Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 17. september 2013

Hjemmebakt brød - aldri feil!


Jeg har lovet oppskrift på brødene mine på Instagram i over en uke, så nå må jeg ta meg litt i nakken.
Nakken bør egentlig få seg et skikkelig grep når det gjelder hele bloggingen for tiden.
Ja, jeg har vært litt slapp på tastene i det siste. Skylder litt på høstforkjølelse og en del ekstravakter.
I tillegg til at Hegemor-mammaen har en tendens til å ringe for å skravle - akkurat når jeg har begynt å skrive... Min søte mamma <3


Hjemmebakt brød er en definitiv HIT her i huset.
Spesielt nå om høsten. Gutta velter inn etter å ha vært ute på vift eller på fotballtrening, våte og slitne.
Hegemor slenger dem i dusjen, og så roer vi ned med nybakt brød og kakao før leggetid.


Som vanlig, når jeg baker, så er det fryktelig enkelt.
Jada, jeg jusker litt her også.

Jeg bruker en pakke med Kornbrød-blanding fra Møllerens.
Den kleiser jeg oppi Kenwood'en min (den vakre Kitch'n Aid'en er for liten til dette styret).

I tillegg tømmer jeg 500 gr hvetemel, - for å "tynne ut" den skumle kornblandingen litt.
På de bildene hvor jeg har bakt 4 brød tett-i-tett, har jeg tilsatt 1 kg hvetemel.


Ifølge oppskriften på pakken skal du ha i 6 dl vann og 1 pakke gjær.
Jeg tilsetter 9 dl når jeg har lagt til 500 gr mel (3 brød), og 12 dl når jeg har brukt 1 kg ekstra (4 brød).

MEN - jeg bruker som regel opp gammel melk i stedet.
Kulturmelk eller lettmelk. Alt går. Klumpete og sur, - til og med de kartongene som ser ut som de skal detonere når som helst der de står og buler i kjøleskapet.
Bare varm opp i en gryte og Kenwood'en ordner resten.
Blir supergodt!


Ellers følger jeg oppskriften ganske så regelrett.
Olje og gjær.

MEN - jeg ruller ut brødene med en gang etter at deigen er eltet i maskinen og lar den heve i brødformene.
På det viset slipper du et "heve-ledd", hvor brødene først skal heve i bollen, så rulles ut - og så heves igjen.
Tro meg, jeg har prøvd begge deler - du kjenner ingen forskjell (du sparer bare en halvtime).


Lenge før brødene er kommet ut av ovnen, sirkler ungene rundt på kjøkkenet med rumlende mager og lengsel i blikket.
Og brødene har så vidt blitt frigjort fra formen før brødet skjæres opp og fortæres.


Dette er snaddermat!
...og både voksne og barn sover rundt natta etterpå - faktisk så våkner jeg ofte i samme stilling som jeg sovnet i...;) Mett.no!

9 kommentarer:

  1. Nam, det så godt ut :-) Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Dette skal jeg bake:) Jeg og minstemann bakte dine fylte horn og skal si de fikk bein å gå på, utrolige gode. Men fikk en god latter når jeg kort stund etter jeg hadde satt deigen til heving kom ut på kjøkkenet, DEIGEN HADDE JO EKSPLODERT UT AV BOLLEN:)

    Ha en fin kveld♡

    T

    SvarSlett
  3. Nam, hjemmebakt brød er så godt.
    Jeg bakte også brød her en kveld:)
    Det er noe alle blir glad for!!!
    Ha en strålende torsdag og en superfin helg :)
    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  4. Åååhh.. Dette så virkelig godt ut:):)

    SvarSlett
  5. Bakte brødene i dag, og det ble suksess. Enkelt og raskt! Men hva mener du med at du "følger oppskriften. Olje og gjær"? Olje? Hvor kommer den inn? Har jeg brukt en annen Møller-blanding? Brukte "saftig kornbrødblanding". :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh? Ja, jeg mener bestemt at det står på pakken at det skal en ss eller to med olje i...? Kan hende jeg tuller helt:D Får ikke sjekka det, sitter på jobb en uke til;). godt at de ble bra:):)

      Slett
  6. Hei! Brødene så knallgode ut, inspirasjonen kom over meg så nå har jeg vært og kjøpt brødformer. Men lurer på, hvor store er formene dine? Jeg kjøpte 30 cm, men ble litt i stuss på om de er for store. Kjempebra blogg forresten:) Hilsen Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina:) Du, det tror jeg skal gå helt fint:) Jeg har ikke målet på mine her jeg sitter på jobb i Nordsjøen, men tror nok de er noe slik på størrelsen. Lykke til og kooooos dere:):):)

      Slett
  7. Oi, dette så aldeles nydelig ut!

    SvarSlett