Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 8. mars 2012

Gode rundstykker, syke menn og en viktig telefon

Jada, så var "den store dagen" her igjen, da.
Den store kvinnedagen.
Gratulerer til alle som feirer. Jeg feirer hver dag, så 8. mars er liksom ikke noe spesielt her i huset.


Dagen har riktignok blitt litt markert med at Brannmannen tok seg nok en sykedag.
Han er heldigvis på bedringens vei, men natt til i går fant jeg ham på badet midt på natta.
Over do.
I spottenes mulm og mørke minnet hudfargen hans mest om en gravid kvinne i første trimester.
Men det ble med den ene runden med spy, og dermed har Hegemor brukt tiden godt for at han skal få på seg igjen de grammene han muligens mistet da elgen ble ropt etter som aldri før.

Jeg har bakt rundstykker.
Og når Hegemor baker, da er det enkle oppskrifter.
Alltid.


1 liter kulturmelk (jada, all gjærbakst blir bedre og saftigere med kulturmelk i forhold til vanlig melk)
ca 10 ss olje (samme hvilken, bare ikke en med mye smak)
50 g tørrgjær
2 ts salt
3 ss sukker
200 g havregryn
300 g grovbakst
800 g hvetemel
2 egg

Ha alt det tørre i bollen. Varm opp olje og melk i en kjele til det blir akkurat så varmt at du ikke liker å ha fingeren oppi (da er det perfekt temp). Bland melk og olje i de tørre ingrediensene og ha i eggene til slutt.

Det er også veldig godt med solsikkefrø oppi (ca. 1 dl), men da mine barn tror de skal avgå med døden hvis de kjenner en liten klump i det de tygger, sparte jeg dem for den frykten i dag.

Idet deigen er ferdig eltet i maskinen, smører jeg den hensynsløst utover et oljet bakepapir.


Så dasker jeg melkledte fingre over hele deigen for å "forme" den litt.


Bruker pizzahjulet til å skjære ut firkanter.


Lar hele greia heve i 30-45 min og steker midt i ovnen på 200 grader i ca. 15 min.


La dem avkjøle litt før du deler dem opp ved å rive/brette forsiktig.

Det ble suksess.
Podene kom kalde og våte inn døra, fridde seg fra sekker og yttertøy og kastet seg over rundstykker og suppe.
Det ble mange "mmmm" og "nam" og "beste jeg har smakt"-kommentarer rundt bordet.

Midt i måltidet hørte vi imidlertid en totalt ukjent ringelyd.
Alle kikket rundt seg noen sekunder, før 6-åringen spratt opp.
Den arvede, gamle, flip-mobilen hans ringte for første gang siden han overtok den rundt jul.
Full oppstandelse i heimen!

Stolt som en hane og rimelig superviktig pratet han en kort samtale, før han la på.
Vi andre satt urørlige og så på ham.
Han kikket ned på telefonen sin, sukket og konstaterte:
"Jeg tror jeg bør få meg en iPhone, jeg".

Nå tar jeg helg:) Snakkes til uka:)
Kos dere!!

22 kommentarer:

  1. Godt at du er tilbake Hegemor! Skal ærlig innrømme at eg blei litt småbekymra når du ikke oppdaterte bloggen din på noen dager.. :) Det er ein sann glede å lese dine innlegg! Eg har prøvd ut middags- og kakeoppskrifter, eg har ledd høgt av dine fantastiske fortellingar med kverdagshumor, og eg har følgt med på alle dine fantastiske interiørbilder og gode tips! Du er et herlig innslag i min travle kverdag med tre ungar under 4,5 år :) Stå på videre Hege - eg glede meg til alle dine innlegg fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. TUSEN MILLIONER TAKK:):):) Du er skjønn!!:):):) klem

      Slett
  2. Aaaand she's back - thank good for that:)
    Digger innleggene dine Hege, skrevet på usedvanlig artig måte - alltid:)

    Og disse rundstykkene MÅ prøves - det så godt ut det!!

