Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 10. oktober 2013

Skal du male furu med lakk eller kvist?

I dag skal jeg dele et lesertips med dere.
Fikk en anonym melding tidlig i sommer fra en som gjerne ville dele noe som kan gjøre at du unngår kanskje en av de største oppussings-irritasjonene:


A: Når du har malt furu som er lakket hvit, og lakken liksom trenger igjennom og lager skjolder etter en tid.
B: du har malt ubehandlet furu (og du har gjerne til og med brukt kvistlakk) og LIKEVEL kommer noen av kvistene gjennom malingen etter en tid.

Den anonyme tipseren kunne fortelle at hun hadde fått et tips av en gammel maler om å male ett strøk med Jotuns Våtromsgrunning først.


OG DET VIRKER!!!

Så skal du male vinduer, dører eller annet av furu - kjøp deg en liten bøtte med dette vidunderet først:)

6 kommentarer:

  1. Hei Hege!

    Takk for tipset:-) Da blir det Jotuns Våtromsgrunning først, så vanlig grunning med kvistlakk og til slutt maling?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du trenger ikke grunning med kvistlakk - bare mal rett på våtromsgrunningen:)

      Slett
  2. Hei Hege:) Når du først er inne på supre malingstips; etter å ha lest bloggen din og sett at du har en forkjærlighet for emaljelakk, så tenkte jeg at jeg skulle spandere 69kr på en boks med sort på biltema til de gamle furulakkerte benkeplatene mine på kjøkkenet. Så uten og pusse av 25 lag gammel lakk og kun tørke over dem med lett salmiakkvann på kluten, malte jeg benkeplatene med 2 lag av emaljelakken, og det funker som bare det:) Tusen takk, jeg hadde sett for meg endeløs pussing, eller å bytte de ut, så det er et supert tips.Nå er det noen mnd siden jeg gjorde det, og det er så lett å holde reint:) Ha en fantastisk dag i høstværet. Mvh Lene

    SvarSlett
  3. Supert tips, det skal jeg huske på om det trengs en dag :)

    SvarSlett
  4. Virker dette tipset om tingene er malt fra før også? Har et flott skap der kvistene desverre viser igjennom den hvite malingen... (Nei, det var ikke meg som malte uten kvistlakk...)
    Fin blogg!
    Hilsen moster

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal funke utmerket :) Lykke til :)

      Slett