Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

søndag 6. oktober 2013

Lyst å strikke puter?

Jeg får stadig vekk mail fra folk som vil strikke putene som jeg strikket for et par år siden.
Tenkte at det muligens var på tide at jeg la ut den ekstremt hemmelige oppskriften.
Hold dykkan fast:

Finn et garn du liker. Gjerne tykt og godt.
Finn tykke pinner. Jeg strikket med 6 eller 7.

Mål puta på midten (der den er tykkest) og legg opp masker.
Jeg la opp ca 57 på den med fletter.
Strikket 3 m vrang, 6 m rett, 3 m vrang og 6 m rett osv. Jeg laget 6 fletter. Vridde på hver 10. omgang.


Den brune puta er strikket 2 m rett og 2 m vrang hele omgangen.
Neste omgang forskyver jeg mønsteret en maske, slik at den første rette maska kommer over den siste vrange fra sist omgang.

Bakstykket er ikke strikket.
Har altfor mye å henge fingrene i til å rekke det.
Så bak har jeg bare sydd på et tøystykke med glidelås.
(Den grå puta er kjøpt på Kremmerhuset;)

Kos deg med høst-søndagen din:)

18 kommentarer:

  1. knall oppskrift. Dette må prøves.. Driver å strikker ett pannebånd nå i dobbel perlestrikk. Så har blitt litt bitt av strikke basillen :D
    SUPER fine puter ihvertfall

    SvarSlett
  2. Kjempegrei oppskrift! Tror nesten (!) jeg kan få til dette selv, men for sikkerhets skyld bestiller jeg heller av min kjære mor ;) Hun er en racer med stikkepinnene.

    SvarSlett
  3. Så utrolig fine puter..:) Desverre er jo veldig dårlig på det med strikking, og enda dårligere på å forstå oppskrifter, så her må nok slike puter kjøpes om det skal bli noe :):)
    Ha en fin kveld Hege :)

    SvarSlett
  4. Hei. Dette vil jeg prøve. Gidder du å forklare meg hva du mener med vridde på hver 10.omgang? Må ha det inn med tskjei. =o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Teskje er helt fint:):) Jeg mener at jeg laget "krøllen" på fletten hver 10. omg. Hvis du er sikker på hvordan man strikker fletter, anbefaler jeg deg å søke opp en video på google, det fins mange slike :) Veldig masse lykke til:):)

      Slett
  5. Kjempe fine! Dette skal vere mitt nye prosjekt etter jul! : )

    SvarSlett
  6. Kjempefine puter!! :) Vil gjerne prøve å strikke meg ei sånn. Hvor mye garn går det ca?

    SvarSlett
    Svar
    1. 1-2 nøster mener jeg å huske 😊

      Slett
  7. Takk for oppskrift på flotte puter! Skal strikke den letteste først, den i brunt;) Du skriver så artig; leste "ambulanse". God påske!

    SvarSlett
  8. Hei, så utrolig flotte trekk! Men jeg må altså ha det inn med teskje her. De brune putene (med skrå flettemønster) Hvor mange masker la du opp (evt til hvilken størrelse pute), hvilket pinne nr?
    Og, du begynner med 2 r, deretter 2 vr og tenker du avslutter med EN rett da? Omgang 2. 2 rette igjen? som gjør at den siste som ble vr blir strikket rett og nest siste r også blir strikket r? Jeg prøver, avansert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann:)
      Er nokså lenge siden jeg laget disse, men pinne 6 eller 7.
      Poenget med mønsteret er at det hele tiden forskyves med 1 maske. Bare husk at vr på rett på andre siden;)
      Så hvis du ser fra rette siden, så begynner jeg med 2 r, neste omg 1vr 2 rett osv
      3 omg 2 vr 2 rett osv
      Håper du skjønner når du begynner å strikke:)
      Lykke til:)

      Slett
  9. Hei igjen, takk for svar. Jeg prøver! :-) Men kan du huske hva jeg må følge ift masker? Hvor mange du tok, og om det er nøye med antall masker eller oddetall/partall? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøv med 60 masker og se om det blir greit:) Har ingenting å si med partall/oddetall.
      Hilsen Hege😊

      Slett
  10. Takk takk! Jeg prøver igjen :-)

    SvarSlett
  11. Hei Hege,
    Hva er målet på flette-puta di?

    Jeg har kjøpt garn og er klar. Har tenkt til å strikke på rundpinne 7 (altså både frem og baksiden).

    Hilsen Monica :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Monica:)
      Mener putene mine var 50x50:)
      Lykke ti:)

      Slett
    2. Takker.
      Jeg har en som er 45 x 45, satser på at det blir fint :)

      Slett
  12. Hei Hege,

    hva er målet på innmmaten i fletteputa?

    Jeg er klar til å sette igang. Skal strikke på rundpinne 7 (altså både frem- og bakdelen skal strikkes.
    Har en pute på både 40 x 40 og en på 45 x 45.

    Takk på forhånd,
    Monica

    SvarSlett