Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

mandag 5. august 2013

Fylte horn med ost og skinke

Selv om jeg til de grader er fornøyd med sommeren, begynner jeg og registrere små tegn på at jeg også er klar for høst og inneaktiviteter igjen.

Jeg savner bakingen.
Man står da virkelig ikke inne og baker i 30 grader.
Det vil si, til slutt gjorde jeg det.
Lillemann og meg bakte fylte horn med ost og skinke.
Det er alltid en hit hjemme hos oss. Både til middag, for så å fryse ned resten og ha som skolemat.


Oppskriften jeg bruker er nok til fire leiver som gir 8 horn hver.
De kjappeste av oss skjønner at det totalt blir 32 horn.

Jeg bruker Picninc-skinke på boks.

2 kg mel (spar litt til utbaking)
300 g smør
150 g sukker
2 ts kardemomme
3 pk tørrgjær
6 dl vann
6 dl kulturmelk
(ja, all gjærbakst blir helt digg med kulturmelk, luftig og fint:)


Bland alt det tørre.
Smelt smøret og tilsett melk og vann. Varm det opp til det er så varmt at du akkurat ikke vil ha fingeren oppi mer enn et par sekunder. Da er temperaturen perfekt.
Elt deigen lenge, hev, og bak i vei:)

Vi fylte som sagt våre med ost og skinke, og lillegutt "malte" dem med egg.
Stekte dem på 200 grader i ca 10 minutter.
Spiste oss kvalme:)
Mmmmm!
 

10 kommentarer:

  1. Mmmm, det er så godt!!
    Gleder meg til høst og bakekos igjen jeg nå, liiiiker virkelig den årstiden best - kosetiden, hehe:))

    SvarSlett
  2. Nam, nam dette så veldig godt ut!!
    Nå har jeg skrevet ned oppskriften din og den skal prøves:) Spennende med kulturmelk i. Jeg har bare brukt det i kaker og da blir de så fuktige og fine!:)
    Deilig at høsten nærmer seg:) Da kan vi få gjort litt mer inne og kose oss med tente lys og fyr på peisen!:)
    En fin kveld til deg!!
    Klem Reidunn

    SvarSlett
  3. Skal bli kjekt med lys og innevarme .vått ute..ja sååå kjekt å få nye oppskrifter... ungene elsker å bake..måle søle og smake. så nå skal vi prøve dette.. Tusen takk for din fantastiske side.sååå mye ideer..tips.og at du har økonomiske ideer

    SvarSlett
  4. Mmm..disse så deilige ut:)Pleier å lage slike med hvitløkssmør inni, det er også SUPERGODT!!!

    Ha en trivelig kveld.

    SvarSlett
  5. Jeg lagde slike i dag, og de var knall gode!
    Måtte steke mine litt lenger enn dine.
    Takk for at du delte oppskriften

    Annette

    SvarSlett
  6. Hei! :) For en blogg du har- love it!! :) I dag har eg bagt min andre porsjon med denne fantastiske oppskriften, og eg e ingen baker!! :) Tusen takk for perfekt oppskrift på perfekte horn! :) Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. SåGØØØØØY!!!! Jeg blir så glad for sånne tilbakemeldinger:):):) Kos deg med horn:):) klem

      Slett
  7. Hei :)
    hvor lenge står den til heving ca? :) tenkte å lage på morgenkvisten imorgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:)
      All gjærdeig skal heve til ca dobbel størrelse. Tiden varierer:)

      Slett