Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

mandag 6. mai 2013

Ostekake med jordbær

 
Lovet dere en oppskrift på en digg ostekake i går.
Her kommer den.
 
1 pakke Digestivekjeks knuses og blandet med 200 g smeltet smør.
Ha i en liten dæsj med kanel - gir en gøyal piff.
 
Ta et kakefat og plasser ringen av en kakeform på fatet.
(Jada, her tar vi det inn med teskje;)
Legg kjeksblandingen oppi her og klem den lett utover.
Vær så snill å ikke trø og stamp den så hardt - kaka blir umulig å hugge gjennom.

 
 
Så tar du fram to boller.
I den ene pisker du en boks med kremfløte.
 
I den andre har du i:
1 boks med rømme
2 pakker med Ananas/mandarin smøreost
(de der små, firkantete smøreostene som har fjorten ulike varianter. Denne gir en mye friskere smak enn bare kremost Naturell:)
120 gr melis
2 ts vaniljesukker
 
Bland dette sammen, og til slutt har du den ferdigpiskede fløten oppi og blander alt.
 
 
Så tar du en pakke med sitrongele, men i stedet for å koke opp 5 dl vann, bruker du bare 2,5 dl.
Når denne er avkjølt (lunken) blander du den opp i røra.
 
Hell alt på toppen av kjeksblandingen og la stå i kjøleskap i 2-3 timer til den stivner.

 
 
Så er du klar for jordbær-pynten:
Snitt jordbær i skiver inn mot den grønne stilken. Ikke skjær helt inn.
Trykk litt på jordbæret slik at skivene deler seg litt.
 
Lag en pakke med jordbærgele og avkjøl.
Dypp alle jordbærene i geleen (så blir de blanke og fine og tørker ikke ut så fort).
Legg dem på kaka, og så kan du velge om du vil helle resten av geleen utover kaken slik jeg har gjort, eller om du syns det er nok med bære jordbærene.
Ja, det får du faktisk lov å bestemme selv.

 
Når geleen har stivnet er kaka klar for fest.
Og etter du har spist, vil du mest sannsynlig være klar for sofaen.
 
Husk at du lever bare en gang - så spis og kos deg:)


33 kommentarer:

  1. Mmmm, så fantastisk godt ut! Takk for oppskrift:).

    SvarSlett
  2. Så artig :) Veldig lik den oppskriften jeg bruker, men med litt mer spennende/gøyal vri.
    Så da tenker jeg å prøve denne når jeg skal bake til min nieses konfirmasjon i slutten av mai :)
    Men bruker du lettrømme eller setterrømme?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Jeg bruker alltid lettrømme. Går sikkert strålende med seter også:)

      Slett
  3. Denne ser flott ut. Jeg skal bake ostekake til bryllup og vil ikke ha bunnen på forma med på fatet. Hvordan gjør jeg for å få det til?

    Hilsen bake glad dame

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei bakeglad:)
      Du bruker ikke bunnen på forma. Bare sett ringen rett på kakefatet og fyll oppi de ulike lagene:) Bare husk tid til å stivne:)

      Slett
  4. Jeg må visst virkelig ha dette inn med te-skje;) renner ikke fyllet ut når du ikke bruker bunnen? Eller gar du noen gode tips for at det ikke skjer?:) Kaken både høres og ser nydelig ut:)!!

    Hildegunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hildegunn:) Jeg ELSKER når folk tør å spørre!!:) Teskje er et flott redskap;);)
      Når du setter kakeringen på kakefatet så står den helt løst. Det er riktig. Men når du legger kjeksblandingen nedi, klemmer du den ut i forma slik at den dekker bunnen. Osteblandingen er såpass tykk at den ikke renner ut da, og når den har stivnet etter 2-3 timer, er det ingen problem å helle på gele:) Bare prøv:) klem

      Slett
  5. Denne kaka har jeg bakt mange ganger, men aldri tenkt på å sette formen rett på kakefatet... (Bare såvidt jeg tør innrømme det...) TUSEN TAKK!! Kjempe fin blogg! Har akkurat oppdaget deg!

    SvarSlett
  6. Den ligner jo på den ostekaka jeg ofte lager, men med en liten tvist. Så lurt å dyppe jordbæra i geleen. Denne skal jeg prøve. Takk for tipset.

    SvarSlett
  7. Hei !

