Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

søndag 26. mai 2013

Herlig strikkegenser til gutt :)

 
Da er genseren ferdig!
Poden er veldig fornøyd.
Mamma'n er også fornøyd.
 
Lillebror er megasur - han ville jo selvfølgelig også ha.
Mamma har begynt på genser nr. 2.
 
 
Jeg ble superglad når jeg fant denne oppskriften på en lokal strikkebutikk.
ENDELIG en genser som er superenkel å strikke - og så til GUTT.
 
 
For å presisere det med en gang - jeg er ingen stor-strikker.
Jeg har ikke veldig mye peiling på strikking i det hele tatt.
Det hele må være veeeeldig enkelt for at jeg skal starte med noe som helst.
Og jeg forstår lite og ingenting av strikkeoppskrifter, annet enn rett og vrang.
Det klarer jeg.
 
 
Dermed var dette en strikkeoppskrift jeg kunne klare.
I tillegg skal man bruke pinne nr. 7, så det går utrolig raskt å strikke.
 
Og jeg bare digger halsåpningen!
 
 
Hele genseren er basert på rettstrikk og rillestrikk.
Hvordan du strikker rillestrikk, kan du se på denne youtube-videoen HER.
 
Genseren har splitt nederst, så du begynner liksom med rygg- og forstykket hver for seg, for så å strikke dem sammen.
 
 
9-åringen har vært modell for å vise dere hvordan genseren ble.
"Skal hele internett se genseren min?"
Jepp.
 
 
Nå skal det være sagt at denne vesle kroppen føler i utgangspunktet at selv 100% bomull klør, derfor er strikkeplagg en stor utfordring.
Hexa-garnet har blitt redningen.
Utrolig deilig garn, mykt og godt - og genseren har blitt en skikkelig kose-trøye.
Og det finnes mange herlige farger å velge mellom.
 
 
Oppskriften jeg kjøpte var til str. 24 mnd, så den ble litt tilrettelagt i butikken, og ellers har jeg gjort noen små endringer underveis selv.
For eksempel valgte jeg å øke med 2 masker på armene på hver 15. omgang. og jeg laget noen flere riller på armer og bol.
Lengden på armer og bol målte jeg bare til underveis.
 
 
Genseren har raglanfelling mellom armene og bolen.
Det har jeg aldri prøvd før, men det var ikke vanskelig.
Det hele går ut på at du strikker bolen opp til armhulen, så lang som du vil ha den, for deretter å strikke armene opp til armhulen.
Så strikker du armene og bolen sammen videre opp til halsen.
 
 
Du må "sette av" noen masker (enten på en tråd, eller du kan felle dem) under armene både på armstykkene og bolen. Jeg satte av to masker i hver side av bolen og to masker på hver arm.
På den måten ble det fire masker under hver arm som stod igjen og som jeg sydde sammen til slutt.
Dette er for at det ikke skal bli så stramt når du strikker.
Det går også an å sette av flere.
 
 
 
Selve raglanfellingen går ut på at hver gang du kommer til overgangen mellom arm og bol, strikker du to masker sammen på hver side av overgangen.
Du kan velge hvor mange masker du vil strikke vanlig rett mellom de to "sammenstrikkingene".
På denne genseren strikket jeg to masker sammen, så en rett (da var jeg midt i overgangen mellom arm og bol) en rett og så to sammen.
Dette gjentar du i alle fire skjøtene, annenhver omgang.
 
Du kan se en video om fellingen HER.
(Jeg strikket bare maskene sammen slik hun gjør på første felling, og var ikke like avansert;)
 
Pga halsåpningen på denne genseren måtte jeg strikke fram og tilbake (og ikke rundt), og da passet jeg bare på at fellingene kom da jeg strikket på rettsiden.
 
Ved å strikke raglanfelling, blir halsen avrundet og fin av seg selv:)

 
Genseren er herlig skjønn - og det syns jeg innholdet er også;)
 
Har du spørsmål - send meg en mail, legg igjen en kommentar eller send meg en melding i Innboksen på Facebook, så skal jeg prøve og hjelpe så godt jeg kan:)

24 kommentarer:

  1. Sååååå fin!!! Sånn skal jeg også strikke:)

    SvarSlett
  2. Endelig en genser til gutt! Ikke mange fine der ute. Denne likte jeg kjempegodt:) TAKK!

    SvarSlett
  3. NYDELIG! Både gutten og genseren!

    SvarSlett
  4. Digger fargen og skjorta! Hvor en skjorta kjøpt?:)

    SvarSlett
  5. Utrolig fin guttegenser!!! Du får hilse modellen også og si at han gjorde en god jobb med å vise den frem ;-) Ellers må jeg bare benytte anledningen, når jeg først legger igjen kommentar, å si at jeg synes du har en veldig inspirerende blogg og måten du skriver på er artig og engasjerende! :-)

    SvarSlett
  6. Den var utrolig flott, flink du er :) Og for en skjønn gutt du har :)

    SvarSlett
  7. Flott genser, kunne også tenkt meg den til guttene mine:). Flott modell også:).

    SvarSlett
  8. Så kjempefin genser! Er det mulig å spørre om du kan legge ut oppskriften?

    SvarSlett
  9. Kjempefin blogg og kjempefin både modell og genser. Jeg kunne også veldig gjerne ha tenkt meg oppskriften :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Send meg en mail, så skal jeg nok klare å hjelpe:)

      Slett
  10. Hei
    Kjempefin genser, er det din oppskrift? eller har du en link til den lokale strikkebutikken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Nei, det er ikke min oppskrift. Send meg en mail, så skal jeg hjelpe deg:)

      Slett
  11. Hei! :-)
    Så utrulig fin genser!! :-) flinke du er!
    Er det noe som helst mulighet for at du kan sende meg oppskrift på mail?
    adr er såfall larsen.kristin@haugnett.no :-)))

    SvarSlett
  12. Så utrolig fin guttegenser! Jeg kunne også gjerne tenke meg oppskriften, kunne du i så fall sende den til meg på gry.beate.marley@gmail.com?

    SvarSlett
  13. Heisann :)
    For en hærlig genser du har strikka :) Har en 10-åring som gjerne vil ha en likedan! Lurte på om du kunne sende meg oppskriften på mail? E-post adressen min er: linem2001@yahoo.no
    Vil også si at du har en kjempeflott blogg. Elsker stilen din, og din morsomme fortellermåte :) Har forresten tenkt å kopiere den fine sengegavlen dere har laget ;)

    -Line-

    SvarSlett
  14. Dette var en veldig fin genser. Nå som det drar seg til temperaturmessig kunne jeg tenkt meg å strikke en slik genser til bonusbarnet. Kanskje til og med bli ferdig til jul! :) Kunne du sendt meg oppskriften? charlot_ptn@hotmail.com
    På forhånd takk! :) Hilsen Charlotte

    SvarSlett
  15. Så flott guttegenser ! Ønsker meg veldig oppskriften eller en link til hvor jeg kan finne den :)
    linda1960_99@hotmail.com.

    Hilsen Linda

    SvarSlett
  16. Hei, Superfin genser. Skulle du kunne sende meg oppskriften? usundelius@hotmail.com
    Tusen takk:-)

    SvarSlett
  17. Er det ennå mulighet for å få oppskriften? Genseren var superfin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:)
      Send meg en Mail eller melding på FB :)

      Slett
  18. Hei! Ser at dette innlegget er noen år gammelt, men lurer på om det er mulig å få oppskriften på denne? Genseren var utrolig fin!
    Hilsen Turid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Send meg en Mail eller melding på fb så ordner jeg det:)

      Slett