Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

søndag 7. juli 2013

Har du prøvd Hey'di Lett Repp?


Juhu, alle sammen!
I skrivende stund er jeg blid som en sol - jeg ble plattformens store vinner på bingo'en i går kveld: jeg stakk av med både en Polar pulsklokke og en iPad mini! Tror man trygt kan si at jeg fikk igjen innsatsen - og vel så det. Så, til tross for stempel som "pensjonist-aktivitet" er det veldig moro når man vinner;)


Dagens tekst (det er jo søndag) er Hey'di Lett Repp.
Har du prøvd det? Det er helt genialt.

Hey'di Lett Repp er sparkelmasse i pulverform. Det vil si at du blander ut den tykkelsen du vil ha selv, med vann. Det som er anderledes med denne sparkelen i forhold til vanlig, er at den ikke krymper eller sprekker.
Du kan smøre den på i tykke lag (opptil 8 cm) uten problemer, og den gir en skikkelig kul betong-look når du er ferdig. Blir hard som stein etter en tid, men kan pusses med vanlig sandpapir like etter at den er tørr. Og det går fort - jeg har laget tykke steiner på borgen til minstemann, og de tørket til neste dag.


Jeg tror jeg neste har brukt denne sparkelen i hvert eneste rom snart.
Siste prosjekt var utepeisen vår som hadde blitt så stygg av vær og vind. Det var store sprekker og ujevnheter i den. Malingen var begynt å skalle av og den var på vei i søpla egentlig.
Brannmannen kjøpte den på Skeidar i 2008, da budet vårt gikk gjennom på budrunden på huset, så vi fant ut at vi fikk prøve og redde den.


Vasket den godt ned med Kraftvask og smørte på Lett Repp med pensel. Kleiset på et nokså tykt lag.
Pusset lett med sandpapir og malte den med vanlig murmaling etterpå, i ferdigblandet farge grå.

Risten, som var blitt rusten, sprayet jeg med ildbestandig maling på boks.
Kostet bare en hundrings, og ovnen ble "ny".



***
Jeg har som sagt brukt dette på mange ulike prosjekt innendørs også:

MURVEGGEN i kjelleren ble laget på det glade 80-tallet når det skulle være flest mulig skarpe pigger som skulle prege overflaten. Livsfarlig å falle mot noe slikt.
Slo av de styggeste piggene med en sparkelspade og smørte Lett Repp på hele veggen.
Det er fremdeles struktur i den, men nå kan du stryke underarmen over den uten at det gjør vondt i det hele tatt. Malte den med Hvit Pepper i den mest matte malingsglansen (1), og da ble fargen helt lik sparkelen, men jeg bandt støvet som jeg fryktet ville komme.

Mer bilder fra kjellerstua HER.

Murveggen helt til høyre i bildet

***
PIPA i stua var ikke mye fin etter at Brannmannen rev den gamle teglsteinspeisen vår.
Smurte inn LettRepp over murstein og alle store sprekker, og sluttresultatet ble slik:
(har ikke malt denne)


***
BARNEROMMET til 8-åringen fikk mange "steiner" på borgen laget av Lett Repp.
Laget sparkelen litt tykk, klasset og koste meg som en skitten barnehageunge og klasket opp steinene med hendene.
Leste litt på nettet om kuliss-maling, og fant ut at steiner maler du først helt grå, så bruker du en liten svamp og "dytter" på litt svart og hvit maling for å få stein-looken.

Mer bilder fra rommet hans HER.


SOVEROMMET vårt fikk en hel vegg med Lett Repp.
Smurte inn veggen over senga, rett på den stripete tapeten. Gikk helt fint:) Sparkelen her er umalt.

Mer bilder av rommet vårt HER.


Ellers har vi brukt Lett Repp i trappa som før hadde teppe (!). Fylte i alle trinnene med lett flytende sparkelmasse og pusset og malte etterpå. Har ingen bilder av trappa. Innser at jeg nok må ordne det.


