Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 25. mai 2011

Oliventre fra Ikea

Hurra! Hegemor har fått seg et oliventre!
Lykken er stor, men uvitenheten om hvordan jeg skal få dette treet til å overleve er stor.


Jeg har lenge siklet på oliventrær, men syns de ofte koster altfor mye (hvertfall med mine grønne fingre tatt i betraktning, - som igjen har en sterk påvirkning på hvor lenge levende planter forblir levende her).

Så et lite oliventre på Bo og Grønt i går, men det kostet vanvittige tusen kroner.
Men - så gikk Hegemor på Ikea, og der solgte de dobbelt så store oliventrær til bare 298.
Solgt!


Den skrale skapningen ble stablet inn i min lille bil og deretter fulgte 5-6 timer i bil på vei hjem fra vestlandet.
Tanken var at: overlever den en slik tur, er det muligens en plante Hegemor kan ha.
Så den satt / lå / veltet og datt ved siden av meg så godt den kunne.
Må ha sett ganske interessant ut for dem som kjørte bak - så sikkert ut som at jeg hadde en passasjer med tidenes hårsveis.


Spørsmålet er bare nå:
Kan oliventre overleve inne?
Trenger de mye eller lite vann?
Og må de ha veldig mye lys?

Hvis noen har fryktelig mye greie på slikt, tar jeg imot råd og tips med stor takk!:)

Kom meg vel hjem i går, førstehjelpskurset gikk veldig bra (fantastiske folk), - og det var ingen trailere på min vei, he he. Nå venter en ettermiddag med lekser, middag, fotballkamper og barnebursdag.
Med andre ord en helt vanlig onsdag;)

Kos deg, og tusen takk for besøket her inne:)

6 kommentarer:

  1. Oliventre er så utrolig fint.
    Ha en fin dag :o)

    SvarSlett
  2. Oliventrær kan overleve inne, men du bør sette det ute hele sommeren. Liker seg best der. Om vinteren må det stå lyst og litt kjølig, hater stuevarmen! Og det må ha mer vann enn man tror, flere desiliter et par ganger i uka minst.

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Nydelig oliventre!! Virkelig noe jeg drømmer om også,l tror jeg skal ha meg et til sommeren jeg også!

    SvarSlett
  4. Nydelig! Ønsker meg også et oliventre. Setter det på IKEA-listen min;)
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  5. Kjempefint tre!! Som flere her sier kan de overleve inne om vinteren. Jeg har mine to olivente på tedje året nå. Jeg synes de er så pene at de får lov å bo i vinduskarmen på kjøkkenet. Mistet nesten motet på beg av vinteren, det så veldig stusselig ut og mistet nesten alle bladene sine. Men det viste seg etter et år til at det var forventet forløp. Når det nærmet seg vår kom det mange nye skudd og det ble friskt og fint. Men det gleder seg til å ut i den friske ringerikslufta nå:) Lykke til!

    Hilsen søster suse

    SvarSlett
  6. Et flott tre!Har aldri hatt det selv,men ønsker meg det.Jeg har lest endel om oliventrær,syntes de er litt dyre til å bare prøve og feile på...Det vanligste er jo å ha de ute,men vinteren her tar jo stort sett knekken på de(forbaska kulde og snø),og inneklimaet vårt er stort sett for tørt og varmt osv..Treet bør stå mest mulig lyst og kjørlig inne om vinteren-et tips er å spraye bladverket innimellom.Men Googler du oliventre,garanterer jeg deg mange gode tips og råd:)Lykke til Hegemor

    SvarSlett