Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 20. juni 2012

Hjemmelaget sofa


Sofaen i kjellerstua har omsider fått skikkelig trekk, og ikke bare løse strekklaken som henger og slenger.


Kjøpte møbelstoff fra Stoff og Stil, farge "grå - 82 12 49".


Selve sofaen er to rammemadrasser fra Ikea. De heter Järnudda og koster 395 pr stk - MED overmadrass! Ikke vet jeg hvem eller hva de kan være laget av, - jeg skulle minst hatt tusen kroner bare for å sydd overmadrassen!!


Knappene er laget med slike "lag-selv-knapper", også fra Stoff og Stil. Supersmart konsept!:) Festes med en superlang møbelnål fra undersiden.


Så nå kan gutta boys sitte godt i spille-bula si, vi har to ekstra senger, og alt sengetøyet blir oppbevart i de store putene. Veeeldig greit.

Nyt dagen!:)



16 kommentarer:

  1. Ble kjempefint, Hege :)
    ... og deilig med mange
    herlige puter, skikkelig
    koseplass :)) Ønsker deg
    en fortsatt fin dag, klem
    fra Mette

    SvarSlett
  2. Så kult! Har du sydd trekkene selv, Dvs er de avtagbare eller har du stiftet fast? Fikk lyst å prøve selv ;o) takknemlig for svar:o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det glemte jeg jo helt å si, ja!;) Du de er stiftet under på selve treramma til rammemadrassen - veldig enkelt, altså:)

      Slett
    2. Det glemte jeg jo helt å si, ja!;) Du de er stiftet under på selve treramma til rammemadrassen - veldig enkelt, altså:)

      Slett
  3. SÅ fin sofa!!!

    Fin blogg også som så gjerne følger videre :)

    Klem
    Vigdis

    SvarSlett
  4. Skikkelig flotte sofaer! Og ekstra bonus for at det jo faktisk er noe som man kanskje skulle kunne våge seg på å pröve å lage selv. Aner kanskje at stoffet ikke var helt billig, men rammemadrassene var jo helt supre, og det å stifte fast töyet var jo bare toppen! Kanskje noe sånt vi skal ha på "gjesterommet" (som med tiden skal bli barnas "spillebule").
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  5. Så utrolig smart - og budsjettvennlig! Kanskje noe for Dagens Interiør? Send inn bildene så kanskje vi deler dem videre til flere lesere (:

    - L

    SvarSlett
  6. Så kult! Vi skal gjøre det samme med rammemadrassene våre, ser jo deilig ut! Men jeg lurte på hvor mye møbelstoff du trengte for å trekke og stifte over madrassene? Tenkte å bestille stoff nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte 5 m til mine to, og det var veldig passe:) Stoffet er 145 cm bredt, tror jeg, så i bredden er det mer enn nok:)

      Slett
    2. Takk for svaret! Nå skal vi begynne på sofaen vår imorgen, så satser vi på at det går bra! :)

      Slett
  7. Tenker å gjøre det samme i dag, tusen takk for inspirasjon! Men lurer på om du har sydd fast overmadrassen i rammemadrassen? Dumt om den skal klare å skli ned som den gjør på sengen min, etter jeg har stiftet fast sofatrekket... hm

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lot bare være å bruke overnadrassene;) Det går helt fint:) Bruker dem heller når jeg rer opp sengene i forbindelse med overnatting:)

      Slett
  8. Jøss, så utrolig smart! Dette inspirerer stort!!! Jeg har en sovesofa som tar knekken på våre kjære gjester, og dette kunne virkelig vært en god erstatning :O)
    La du stoffet oppå rammemadrassen og festet med knappenåler før du begynte å sy? Eller har du ikke sydd i det hele tatt? Har du lagt et lag med madrassbeskytter under stoffet? Har to små sølekopper... ;)
    Kan jeg være så frekk å spørre hvilken farge du har på veggen bak sofaen? Takk for svar

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo!! :)
      Stoffet har jeg bare stiftet på med stiftemaskin. Ingen sying. Så da ligger det på permanent. Søler de, så tørker og vasker vi med en klut eller to;)
      Og fargen på veggen er Jotuns Fabrikk;)
      God helg:)

      Slett
  9. Hei Hege! Vi skal gjere det same i tv-stova/gjesterommet vårt. Korleis sydde/stifta du stoffet i hjørna for å få det so fint? Takk for godt tips! :)

    Ragnhild

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bare strakk stoffet godt og brettet rundt kantene etter beste evne ;) Ikke veldig vanskelig, men har ingen eksakt framgangsmåte. Prøvde meg lurt fram:)

      Slett