Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 13. november 2012

Hjemmelaget fuglemat:)

Vi har tenkt å være ekstra snille med småfuglene i år, så vi har laget hjemmelaget fuglemat:)
Dette er en kjempekoselig aktivitet som du kan gjøre sammen med barna.
Jeg hadde med meg 7-åringen som fuglefôr-assistent.
 
 
 Det hele er fryktelig enkelt.
Alle som leser denne bloggen, vet at Hegemor elsker alt som er enkelt.
 
Du finner fram de ingrediensene du ønsker å bruke.
Vi brukte solsikkekjerner, linfrø, havregryn, jordnøtter og litt rosiner.
Småfugler er også veldig glad i frosne bær, så har du det i fryseboksen er det bare å slenge dem i.
 
 
Hvordan du så går fram, er rimelig valgfritt.
Vi blandet frøene våre i glasskåler.
Når det var gjort, helte vi på smeltet Delfiafett. Fuglene elsker fett - og de trenger det (heldiggrisene).
 
Så setter du det til kjøling i kjøleskapet, og der kan de stå lenge. Du fyller bare på etter hvert som fuglebrettet blir tomt utover vinteren.
 
 
Skålene dyppes lett i varmt vann for å løsne fra formen.
Du kan også lage hull i dem og henge dem opp med hyssing.
Til slutt er det bare å si som Wenche i God Morgen, Norge:
 
Håper det vil smake - velbekomme;)


 


4 kommentarer:

  1. Koselig, dekorativt og nyttig:)
    L I K E R ♥

    SvarSlett
  2. Så søte.. Skal lage slike vi også, har bare ikke fått somlet oss til det enda. Det er jo så koselig med småfuglene, og så har jo fuglene godt av maten..

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Ja takk til alt som er enkelt! Selv har jeg verken hus, hage eller fuglebrett, men jeg har lagt meg dette på minnet til den dagen kommer ;)

    SvarSlett
  4. Herlig innlegg! Jeg lagde fuglemat i fjord med snorer i. Kjempeartig. Og så føler man seg så fryktelig snill mot småfuglene, hihi.

    SvarSlett