Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 20. desember 2012

Kjempebra oppskrift på melisglasur

De fleste av dere er sikkert ferdige med å pynte pepperkaker og pepperkakehus for leeeeenge siden.
Det er ikke jeg.
Det vil si, jeg har begynt.
Bittelitt.
 
Juletreet skal nemlig få spiselig pynt i år. Sammen med mer uspiselig krims krams.
13-åringen lider mer og mer for hver søtsak som blir hengt opp.
Spørs hvor lenge de får henge. Blir uansett mindre å rydde vekk.
 
Tenkte å dele en fantastisk god oppskrift på melisglasur.
Jeg har i ALLE år klumset meg til en ubrukelig, altfor tørr og hard, hvit masse.
Posen har sprekt og kakene har sett ut som om de er blitt truffet av store, rare melisklumper som har flydd forbi.
 
Men ikke nå lenger.
 

100 gram eggehvite (ca 3 egg)
500 gram melis
5 gram sitronsyre
Sitronsyren gjør melisen kritthvit, men veldig syrlig, så skal du spise kakene/huset, bør du sløyfe den.
 
Piskes i miksmaster til den blir fluffy og kremete.
Fantastisk god å jobbe med:)
 


4 kommentarer:

  1. Takk for tips! Har prøvd kombinasjonen, men ikke i mikseren. Har det meste under kontroll foruten pepperkakepyntingen.
    Går vel å ta litt mindre sitron? Må det være syre eller kan man ta dråper fra vanlig sitron?

    Ha en fin førjulstid!
    Tonje Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du, det et jeg ikke sikker på;) Kan godt hende at det er det samme:) Jeg husker ikke hvor jeg fikk oppskriften fra;) Eneste jeg husker er at den kun var for å bli veldig hvit. Jeg syns den blir mer enn nok hvit uten:)
      Men hele poenget er vispingen:) Den gjør susen!

      Slett
    2. Jeg vispet og konsistensen ble helt fantastisk. Lett å sprute på og den holdt fasongen veldig bra. Nydelig hvit farge også.

      Slett