Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

fredag 14. september 2012

"Små-hacket" spisebord fra Ikea

Hegemor har hatt et spisebord fra Ikea de siste årene.
Jada, det er Brannmannen sitt også, men han har knapt visst hvilken tresort det har vært.
Det har vært eik.
Gulna eik.
Trasig og fælt.


Hegemor har drømt om å male det i sikkert to år, men fryktet et grusomt arbeid som sikkert ikke ville bli fint.

Tok jeg feil?
JEPP!!!!

Grunning på gang

I går morges ble duker fjernet, gulv dekket og bord og stoler skrubbet med Kraftvask.
Etter tre år med sølete unger følte jeg nesten at møblene skiftet farge bare av vasken.


Slik så stolene ut.
Ikke særlig sprekt.


Her står de, ribbet og nakne - i malekø.
Tror stolene var like spente som meg.


Smørte på et strøk med heftgrunn, og deretter to strøk med gulvmaling (Trestjerner)

UTROLIG GOD maling å jobbe med!!
For et stund tilbake nevnte jeg i et innlegg at jeg ikke var fornøyd med Jotuns nye Supreme Finish - og da fikk jeg mail fra Jotun selv to timer senere..;) Så nå håper jeg Trestjerner blir fornøyd med litt "godsnakk".

Malingen er passe tykk, det renner ingenting, det er fin glans i den og den er veldig slitesterk. Og jeg har kun brukt rulle - på alt.
Kanon!


Så NÅH er spisestua blitt ny, og Hegemor er lykkelig.

Det som imponerte meg mest, er egentlig at trestrukturen viser gjennom malingen.
Stolene er jo tre, men bordet er jo tross alt et billig laminatbord.
Knall!:)


Stolputene fra Åhlens er fortsatt med - og de passer jo mye bedre nå, synes jeg.

Og for de av dere som lurte - dette er et Bjursta bord.


Nå er det fredagskveld..
...og jeg sitter og tenker på hva slags farge jeg kan male bordet i neste gang..
..kanskje om et par år...?

FARGEKODEN: S 6005 Y50R

Goa helgå te deg!! (jada, det var på Stavangersk)


33 kommentarer:

  1. Å så fin den ble, fantastisk fin farge, har du fargekoden??? Er det ikke rart hvor fort og enkelt det er når man først setter i gang??? Jeg måtte mote meg opp i 10 for å male lister og karmer i stuen og så var det gjort på null komma svisj. Må si meg enig med deg mht Lady supreme finish, jeg var ikke imponert heller.

    God helg klem fra Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha, godt å høre at jeg ikke er alene om å være treig i avtrekkeren;)
      Fargekoden er S 6005 Y50R
      Prøvde meg bare fram med en og den ble bra - går både mot grå og brun. Forandrer seg litt i ulike lyssettinger - det er jo litt gøy:)
      Klem

      Slett
    2. Vi som er ivrige følgere av bloggen din har mye og si om deg, men treig på avtrekkeren er vel noe ev det minst betegnende!!!

      Enig??
      Hilsen Katrine... takk for farvekode:)

      Slett
  2. So lekkert!!
    Dette ble knallbra Hege:))
    Jeg har og veeeldig lyst til og male vårt kjedelige spisebord, og har tenkt på det lenge... kanskje jeg skal gjøre det nå... bare finne fargen jeg vil ha først, hehe:)

    HA en fin fin helg;)

    SvarSlett
  3. Det ble SKIKKELIG fint!!! Stor forskjell; skjønner at du er fornøyd! :-)
    Ble forresten bare en SMULE litt misunnelig da jeg så bildene av den nye terassen deres altså ;-) Fy søren! Det må være en super plass å være ute på - og så fint det ble! Dere er flinke :)

    Ha ei super helg!
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk og TAKK:):)
      Godt fornøyde, ja:):) God helg til deg også!
      Klem

      Slett
  4. Kjempefint! Jeg er også litt interessert i den fargekoden. Jeg har malt vårt kjøkkenbord i vanlig Lady halvblank. Det var pent omrenent i en uke. Trestjerners gulvmaling er vel noe av det mer solide på markedet...:)

    God helg!

    Hilsen Katrine

    SvarSlett
  5. Wow det ble kjempefint!!

    Helt nye møbler med ett par malingsstrøk, digger det :)
    Fargen var nydelig og passet kjempegodt inn hos deg.
    Ønsker deg en super helg.

