Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

søndag 30. juni 2013

Hvordan lage blomsterkasser i terrassen :)



Jeg har fra tid til annen fått spørsmål om hvordan vi egentlig gikk fram da vi bygde blomsterkasser på terrassen.
Her er nok et punkt i oppussingen hvor jeg skal avstå fra å bruke pronomenet "vi" og innrømme med en gang at Brannmannen har den hele og fulle æren for dette (også).


Nok en gang har Hegemor stått med pekefingeren og sagt "sånn" og "der".
Har en utrolig evne der.

Brannmannen er heldigvis ikke slik at han bare bukker, nikker og neier når Hegemor står med kneis i nakken og innbiller seg at hun er sjef.
Han kikker på meg helt til jeg begynner å fnise, så følger han opp med noen mot-ideer, og til slutt bygger han noe som blir mye bedre enn det jeg i utgangspunktet så for meg.


Den største blomsterkassen har vi ved siden av sofaen.
Den måler 1 x 1 m.
Oppi der bor det en mini-syrin som blomstrer helt skjønt (og lukter dobbelt så godt som den ser ut), en liten staude som får store, rosa blomster snart og en klatrebeinved som man nesten kan se at vokser hver dag. 


Den er snekret sammen av samme type terrassebord som er brukt på resten av terrassen og kledt med duk hele veien opp på innsiden. Kassen strekker seg helt ned til bakken og jorda under, og det er ikke lagt duk i bunnen. På den måten får plantene full drenering og røttene kan vandre så langt de vil.

På toppen av jorda la vi duk igjen, og pyntet med hvite pebbles-steiner.


Den andre blomsterkassen vår går i flukt med terrassen, men er bygget med samme prinsipp under - det er en kasse som er kledt med duk og går helt ned.

Oppi der koser bambusene mine seg.
De er vintergrønne og tåler absolutt ALT.
Kjøpte dem i fjor som noen små, tufsete rask på Plantasjen, bare se her:


De tok helt av etter å ha kommet i jorda, og på slutten av sommeren i fjor kunne vi ikke se de hvite steinene mer. Endte opp med å skamklippe dem nå i vår slik at de så ut som to små fotballer, men allerede har de vokst sammen igjen og "skyter stadig friske skudd".

Fakkel fra Biltema


Ha en vidunderlig søndag:)


8 kommentarer:

  1. Så flott dere har det. Jeg er inne for første gang g nå har jeg tenkt å lese bakover i bloggen din. Ser veldig inspirerende ut alle bildene jeg kan se og smakebitene av innleggene. Men det jeg lurte på etter å ha sett på bildene i dette innlegget er hvilken beis har dere brukt på terrassen og blomsterkassene, og hva heter fargen??

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Du er SÅÅ velkommen:) Terrassen er beiset med Jotun Trebitt, farge Strå:)

      Slett
  2. For en flott veranda! Nydelig planter også. Kjempe fin blogg som jeg skal følge med på :)
    Lykkeklem fra Laila

    SvarSlett
  3. Flotte kasser! er noe slikt jeg ønsker å bygge også.. men vi venter på det perfekte huset skal dukke opp først ;)

    SvarSlett
  4. Jeg er sikker på at min mann ville ha svartelistet alle innlegg på internett som inneholder ordene "min snille mann" og "snekre", "oppdatere" aller "oppussing" i samme setning. Spesielt ville innlegg med "brannmannen" bli nøye gransket og filtrert ut fra alle datamaskiner jeg har tilgang til. Ærlig talt, hvordan blir man så flink? Har han en fantastisk pappa som har videreført snekkerglede og snekkergener sammen med en stor dæsj snillhet? Jeg skal innrømme at min sofapotet får mange stygge blikk og hint om at han kunne jo bruke lediggangen til noe oppussing....Nei, skal noe snekres må jeg fint gjøre det selv, mens mannen spiller wordfeud eller ser på House.
    Margit

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå fikk både Brannmannen og jeg oss en herlig latter!:):) Det skal ikke være lett, altså;):) Brannmannen er langt på vei selvlært etter en god del prosjekter. Blant annet har han bygd et par hus. Og han har veldig nevenyttige foreldre, ja:) Så det er vel en god miks;)

      Slett
  5. hei Hegemor
    Kan du fortelle hvor du har kjøpt de fine pyntesteina hen?
    Jeg bor i samme område som deg....
    Du har en fantastisk blogg som er en inspirerende fryd å følge altså:))
    Håper du og brannmannen får noen flotte dager sammen bare du kommer deg i land...
    god sommer:))
    Elisabeth.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth:):) Tusen takk for så hyggelig tilbakemelding:):)
      Steinene er kjøpt på Hageland i Sannidal:) På det nye senteret. Mener de selger dem på Plantasjen også, altså, og der har de ulike størrelser.
      Lykke til med jakten;)
      Klem

      Slett