Hvis du enda henger med, så må du ha en fin-fin søndag:)
Tusen takk for alle de koselige "hold ut"-meldingene jeg får!
Dere er bare best - og i morgen er det mandag!!!!:)

34 kommentarer:

  1. Oi, denne høres helt genial ut! Jeg har revet en vegg i stua, og plutselig kom den stygge baksiden på pipa til syne. Tror jammen jeg må prøve litt på den! Hva bruker du til å smøre den utover?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier bruke enten sparkelspade eller pensel. Smak og behag:)

      Slett
  2. Det må jeg si, du er driftig og har mange gode ideer! Vinnerlykke har du også ;)

    SvarSlett
  3. Wow - der her skal eg prøve! Kan eg spørre kor mange cm sparkel du bruke i trappa på kvar trinn? Eg slit med å fine ei god løysing på å få den fin, så om eg kan bruke ditt råd, så blir det "ny trapp" på meg og snart :) :)
    Takk for godt råd!! :)
    Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vi tok ut teppebitene va det ca en cm å fylle i. Det var liksom en kant rundt hele teppet i hvert trinn, så det var ganske greit. Tømte Heydi rett oppi, pusset og malte:)

      Slett
  4. Gratulerer med "vinstene", det fortjente du etter ekstravakta! Snart mandag nå;-)

    SvarSlett
  5. Utrolig kult!
    Hvordan fikk du til "sjatterende" effekt på veggen over senga?? Flere strøk over hverandre? Farge?
    Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare Heydi og sparkelspade som er brukt. Gjorde det litt "røft", så det er nok tykkere noen steder:)

      Slett
  6. Wow - først for en fantastisk blogg (som jeg nettopp har oppdaget!!) og dette produktet virker jo bare helt suuupert! Her blir det løp og kjøp altså... Tusen takk for at du deler! Og så mange flotte rom du har da! Utrolig mye flott inspirasjon!

    Ha en super dag! Og god tur hjem (forstod det som du skal snart hjem ;) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv - for at du vil være her:):) Velkommen til deg!!:):) stor klem :):)

      Slett
  7. Vil gjerne se bilde av trappa😃. Er det mulig å bruke slik på treverk? Tenker på feks furutrapp, trinnene altså😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Fester på det meste:) Furu skal ikke være et problem :)

      Slett
    2. Har ei tretrapp som er blitt slipt og malt av tidligere eier, men fy for ei "kulete" trapp :-(

      Hele trappa (alle trinnene) må HELSPARKLE, men må jeg slipe ned all malingen på trappa før jeg kan helsparkle ???

      Har nemlig hørt andre har sagt at jeg MÅ bruke tresparkel, for og få best mulig resultat, men hvor mye tresparkel må brukes da ?

      Er veldig fristet til og bruke det du/dere har brukt på trappen deres, hvis ikke vil det ta evigheter for og få trappen helt plan med tresparkel :-(

      Håper du kan gi meg positiv svar

      Mvh oppgitt trappe eier ;-)

      Slett
  8. Hei.du har en fantastisk blogg.elsker den.holder på å fikse opp et helt hus.og sliter med å få av tapet på et lite bad.tror du det er mulig å bruke dette på veggen der.med tanke på vann sprut fra vask.

    SvarSlett
  9. Det tror jeg så absolutt:) Men tror jeg ville tatt lakk eller noe tilsvarende over etterpå dersom veggen blir utsatt for vannsprut etc. Spør på byggevareforretningen:) Kanskje matt lakk?

    SvarSlett
  10. Hei :)
    Fantastisk blogg :) Inspirerende og flott!
    Kan man bruke Heydi'en på mur (bak peis inne) som er malt fra før?
    God sommer videre!
    Hilsen fra Katemor :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, - det er det jeg har gjort på pipa:) Smurt det rett på malt murstein:):)

      Slett
    2. Superdupert!
      Tusen takk for så raskt svar :) - gleder meg til å teste!
      Jeg ønsker deg og den fiiine familien din en herlig sommer videre :) :)

      Slett
  11. Tenker å bruke dette på en vegg på kjøkkenet. Er det lett å feste skruer o.l etterpå, eller "raser" det ut. da tenke jeg ift. hyller på veggen feks....

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det skal gå veldig greit, men er du usikker, kan det gjerne være greit å bore et lite hull først?:)

      Slett
    2. Har vært inne på tanken der ja...:-) Flott blogg forresten, nydelige bilder, en fornøyelse å lese!

      Slett

  12. Elsker bloggen din, så gøy å følge med alle prosjektene dere har!
    Tror du Lett Reppe kan brukes på noe så enkelt som å sparkle igjen hull etter håndtak på et skap?
    Er håndtak på det nå(jeg ønsker å sparkel igjen disse) for så borre et nytt hull til bare
    en knott.
    Ikke lyst å bruke vanlig sparkel, da det ofte krymper og det da ikke blir pent...

    Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Linda:) Takk skal du ha:):) Så koselig:) Ja, jeg tror absolutt det går veldig fint:) Lykke til:)

      Slett
  13. HEi!!
    Fra mur "maling" til den glassplaten dere har under peisen...har dere noe rundt den, hmm, Tec7 eller silicon eller noe sånt? Vi har også glassplate på gulvet under peisen o det flyter over av støv som kranglet seg inn under der...J***a irriterende OG styggt.

    Klem Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anna!!:):) Under den har vi ingenting - bare støv, slik som dere :D :D :D Hadde MANGE planer om å legge silikon, men glemte det lenge nok til at første støvfamilien flytta inn, og da ga jeg opp... ;)
      Klem

      Slett
  14. Hei!

    Etter å ha lest her om bruk av Hey'di Lett Repp i trappetrinnene, tenkte jeg at dette var noe for oss. Har spurt i en Maxbobutikk om deres erfaring med dette i en furutrapp, og jeg fikk til svar at dette ville de fraråde sterkt. Ei tretrapp ville ikke tåle denne fuktigheten. Så nå er jeg i stuss om jeg skal tørre.

    Er trappa di fortsatt like fin?

    Kantene på trinnene i min trapp er ca 3mm, så det blir et nokså tynt lag puss jeg kan legge opp i. Tror du at pussen lett vil sprekke opp, for eksempel ved at vi støter bort i med noe hardt, for eksempel under støvsuging?

    Hilsen
    Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne:)
      Ikke rart de fraråder det - jeg antar at jeg er den eneste som har prøvd dette til nå...;)

      Vår trapp er helt topp enda, nå er det snart to år siden jeg fikset den. Våre trinn er ca 1 cm dype, så det har gått helt fint. Heydi tørker veldig fort, ser du. Og den blir hard, veldig hard, så normal slitasje er null problem.
      Vi har derimot mista et par spisse gjenstander, bl a et stort bilde med ramme, og da ble det hakk - akkurat som i et furutrapp:) Men det tok jeg å fiksa med litt heydi og et nytt strøk maling kun på trinna nylig. Da hadde jeg sett på hakkete i nesten to år...;)

      Du får se hva du tør - jeg er hvertfall sjeleglad for å ha fått bort teppetrappa:):)
      Lykke til - uansett hva du velger å gjøre :)

      Slett
  15. Hei suser rundt å leter etter rimelige muligheter for å lage "betonglook" Fremdels fornøyd med Heydien? Mvh Hilde

    SvarSlett
  16. Takk da tror jeg at jeg har funnet svaret for eget hjem.. Gikk på kurs for å lære å legge mikrobetong. Men kostnaden dersom man gjorde det selv ville kommet på 6-650 kr pr m2 og da synes jeg det ble for dyrt...

    SvarSlett
  17. Hei.

    Skal pusse en pipe og kom over denne bloggen når jeg googlet og er nyskjerrig på hvordan denne pussen tåler varmen rundt pipeutstikket fra pipen til ovn. Har pussen holdt seg fint? Er også nyskjerrig på om hva du har brukt når du la på denne pussen rundt pipen og om du laget "forskaling" eller om du bare formet det rundt kantene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Like fin enda:) Brukte ingenting på hjørnene. Les på pakken i butikken ang varme etc. Vår peis stråler ikke varme bakover, men røret blir jo varmt, ja. Men ingen problemer her så langt😊😊

      Slett
  18. Hei Hege!

    Veldig bra med flere eksempler på bruk av Lett Repp. Kan du fortelle litt mer om hvordan du går frem når du blander, støper og eventuelt etterbehandler?

    Jeg har et lite problem med at Lett Reppen smuldrer opp. Støpen som smuldret opp var en mikromurstein på 25x10x10 mm. Kan du se for deg hva som er problemet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann, jeg bare blander med vann til jeg liker konsistensen, hiver det på, smører ut med det som passer meg best den dagen og pusser med sandpapir når det er tørt.
      Vil jo, som du helt sikkert har tenkt på selv, tro at det smuldrer fordi underlaget ditt suger væske...?

      Slett