Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

mandag 24. juni 2013

Har du prøvd emaljelakk?


I min lille verden oppdages det stadig nye ting som jeg blir nesten kvalmt begeistret over.
Siste oppdagelsen heter emaljelakk, og fra nå av er ingenting i hus og hage trygt lenger.

Det startet egentlig med noen solstoler som jeg kjøpte for mange år siden.
Ikke spesielt fantastiske å se til, men veldig gode å sitte i, har regulerbar rygg, og de er lette å stable bort.

Derfor var jeg en smule irritert da jeg oppdaget at fargen på den ene falmet helt bort.
Den ble helt matt og lysegrå med små rustflekker.
Nam.


Da ble emaljelakken redningen.
Stolen ble så bra at jeg likegodt malte den andre også.
Nå ser begge helt nye ut igjen.


Malingen var veldig fin å jobbe med. Utflytende, dekkende og helt blank når den ble tørr.
Her er begge to i sving rundt bordet som litt ekstra sitteplass.


Så da stolene var ferdige, og mor hadde fått blod på tann, var den neste tingen som røk under emaljelakken den hvite bøtta jeg kjøpte på ikea i fjor.
Den som egentlig ser slik ut:

Den stod ute på terrassen hele sommeren i fjor med alle badelekene til ungene, og hadde blitt stygg med mye rust.
Etter en rask runde med Hegemor og kosten ble den slik:


Og dermed ble også stigetrappa til bassengen malt.
Den var også helt lysegrå aluminium, og den delen som var under vann var blitt helt svart.

Badetrapp anno 2012

Nå er alt grått :)
Hurra!


Herlig med ting som fungerer:)

Ha en herlig dag:)



17 kommentarer:

  1. He he...det ene dro det andre med seg :-)
    Det ble veldig fint - så skjønner at du er fornøyd med resultatet -
    Det har du all grunn til -)
    Så koselig "utekrok" du hadde og de stolene ble jo så fine :-)
    Passet helt jo helt glimrende :-)

    Ha en fin fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Takk...der va det æ leita ettet..så no ska det males.

    SvarSlett
  3. Så utrolig flott det ble ;)
    Har lenge tenkt jeg skulle male sotluka med hvit emaljelakk, og lurer på om det står noe om anvendelsesområder på boksen??? Og nå som jeg har sett hva du har fått til, har jeg kommet på flere ting som trenger en runde med den slags maling...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sissel:):) Det eneste du må sjekke er om sotluka di blir veldig varm, da må du ha varmebestandig maling. Vi har en utepeis med et gitter som ruster hver vinter - det sprayer jeg hver vår med varmebestandig spraymaling. Funker supert:):) Spør på byggeforretning:)

      Slett
    2. Tusen takk for tipset. Har søkt endel på nettet, men ikke funnet noe jeg synes har sett bra ut. :)

      Slett
  4. Jeg skal kjøpe emaljelakk umiddelbart. Det står 8 stoler ute som definitivt skal få en omgang.

    SvarSlett
  5. Lækkert!!!!
    Trengs det mange strøk før det dekker?
    M :)

    SvarSlett
    Svar
    1. På stolene var det nok med ett, men på bøtta og trappa tok jeg to:)

      Slett
  6. Så lurt,trur jagge meg eg skal ta malerkosten fatt;))
    Så kos med basenget til barna:)
    Fin fin mandag...klem

    SvarSlett
  7. Smart med bruk av emaljelakk på slike ting. Litt misunnelig på utseplassen deres, den ser ut som et herlig sted å tilbringe sommeren! :)

    SvarSlett
  8. Herlig!!Takk for tipset:)

    SvarSlett
  9. Å, for en flott uteplass!
    Måtte du behandle det som hadde rustflekker med noe mot rust først?
    Kunne tenkt meg å male et huskestativ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ga blaffen i forbehandling;)

      Slett
  10. Hei,
    Flott side og flotte bilder. Du er virkelig flink. :-)
    Lurer på hva slags system du har bak stolene for å skjerme for sola ? Den hvite "rullgardinen " ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er skjermvegger:) beskytter mot sol og vind:)

      Slett
  11. Hei.
    Takk for svar :-) Kan du fortelle hvor du har kjøpt disse ? Nå er vi flere på jobb som venter spent og vil herme ..SMIL. Det var bare så lekkert ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi bestilte våre hos Scandic. Det er mange leverandører som selger slikt - bare Google solskjerming:) Lykke til, og herm i vei:D

      Slett