    HA en fin fin kveld:)

    SvarSlett
  3. Hihi, Iphone ja... de lærer fort :). De så deilige ut de rundstykkene!

    SvarSlett
  4. Haha... Jeg ler. Fantastisk! De rundstykkene MÅ jeg prøve. så super gode ut. Og enkle. Det liker vi. :0)

    SvarSlett
  5. Herlig Hege, jeg ble jo veldig nysgjerrig på hvem som ringte den lille mannen jeg. Runstykkene så skikkelig gode ut, kanskje jeg rett og slett skal prøve dem. Håper brannmannen er frisk og rask igjen.

    Klem fra Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Halla Kari:)
      Du, det var pappa'n hans, det;)
      Klem

      Slett
  6. Mmmm, dette så utrolig godt ut!

    Ha en fin kveld,
    Klem Jatte :)

    SvarSlett
  7. Må jo bare smile litt( og kanskje er jeg blitt litt påvirket av yrket mitt kanskje...) men syke menn...du verden så syke de blir;) Mannen min ble forresten veldig fornøyd her forleden da han fant noe forskning som viste at menn faktisk blir sykere enn kvinner, og den har han absolutt langt fremme i hukommelsen hver gang en liten basselusk banker på. Senest denne uka hvor mottakets faste gautefallstur ikke ble noe for min del da min kjære ble syk. Nå er han bra igjen da, og det er godt! Merker det nærmer seg lunsj, de rundstykkene ser veldig gode ut! Ha en fin helg, og en rolig helg om du skal jobbe. Klem

    SvarSlett
  8. De rundstykkene så kjempe gode ut, takk for tipset! :)

    *Riktig god helg*

    Heidi:)

    SvarSlett
  9. Så utrolig gode ut Hege :)
    Søt han 6 åringen er da!
    Ønsker deg en herlig helg ♥
    Vil du vinne 4 nummer av BoligDrøm kan du prøve lykken inne hos meg nå :)
    Klem Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Så snilt av deg, Anette:) Var innom og så, men som ivrig abonnent får jeg la andre få den vinnersjansen:)
      Klem

      Slett
  10. Nam det så utrolig godt ut :)
    Skal jeg prøve meg på :))

    SvarSlett
  11. Heisan!

    Du har en herlig blogg og skriver utrulig godt og humoristisk!!
    Disse rundstykkene så utrolig gode og ikke minst LETTVINDTE!!!
    Men, et spørsmål før jeg hiver meg rundt: Er dette deig til mange brett?

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit:) Tenk, det glemte jeg helt å skrive!!;) Går litt fort i svingene av og til;)
      Deigen rekker til 2 brett:) Lykke til og kos deg:) klem

      Slett
  12. Mange herlige oppskrifter her! Nå har jeg prøvd meg på de rundstykkene her to ganger og ikke fått de så fine som dine. Men nå kom løsningen, to brett;-) Takk for oppklarningen:-) Nå skal jeg gomle i meg nystekt store rundstykker! For smaker er den samme uansett hvordan de ser ut:-) God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ups!! Tenker de ble ekstra store og gode, da;) Men er nok like enkelt å lage to brett:);) klem

      Slett
  13. hihi fristende brødbakst og herlig historie!!:)

    SvarSlett
  14. Nok en søndag har vi kost oss med disse fantastiske rundstykkene. TUUUUsen takk for denne oppskriften. Blir mye lagt hos oss.

    Ha en fin søndag

    klem fra Marie

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig, Marie:):):) Bon appetitt;) klem

      Slett
  15. Hei :) Jeg prøvde å bake rundstykkene dine, kjempe gode på smak, men mine ble veldig flate. Forhever du deigen siden dine ble så høye å fine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, rart. Jeg kleiser dem bare rett på stekebrettet og lar dem heve der, slik jeg skrev. Kanskje du har større stekebrett enn meg...?:)

      Slett