett
  15. Kjempe fin :) har fulgt beskrivelsene og sydd en selv og det blir nok flere :)

    SvarSlett
  16. Fant denne oversatt til russisk via pinterest nå (dine bilder osv)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips...er mange som driver slik..

      Slett