Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 5. juni 2013

Gjett hva vi har i hagen?

ET FJELL!
Ja, jeg kaller det fjell, selv om Brannmannen insisterer på at det knapt kan kalles et svaberg.
Jeg mener at det er fjell så lenge det er en stein som er for stor til å flyttes.
Og så er det greit å kunne "komme seg på fjelltur" iblant, slik så mange andre skryter av.


Vårt fjell var lenge et irritasjonsmoment i hagebildet.
Det lå liksom der hvor plenen skulle være.
Så fikk vi en av våre mye-mer-arbeid-enn-vi-trodde-ideer:
Vi lager bed i fjellet!


Så startet en grusom (ja, jeg overdriver ikke nå) jobb med å spyle fjellet rent for mose og skit.
Deretter ble alle sprekker og groper gravd opp og fylt opp med god jord.

Så har vi plantet mange stauder og et par trær, lagt på duk og plassert en milliard elvestein som vi trasket rundt og plukket for hånd med gutta en sommer.


Jeg har alltid vært av den typen som hvert år har brukt halvparten av feriepengene på sommerblomster som stryker med når høsten kommer, noen også før.

Derfor har gleden vært latterlig stor for hver eneste staude som har stukket hodet opp av jorden og begynt å blomstre igjen - gratis!

Staudene funket!


Fjellet vårt har heldigvis ganske dype sprekker, og de går på langs av fjellet, så det går greit med tanke på vann og drenering. Men passer litt ekstra på dem i varmen.

Lyst å se fjellet vårt før vi startet?
Ta-ta: møt hagens tidligere store busefant:


Vi savner den ikke, men moro med førbilder når man er ferdig med all jobben.

Nyt lille-lørdagen:)

15 kommentarer:

  1. Åh, vilken lykke! Dette er jo helt fantastisk, og dessuten noe man ikke bare kan skaffe seg, hvis man ikke har et.
    Og klart du skal kalle det fjell. Her nederst i Skåne skulle man til og med kunne driste seg til å kalle det et stort fjell =)

    Nå når dataen min har begynt å samarbeide igjen, har jeg sittet og storkost meg med diverse blogger som jeg ikke har orket å titte på på lenge. (Av en eller annen grunn får jeg bare fram bloggebilder når PC vil=()

    Utemöblene deres er jo bare fantastiske, og bassenget/terrassen like så.
    Heldige vi som har en handy man i huset=)

    Ha en fortsatt god uke!

    SvarSlett
  2. men vart tar du all energi i fra Hege?men glad blir jag før jag får ju inspiration:) klem Maria

    SvarSlett
  3. Dette var jo et kjempe fint bed/fjell/berg/turistattraksjon :) hehe.

    SvarSlett
  4. Det ble jo bare helt kjempelekkert!! D

    SvarSlett
  5. Så flott det blei, elsker virkelig staude beder:)
    Åsse så fantastisk å kunne nyte dem året etter år.

    Nyt dagen!
    Klem Siv Mette

    SvarSlett
  6. Veldig flott. Jeg har et lignende fjell i hagen på "Endeli". Nå har jeg nettopp vært på Plantasjen og kjøpt steinbedsplanter for å sette ned. Gleder meg til helgen. Mitt fjell er ikke så veldig dypt. Vi gravde av det for noen år siden. Jeg har hatt jordbæråker oppi der, men det er på tide å flytte jordbærene

    SvarSlett
  7. Så utrolig flott det ble!!
    Alt dere tar i blir til gull altså - flinkiser :))

    SvarSlett
  8. Dette var vellykket! Til tross for alt arbeidet er jeg helt sikker på at det var vel verdt.

    SvarSlett
  9. Så flott det ble!!!!
    det enkle er ofte ddet beste:)
    mvh Hildegunn

    SvarSlett
  10. Ble kjempefint! jeg har faktisk alltid drømt om ett slik fjell midt i hagen :P er sååå koselig med blomster i slike fjell, gir litt liv i hagen!! stauder er forresten supert, skal selv lage staudebed på utsiden av gjerdet her :)

    Ønsker deg en god natt,
    Klemmer fra Jatte♥

    SvarSlett
  11. Så flott et lite fjell!
    Vi har et lignende i hagen vår, og jeg synes det skaper litt liv... ikke bare flat kjedelig gressplen ;) Toåringen elsker å gå rundt det på "tur", vinker hade hade, og kommer fornøyd frem på andre siden. Vårt fjell huser for tiden urter og steinbedsplanter. Hvor har du funnet de fine elvesteinene, er det lokalt? skulle gjerne hatt noe lignende, men vet ikke hvor jeg skal begynne å leite. Her er det bare stygge, flakete stein. Men har familie i Sannidal og på Helle, så vi er i området rett som det er :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:-) steinene er rett og slett plukket i Kvinesdal, i elva på familiestedet til familien min. Vet endel planteutsalg selger liknende:-)
      Lykke til :-)

      Slett
  12. Sukk, så nydelig hage... Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at jeg virkelig ( da mener jeg VIRKELIG) ønsker meg et fjell i hagen min!
    Noen ganger må det Uønskelige tilpasses for å bli vakkert, og det er du og brannmannen virkelige mestere til å få til! Kjenner det oser over av inspirasjon og jeg har lyst til å kaste meg over alt både ute og inne, men det er igrunnen slik det blir kaos også; EN ting om gangen. ;)
    Jeg fant bloggen din i går, og jeg har fortsatt ikke klart å forlate den, jeg storkoser meg med bilder, og den livlige teksten.
    Fortsett å inspirere, og når du ikke har mer å pusse på kan du komme her ;)
    Ha en finfin kveld! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ÅH!!!! Sånne kommentarer gjør virkelig det å blogge verdt det:):):) Tusen takk!!!:)

      Slett