Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

søndag 29. september 2013

Taco-snurrer og fjelltur


Mens vi enda lå under dyna i morges, fikk Brannmannen et akutt behov for en fjelltur med familien.
Det er alltid veldig praktisk når slike ønsker melder seg på en søndag og vi ikke har nok turmat i huset til å kunne reise til postkassen en gang.


Da må Hegemor slenge gjærdeigen i bare morgenkåpa mens Brannmannen rister opp unger, forer dem med frokost og pakker sekker.
Da det var mye kjøttdeig igjen av taco'en denne helga, falt valget på taco-snurrer.


Laget deig av 800 g hvetemel
2 pk gjær
5 dl kulturmelk
3 egg
200 g smør
litt sukker og litt salt


Jeg har alltid alt det tørre oppi bollen og smelter smør og tilsetter melka i gryta og varmer opp.
Hvis ikke eggene er romptempererte, har jeg dem i gryta etter at melka og smøret er tømt oppi deigen og varmer dem lett på plata mens jeg pisker, før jeg heller dem oppi med resten.


Den "gamle" tacokjøttdeigen ble brukt som fyll, ost ble strødd på toppen og bollene stekt på 230 grader i ca 10 min.


Funket supert som turmat:)

Og turen var helt topp! Vi dro opp til Gautefall omtrent en times tid unna. Ungene fikk trødd fra seg og vi voksne kom enda lenger i hyttedrømmen vår.
Tenk å hatt en hytte her oppe...!




Håper helgen din har vært topp:)



4 kommentarer:

  1. Hei på deg!!! Så lurt det var, og lage tacosnurrer som turmat!!!
    Vi har hytte på Gautefall vi!!! Og der koser vi oss masse når vi
    har tid til å ta turen!
    Her har vi hatt høstens store bursdagshelg.
    Feiring av pappa i går, og tantebarn i dag!
    Ha en fin uke!!!

    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  2. Så koselige familiebilder ut på tur, å disse bollene ser deilige ut. Stor klem fra Ann Elin:O)

    SvarSlett
  3. skjønner ikke helt, heter han Brannmannen eller er det bare noe du bruker? hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. I bloggens tre leveår har jeg aldri fått det spørsmålet før 😄😄
      På bloggen heter han Brannmannen og har alltid gjort det - fordi han er brannmann og jobber som det:) Det er også et ledd i anonymiseringen av familien min. Barna blir konsekvent nevnt med alder og aldri navn:)

      Slett