Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

fredag 22. juni 2012

Værskifte gir bakedag:)

Da Vår Herre bestemte seg for å gjennomføre helgevasken av uteområdet vårt i dag, har vi kost oss inne, tørre og varme - med bakedag.
Noe må man ta seg til når sola tar fri.


Da ble det lyse rundstykker.
8-åringen hjalp flittig til, og presterte å si (midt i knaing og elting) at "Mamma, denne deigen er akkurat som rompa di".

Sånne kommentarer trenger ingen videre utdypning.
Men 8-åringen vil muligens få mye mindre lørdagsgodt de neste FJORTEN årene!!


Vet ikke om jeg har lagt ut denne oppskriften før, men her er den igjen:

2 kg hvetemel
300 g margarin
2 pk gjær (jeg bruker tørrgjær)
12 dl melk
2 ts salt
2 ts kardemomme
2 egg
1 dl olje

Kjevle ut 4 firkanter (som en pizzabunn) Skal dekke en langpanne.
Bruk pizzahjulet og del opp i 4x4 deler.
Etterhev og stek i 12 min på 200 grader.
Avkjøl litt før du river dem fra hverandre.


Nydelige til lunsj eller i matpakka:)
God helg!



9 kommentarer:

  1. Hei!

    De så utrolig gode ut. Men er det ikke gjær i den? Hvor mye? Og blir det deig til 4 langpanner altså totalt 64 rundstykker?

    Mvh Marie

    SvarSlett
    Svar
    1. Ho ho, jeg glemte å skrive opp hele gjæren;);)
      Nå er oppskriften oppdatert;)
      Og ja, det blir 64 stk:) DIGG:):)
      Klem

      Slett
  2. Såå fine! Denne oppskriften skal jeg ta vare på:) I morgen skal jeg prøve meg på foccacia, det har jeg aldri laget før. :)

    SvarSlett
  3. Funker denne med halvparten sammelt rug for eksempel?

    SvarSlett
  4. Hehe de ungene kan få sagt det:)
    Jeg er heller ikke helt i bikiniform, så de er flinke til å kommentere den gode myke kroppen min:) !!!!
    Dette så kjempe godt ut.
    mvh Hildegunn

    SvarSlett
  5. Hahaha, for ein fantastisk kommentar! Deigrumpe - jammen er vi heldige som har det!! Og ikkje minst unger som kan kommentere det ;) Nydelig blogg!

    SvarSlett
  6. Kjevler du hvert emne ganske flatt? Hever de seg så høy eller er ikke deigen like tynn som på en pizzabunn? Ser veldig god ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke kjevle så veldig tynne, deigen rekker til 4 langpanner, så bare del den i fire og dekk langpannen med den - så får du riktig tykkelse:)

      Slett