    Jeg liker å lage "mat", men kaker er min store skrekk !! For første gang i mitt 67 årige liv har jeg laget ostekake.....din ostekake!!! Står igjen å smake- den må stivne helt først...men det ser SÅ bra ut....tusen takk for flott oppskrift!
    Første gang jeg er inne på din blogg :)-kanskje jeg har lykkes...
    klem Unni

    SvarSlett
    Svar
    1. Å guri, nå ble jeg veldig spent på dine (og mine) vegne ;)
      Håper inderlig at kaka ble god!!:):):)
      Stor klem

      Slett
  8. .....ja nå er du vel spent...;) vi er i den syvende himmel !! det er nesten umulig å stoppe spisingen...;D den ble helt perfekt etter vårt skjønn- det blir din ostekake heretter!!!
    klem klem :)) Unni

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra!! Hurra!! Hurraaaaaa!!!!!:):):):) Nå ble jeg glad!!! Spis og kos dere!!:) Riktig god helg:);)

      Slett
  9. Kan jeg spørre om hvordan kjeks du bruker i kaka? :) lyst til å prøve meg å lage en kake for en gang skyld ;)

    SvarSlett
  10. Hei Hegemor :) Tusen takk for oppskriften! Jeg lagde den i går, og gleder meg veldig til å smake på den i dag.
    Men det er likevel en ting jeg lurer på. Da jeg skulle helle over den avkjølede geleen, så rant det gjennom kakeringen (jeg plasserte kakeringen på et kakefat, som du skrev). Hvor lenge lar du geleen kjøles ned? Så mye at den blir tyktflytende (nesten litt klumpete) eller har din også vært helt flytende da du helte den over, uten at det rant ut? På forhånd takk for svar :)

    Nathalie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nathalie:) Å, jeg håper du liker den:):):)
      Vet ikke hvorfor geleen har rent gjennom... Ostefyllet gjør det jo helt tett langs kanten..
      Mulig at den har vært litt varm? Jeg bruker alltid hurtiggele, mulig den blir litt raskere tykk..? Litt usikker her, men håper smaken står til forventningene:)

      Slett
  11. har du sitrongeleen rett på kjeksen, og så tar du osteblandingen oppå ? og så jordbærgeleen ?

    SvarSlett
    Svar
    1. ahh, nå ser jeg hva det egentlig står.. hehe. sitrongeleen skal oppi osteblandingen, sant ?

      Slett
    2. Der har du skjønt det:):):) Hååååper den smaker supergodt:):):):)

      Slett
  12. Utrolig god kake!!! Den ble spist opp i løpet av noen få sekunder! skal prøve meg på den igjen, men denne gangen skal det være en gave til praksisplassen som har tatt godt vare på sykepleierstudenten ;) - tusen takk for at du har delt denne herlige oppskriften! :)

    SvarSlett
  13. Denne kaken ser kjempegod ut! Jeg har ikke pleid å lage gelelokk, men skal prøve meg på det nå. Skal bake til konfirmasjon. Bruker du 5 dl vann, som det står på gelepakken?

    SvarSlett
  14. Kjempefin oppskrift :) Selv bruker jeg Safari-kjeks, blir kjempegod smak med sjokolade i kjeksen :) Første gang jeg pisker kremen for så å blande inn resten, gleder meg til den er ferdig. Et lite tips til oppskriften; Det burde stå at man skal koke opp geleen som skal være i fyllet aller først, sånn at den er avkjølt til man skal ha den oppi :) Mvh Eva-Christine :)

    SvarSlett
  15. Hvor stor form bruker du?

    SvarSlett
  16. Hvor mye fløte skal det være?

    SvarSlett
    Svar
    1. Som skrevet i teksten:
      "Så tar du fram to boller.
      I den ene pisker du en boks med kremfløte." ...altså en (1) boks:)

      Slett
  17. Skal man helle den røde geleen rett på kaken da den skal avkjøles?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, først skal osteblandingen avkjøles: "Hell alt på toppen av kjeksblandingen og la stå i kjøleskap i 2-3 timer til den stivner."
      Etter det er du klar for avkjølt, rød gelé;)

      Slett
  18. Hei! Pynter du kaken (med jordbær og jordbærgele) samme dag som den skal serveres, eller kan den pyntes dagen før? Regner med kjeksbunn med ostemasse kan stå i kjøleskap over natten? Hilsen Sonja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Pleier som regel å pynte samme dag, jordbærene er jo best ferske, men det er klart at kaka kan fint spises dagen etter også:) Begge deler bør vel gå..?:)

      Slett