Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 18. juli 2013

Trappa vår - omsider

Jeg har lovet å vise trappa en stund, og siden  jeg forsøker å holde det jeg lover har jeg tatt noen bilder som viser den hvitmalte etasjetransportøren vår.


Bildene er tatt med mobilen min, så det er ikke akkurat noen award-winning photos du nå beskuer, men regner med at du ser det som trengs.

Trappa hadde teppe i alle trinn da vi flyttet inn.
Det ble røsket opp i fjor og alle trinnene ble fylt opp med Heydi Lett Repp.
Se dette innlegget HER.


Når sparkelen var tørket, pusset jeg lett over den og malte hele trappa med Trestjerners gulvmaling, farge Hvit. Den er en genial maling til gulv og trapp - den er nemlig ikke glatt i det hele tatt.

Hele familien ramlet nemlig mye oftere i trappa før, da teppet lå der!
Når jeg sier hele familien, mener jeg 9-åringen og meg.
Vi hadde noen mindre grasiøse (og meget raske) turer ned i kjelleren.


Hvit trapp er en utfordring med tanke på støv,  - for dem av dere som måtte ha det.
Jeg gidder ikke støvsuge hver dag, men bruker ofte støvtørkeren til Jif (den der håndholdte lille bustedotten). Funker greit når man har liten tid eller får uanmeldt besøk.

Det finnes mange andre artige farger man kan velge, og jo mørkere du maler, dess mindre støv (som viser, altså).

Nyt torsdagen:)

10 kommentarer:

  1. Takk for tips om maling! Jeg skal nemlig male trappen her også, men sambo er livredd for at den skal bli enda glattere. Men vår er oljet fra før, tror du jeg må slipe det ned, eller kan jeg bare grunne først?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville tatt litt sandpapir over flatene i en fart:) Ikke mye arbeid, men tror det lønner seg:)

      Slett
    2. Takk for svar! Vurderer å leie sånn maskin med sandpapir på, kjenner jeg får nok manuelt arbeid ellers, hehe.

      Slett
  2. Finfin trapp!
    Skulle den allikevel være glatt så finnes det gjennomsiktig anti-skli på Biltema - ble sååå glad da vi slapp svarte striper i den fine trappa vår :)

    Likte godt fargen på veggen her også :)

    Nyt julidagene!
    Klem fra Ingrid

    SvarSlett
  3. Her passer det å dele mitt supertips som jeg selv fikk av en maler. Lakkert tre eller annen behandling av tre kan være noe herk å male hvitt, for lakken trenger lett gjennom malingen slik at det som skulle blitt hvitt lett ser gult ut... Snakker av erfaring etter slit med vinduskarm for mange år siden. En gammel og erfaren maler fortalte meg at han alltid grunner med Jotun sin våtromsgrunning før han maler. Det er helt genialt! Jeg har brukt det på alle vinduskarmer og dører siden, og alltid oppnådd godt resultat. Snart skal jeg male trappa vår hvit, en gammel, lakkert gulnet furutrapp. Ikke i tvil om at jeg skal grunne med våtromsgrunning først der også.

    SvarSlett
  4. Hei Anonym! TUSEN TAKK for et supert tips!! Det var så supert at jeg er redd jeg må tipse videre om det i et eget innlegg? Håper det er greit for deg! Så kjekt at du deler!!:) Beste hilsen Hegemor:)

    SvarSlett
  5. Bare kjekt det, Hege! Takk selv, for mange gode tips fra deg! Må stadig innom den inspirerende bloggen din!

    SvarSlett
  6. Et lite tips til til dere som er redd for at trappen skal bli for glatt.. - Et godt alternativ til å lime på svarte eller blanke antiskli-remser er å strø litt sand i malingen og røre godt rundt før påføring. Da oppnår du den samme ru overflaten som antiskliremsene gir, men er en del av gulvet, og vil derfor ikke løsne 😜
    ..pass på å ikke overdrive.. 😁 Hilsen "brannmannen"

    SvarSlett
  7. Hei! Vurdere å male trappen vår hvit. Lurer bare på hvordan det blir etter en tid, med hakk og merker og sånn. Er det slik at det fort blir hakk og merker, eller gjør flere strøk med maling og grunn slik at treverket får en hardere overflate som det ikke er så lett å få hakk i? Vi har furutrapp, og akkurat nå ser det ut som den har vært i krigen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har ikke vi malt på furu, men oppå et tykt lag med Heydi lett repp (en type sparkel). Blitt noen få hakk, men ikke noe som ikke kan fikses:)

      Slett