Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 26. september 2013

Hjemmelaget eplemos


For noen dager siden krevde min lillesøster 100 husmorpoeng da hun hadde laget eplesaft og diverse andre godsaker av epler.
Hegemor kunne ikke være dårligere...;)

Og tilfeldighetene ville ha det slik at vi fikk en stor pose med epler fra Hegemor-pappaen i helga. Perfekt!


Men eplemos har jeg aldri laget før, så det måtte googles.
På min ferd gjennom internettet, snappet jeg opp tipset med epleskreller.
NOE SÅ SMART!


Jeg fikk tak i min på Jernia for en rød lapp + en grønn.
Altså ingen upris.
Men for en drøm - den både skreller, fjerner kjernen OG strimler eplet.


1 kg epler ble skrelt på et blunk og ble lagt i gryta med 1,5 dl vann.
De ble stående og koke seg møre i ca 20 min.
Da var de nesten blitt til syltetøy av seg selv.


Jeg laget to varianter - en som jeg kjørte i blenderen til helt klumpefri mos, og en variant der jeg bare kokte eplene til grov mos. 

Denne har vært en tur innom blenderen

Når eplene var ferdig kokte (og eventuelt most litt ekstra med blender eller bare stampet litt) tilsatte jeg 3 dl sukker og lot det koke i ca. 5 minutter til. 

"Grov" variant

Jeg har aldri vært særlig fan av eplemos - men det ble faktisk ganske godt:) 


Nyt torsdagskvelden din:)

3 kommentarer:

  1. Mmmm, dette så godt ut! :))

    Ha en finfin kveld,
    Klem Jatte♥

    PS: Bli gjerne med på give away hos meg, trekkes imorgen!!

    SvarSlett
  2. Så flink du er da, dette er jo deilig. nam nam;O) klem fra Ann Elin

    SvarSlett
  3. Tilslørte bondepiker er herlig! Prøv det av eplemosen. Skrelleren så kjempebra ut.
    Hilsen din gamle kollega Olaug Brit

    SvarSlett