Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

mandag 4. juli 2011

Situasjonsrapport fra Hovefestivalen;)

En hektisk arbeidsuke er over.
Det er ikke alle som har ferie enda, nei. Noen holder hjulene i sving (eller folk i live, om du vil).
Innimellom sykebilvaktene har Hegemor faktisk donert sitt helsefagutdannede legeme til noen vakter i Medic-teltet på Hovefestivalen i uka som var.
DET var interessant, det.


Nokså uvitende om hva som ventet, troppet Hegemor opp onsdag morgen kl 8, klar til dyst, og regnet med at det nok enda var mange timer til festivaldeltakerne ville våkne og vi ville få noe å gjøre.
Feil.
Allerede på vei til Medicteltet passerte jeg et dusin nachspiel og fullt av feststemte småvoksne.

Ja, for det er det de er. Små voksne. Eller unge voksne.
En ting er hvertfall sikkert - det er noen år til før jeg vil gi dem æren av å kalles voksne og bare det.


Framme i Medicteltet fikk jeg en rask introduksjon og et lynkurs i hva slags utstyr og medisiner vi hadde tilgang til.
På vei ut av teltet snur kollegaen min seg mot meg:
"Og, - du kjører ATV du, Hege? Ikke sant?"
Tidenes mest åpenbare "HÆH" formet seg i hele Hegemors ansikt før jeg fikk løftet opp haka, summet meg og svart kjekt: "hvis jeg må,så..."

Det er klart du må ha et beist av en firhjuling MED tilhenger når du jobber på et festivalområde på størrelse med Oslo (følte jeg), og alle innbyggerne bor i mikroskopiske telt med kun plass til en fot (på langs) mellom hvert.

Tavle fra Mestergrønn

En kjapp opplæringskjøretur avdekket for min egen del at firhjulingen ikke ville bli misbrukt i løpet av vakta.

Og så begynte det å ramle inn folk. Små voksne.
På tur uten mamma.
Morgendagens mannfolk.


En million overtråkk skulle ha støttebandasjer, to millioner måtte ha gnagsårplaster, noen hadde sovnet i sola og hadde rødere hud enn uniformen min og noen hadde fått insektsstikk.
I tillegg skulle det deles ut Paracet, allergitabletter, angrepiller og kondomer.
Mange kondomer.

"Mandige" 16-18 år gamle poder stod med solbrune muskler (kun iført shorts, selvsagt - selv om det regnet) og fylte opp hendene med kondomer, mens de forklarte kompisene rundt at de måtte ha noen flere - alle de andre var jo oppbrukt.
Vi VOKSNE (kremt)  rundt dem sendte hverandre noen talende blikk, - med noen få år lenger fartstid enn disse søte små og vel vitende om mannfolks evne til å skryte seg selv opp i skyene, ble smilehullene våre kraftig utfordret.

Kondomene så vi igjen senere på kvelden, - i form av vannballonger som de hjelpesløst flørtet med uinteresserte jenter med, og som oppblåste ballonger som de sendte rundt under konsertene.
Artig. Også så uventet;)

Lavendel til tørk

Videre fulgte heftige problemstillinger som: "jeg har fått en flis under foten, den gjør sykt vondt!" Av med strømpen for å vise - kun for å finne ut at nei, det var visst feil fot. Men det gjorde sykt vondt, altså!

Andre lurte på om vi trodde det var farlig å gå på konsert når de nylig hadde hatt hjernerystelse?
Og om vi trodde det lot seg gjøre at de fikk headbang'et litt også?
Lykkelige over tilsagnet til å riste på skolten, løp de av sted.


Kong Alkohol gjorde sitt inntog allerede før de første teltene var satt opp, og jeg blir ikke forundret om den siste promillen enda sitter i kroppen til noen av de mest ivrige festløvene.
En etter en ramlet de inn i teltet hos oss og fikk sovet ut litt på feltsengene våre, akkopagnert av en kopp med vann og en pose til oppkast.
Her måtte man imidlertid ha et lite øye med "kundene", - det tok ikke lange tiden før han som hadde tatt vel mye piller lå og klappet og strøk på den hulkende jenta med menssmerter.
Sympati og empati i en skjønn blanding med hormoner.

Vannkanne fra Living, hylle fra Skeidar:)

Vi har sett og opplevd det meste fra A-Å som en festival kan bringe. Alt egner seg ikke på trykk.
Men det er på mange måter mest moro. Det meste går veldig fint.
De fleste fikk diagnosen Totalitarum FjasogVasum...
Det er også en smule lærerikt, - med tanke på at man skal lose fire gutter gjennom samme alder om noen år;)

Denne uka blir heldigvis roligere!
Merker det er sommerferie, ikke mye tid til blogging - ungene rundt beina hele dagene:)
Håper alle har en fin sommer så langt:)







13 kommentarer:

  1. Du er bare herlig Hegemor, sånn som du kan formulere deg! Du får vakten din til å høres ut som rene komishowet presentert av Dagfinn Lyngbø selv! Pass opp stand up komikere, for bloggedamene følger hakk i hel!;-) Nydelig hylle du har, en slik kunne jeg tenkt meg selv :-)

    SvarSlett
  2. Hehe herlig lesning:) høres ut som du har hatt det litt festlig der også:)

    Den hylla der...den ble jeg helt betatt av, en sånn bare MÅ jeg ha :D

    SvarSlett
  3. He,he, litt av en arbeidshelg. :)
    Nydelig hylle med fin pynt.
    Ønsker deg en fin kveld. :)

    SvarSlett
  4. Kjenner meg 100% igjen. Ble helt anpusten av å lese inni meg-he he.Den beste jeg hadde var en av de ishorts og med smile hull. Han kom inn på morgen kvisten siste natten med ett fortvilet fjes. Han hadde tatt en svær henna tatovering midt i panna, og det var en strekkode. Kan du få denne til å forsvinne? Jeg skal i bryllup imorgen? Jeg ser opp på det spørrende og håpefulle ansiktet og tenker noen sekunder. Jo det er en ting jeg kan prøve: 70% sprit. Han setter seg ned og venter i spenning. Joda, det forsvinner. Det var den mest fornøyde "pasienten" jeg hadde på hovefestivalen;-))

    SvarSlett
  5. Det var fra karen på ambulansen i Arendal. Ha en super sommer Hege.

    SvarSlett
  6. Ingen kjedelig arbeidsplass i hvertfall :-)
    Klem

    SvarSlett
  7. Atter en gang en fryd å titte innom deg!!! :)

    SvarSlett
  8. Oisann, en begivenhetsrik festival høres det ut som:). Kos deg videre i sommer:).

    SvarSlett
  9. Haha - jeg humrer for meg selv her jeg sitter... ;-)
    Utrolig morsomt beskrevet! Har noe erfaring med slike "små voksne" selv, og du har rett i at man av og til må snu seg vekk for å skjule et aldri så lite smil... ;-) Håper de ler av det selv en gang også, om noen år!

    :-)

    SvarSlett
  10. Veldig underholdande lesing! :-)
    Måtte trekke på smilebåndet fleire gonger, godt eg sit aleine på kontoret ;-)

    Knallfine bilder fra kjøkenet ditt også!
    Håper du får ein fin sommar vidare!

    Helsing Helene
    http://snikkerbuo.blogspot.com/

    SvarSlett
  11. Kjempefint kjøkken har du... og takk for en så inspirerende blogg.
    Jeg lurer på en ting. Husker du hva fargen heter som du har på kjøkkenveggene?
    Ha en fin sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hei:) Takk!:) Den fargen du ser på disse bildene er Sky 2703 - y18r 1350:)

      Slett