    Klem fra Hilde

    SvarSlett
  6. Det ble knallfint:D
    Skikkelig lekker farge :D

    Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  7. Kjempe lekkert!
    Forstår veldig godt at du ble fornøyd med det resultatet ja
    Ha en knall fin helg
    klem

    SvarSlett
  8. Utrolig stilig! (Feilen jeg gjör, er nok å ikke grunne da, ja...) For ikke å snakke om den fantastiske terrassen deres i forrige innlegg. HELT vidunderlig.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  9. Du er så kreativ og flink:) Hvilken farge har du på veggen i spisestua di?:)

    SvarSlett
  10. Så fint. :) Men hvordan kan man ha et slikt teppe under spisebordet? ;0) det ser tom rent ut! Tihi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne:)
      Vet du, det teppet er noe av det mest geniale av alle tepper vi har hatt! Det at det er så langhåret og raggete, gjør at alle smuler og div som ramler ned, forsvinner ned i teppet og blir der til vi støvsuger..;) Vi har mang en gang måpet stort da vi har ristet teppet og sett hva som faktisk faller ut av det;)
      Mye lettere enn "glatte" tepper som må støvsuges hver time for ikke å se skittent ut:):) Vi digger det:)
      Klem

      Slett
  11. Så fint det ble!!! Liker bloggen din kjempegodt, her skal jeg følge med ;-)

    SvarSlett
  12. Lekkert! :) gulvmalinga er bare helt super, har brukt den på både dører og møbler. Følger bloggen din, du er så utrolig flink til å skrive/fortelle. Jeg må bare le.

    SvarSlett
  13. Hei, det ble utrolig fint. Skikkelig forandring. Så du hadde en slik ukeskalender hengenes på veggen. Har lyst på en slik selv, men ikke funnet. Hvor er den kjøpt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er kjøpt på Eidskog Lys. De har side på FB, du kan prøve å kontakte dem der?:)

      Slett
    2. Takk for svar, skal se hva jeg finner :)

      Slett
  14. Nydelig lysekrone over bordet også .. har fulgt deg i mange år, men aldri turt å spørre hvor du har kjøpt den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære deg, da - her er det bare å spørre:):):)
      Så koselig at du liker lysekrona:) Vet du, det var det FØRSTE jeg kjøpte da vi kjøpte huset;) Jeg hadde siklet på den lenge og visste at jeg ville ha den! Kjøpte den på Skeidar i 2008, så mulig at de ikke har den lenger..men ta en titt!:) Lykke til:) Klem fra meg

      Slett
  15. Så flott med litt maling, jeg har helt like stoler, gosh så grusomt. Meen jeg vil nok driste meg til våren å male det hvitt og muligens beise bordplata.. Men vi får se om jeg tørr. Du fikk et godt resultat ihvertfall.
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  16. Jeg har et jakarta bord fra Bohus. Er litt usikker på om det kan males. Hva tror du? Kan alt bli bra med denne malingen? :) Du har Norges flotteste hjem. Er så imponert! Takk for at du deler:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Det tror jeg må kunne gå helt fint:):) Jeg ville ikke nølt med det:)
      Bare husk heftgrunning og at gulvmaling har ca en ukes herdetid. Jeg brukte mye duk i starten;)
      Lykke til - og tusen takk for fine ord!!:):)

      Slett
  17. Hei:) Synes bord og stoler ble kjempefine-det er så moro å pusse opp fine ting en allerede har:) Bare en liten kommentar-hvis en skal bruke Scanox Trestjerner Gulvmaling skal du IKKE bruke heftgrunning! Det er en spesiell komponent i Trestjerner Gulvmaling,som i verste fall koker på grunninga,og det blir ikke pent!!! Det står på Scanox eget datablad,faktisk. Så uansett om du skal male fliser,gulv,kjøkkeninnredning eller møbler,-eller noe annet artig-bruker du Scanox Trestjerner Gulvmaling bruker du samme malinga som grunning,evt.hvis det er malt fra før,trenger du bare to strøk maling. Men bruk aldri heftgrunning før Trestjerner Gulvmaling!:)

    Og det gjør jo bare jobben enda enklere og raskere også,så hurra for det!:D

    SvarSlett
  18. Snart ett år siden du malte :-) Er du fortsatt like fornøyd? Holder malingen seg pen? Jeg spør fordi jeg vurderer å male et lignende spisebord og stoler. Brukte du virkelig rulle på stolene også? Hvordan kom du til overalt? Jeg ser med gru på å male alle "pinnene" i stolryggen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanonfornøyd:):):) Selvsagt viser det litt at bordet er i daglig bruk(til alt mulig), men malingen er utrolig slitesterk!
      Jeg malte alt med rulle. Null problem. Utrolig fort gjort:):) De små, tynne rullene kom lett mellom spilene:)
      Så jeg kan absolutt anbefale dette:):) Les gjerne kommentaren over din- du kan slippe heftgunn:):) Juhu ! Lykke til !!:)

      Slett
  19. Hei! Bordet ble veldig fint. Har det samme selv, så tenker å male det jeg også. Lurer bare på hva du gjorde før du malte? Pusset du det ned? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bare vasket med kraftvask og grunnet. Har hørt i ettertid at man ikke skal grunne når man skal male med gulvmaling - så det gjør alt mye enklere:) Bare vask og mal:) Lykke til:)

      Slett
  20. Hei Hege, et lite spørsmål i forhold til maling av bordet.
    Jeg har samme og ønsker å pimpe det litt, hvordan holder malingen på utstikkerne under bordplata(de som skyves ut når du setter inn lemmene? Har du malt de eller er det like greit å la det være hvis det skaller av når bordet skyves inn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kjersti:)
      Jeg har ikke malt dem. Kun den tuppen du ser når bordet er slått sammen:)

      Slett