Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 6. november 2013

Rødt eller hvitt brannslukkingsapparat..?

Brannmannen tapte igjen.
Vi kan bare ikke ha de der stygge, glorete og røde brannslukkingsapparatene.
Og da vi pusset opp soverommet ble det ekstra tydelig hvor fæl den røde tanken var.
Og det er klart av apparatet må matche rommet. Skulle da bare mangle.
Så apparatet ble avkledt alle sine klistremerker med informasjon (puttet dem i nattbordet) og smurt inn med deilig, hvit maling.

Hegemor smilte mens hun jobbet, og apparatet struttet stolt etterpå.


Brannmannen visste ikke om han skulle tro på det han så, men med noen års erfaring med mine stunts klarte han relativt fort å få tilbake hvilepulsen og samle tankene.

Apparatet ble godkjent - mot at han aldri må dra å få det fyllt opp. Der har jeg visst vunnet meg en jobb.

Det går fint, jeg har jo fred og harmoni i sjelen nå.

Apparatet står helt til venstre ved siden av nattbordet HANS (selvfølgelig).
God natt!!



20 kommentarer:

  1. Hallo:) du kan lage deg en sjablong og stemple-male FIRE etter det er hvitmalt, det kommer til å bli prikken over i'en. På høykant liksom, sender med en link der du kan se hva jeg mener. Lykke til:)
    http://katrinesfoto.blogspot.no/2011/09/diy-do-it-yourself-brannslukking-i.html

    SvarSlett
  2. Så utrolig smart! Og fint :-) sånn vil jeg ha også. Takk for spennende tips!

    SvarSlett
  3. LIKER! myyye flottere :))

    Ha en finfin natt!
    Klem

    SvarSlett
  4. Utrolig stilig!
    Hvordan gjorde du dette? Noen spesiell maling/forarbeid osv?
    Har akkurat samme problem på vårt soverom..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok ett strøk med vanlig heftgrunning først og malte med veggmaling etterpå (med vanlig rulle). Sikkert ikke veldig holdbart, men det henger jo bare i ro på veggen likevel;)

      Slett
  5. Så fint! Lurer på det samme som Linn jeg. Og brukte du maling eller spray?

    SvarSlett
  6. Du bør vite det at apparatet nå ikke er godkjent lenger. Så du kan komme til å få ett problem med forsikringsselskapet hvis du skulle være så uheldig å ha en brann. Apparat i private hjem skal kontrolleres hvert femte år, og du vil ikke få godkjent ett hvitt apparat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det flaks at jeg koser meg langt mer over ett hvitt, enn godkjent, apparat:) Neida, det er klart at jeg ikke akkurat kan selge det slik, men tror nok mannen skal klare å holde apparatene i huset oppdatert;) Og all informasjon som var klistret på apparatet er tatt vare på, det er viktig:)

      Slett
    2. Syntes nå uansett ikke det er så lurt å oppfordre/tipse andre om dette. Det blir dyrt dersom huset brenner ned og forsikringsselskapet ikke vil dekke noe pga ikke godkjent apparat. Hva din mann gjør spiller jo ingen rolle. Spørs om man har tid til å leite i en skuff dersom uhellet plutselig er ute

      Slett
    3. Apparatet virker akkurat like bra, og jeg tror uansett at det ikke er lurt å spare lesingen til det brenner:) Dette må du kunne også i mørket - og da legger du sikkert ikke merke til at apparatet er herlig hvitt:)

      Slett
    4. Syns nå uansett at det er fryktelig uansvarlig av deg å oppfordre til dette. En av mine kunder har selv opplevd at forsikringsselskapet ikke betalte ut ei krone når huset brant ned fordi de ikke hadde ett godkjent apparat i huset. De hadde nettopp hatt brannvesenet på kontroll og fått beskjed om at de måtte bytte apparat fordi det ikke var godkjent.

      Slett
    5. Jeg er skeptisk til anonyme kommentarer som " En av mine kunder har selv opplevd at forsikringsselskapet ikke betalte ut ei krone når huset brant ned fordi de ikke hadde ett godkjent apparat i huset. De hadde nettopp hatt brannvesenet på kontroll og fått beskjed om at de måtte bytte apparat fordi det ikke var godkjent." På den annen side er huset den største investeringen man har, og familien er uerstattelig. Jeg ville likt å lese om dette på en offentlig side. Jeg vet det ikke er lov å selge hvite brannslokningsapparater, men er det lov å eie et oppmalt apparat og hva sier forsikringsbransjen? Hva om man har dobbelt opp, et rødt apparat i en krok bak en dør og et hvitt apparat hengende på stua? Jeg har prøvd å google uten å finne annen info enn en artikkel som viser til salg. http://www.dinside.no/880641/dette-brannslukningsapparatet-faar-du-ikke-lov-til-aa-kjope

      Slett
  7. Haha! Det er vel kanskje bare du som kan komme på en sånn idé! Men det var jo en strålende idé.
    Når det handler om å male brannslukningsapparat, så tenker jeg at egentlig burde man jo bruke noe selvlysende farge, når man först er i gang. (Bank i bordet; ta i tre;)

    SvarSlett
  8. Men fins det en lov i Norge som sier at man må ha brannslukker for å få ut forsikringspenger om huset brenner?
    Det hadde vel värt bra, kanskje.

    Syns vel forövrig at det det er litt morsomt at noen blir så opprört over at du velger å male ditt eget brannslukningsapparat hvitt =)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, nei det er ingen regel på forsikringen som sier det. Det blir som om huset ditt brenner når du ikke er hjemme. Kan ikke skylde på manglende, ikke godkjent eller hvitt(!) brannslukkingsapparat da;) Jeg har heller aldri sagt (eller skrevet) at vi bare har ett apparat....;)

      Slett
    2. I så fall er det bare å gratulere! Fineste brannslukningsapparatet JEG har sett!

      Slett
  9. Min mann er også brannmann, og han lo godt da jeg leste kommentarene her høyt. Her i huset leverer vi ikke inn apparatene til godkjenning. Vi kjøper nye ;) Det koster nemlig ikke noe mer. Og de gamle apparatene har bl.a ungene hatt brannøvelse med ute i hagen. Skal jammen ta å fikse på mine brannslukningsapparater jeg også, så jeg slipper å "gjemme" dem unna. For fine er de jo ikke ;) Stå på Hegemor! Hilsen nok en Brannmannsfrue :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig:):) Kos deg med malingen og nyt resultatet:) God helg:):)

      Slett
  10. Det kvite apparatet er iallefall VELDIG vanskelig å få auge på dersom rommet er fylt med røyk, og sjølv om du seier du veit kor det står, er det ikkje like lett å leite seg fram til det når alt er røyk. Håper du tar til fornuften og tenker at det er viktigare å faktisk redda liv enn å få alt i rommet til å matche..

    SvarSlett
  11. Artig å se at så mange har satt seg så godt inn i regelverk om dette :) Dere har rett i at det ikke vil bli "godkjent" ved en service, og at det ikke regnes som godkjent i en bolig fordi det har "feil" farge. Så er det likevel slik at de samme reglene sier ikke noe om hvor i huset et slikt "godkjent apparat" skal oppbevares. Vi har således en godkjent pulverslokker stuet bort i et skap i kjelleren, slik at forsikringsselskapet er fornøyd. Men jeg tror nok likevel jeg vil foretrekke den hvitmalte F-slokkeren som henger 40 cm fra sengekanten min. ;) Etter noen år som yrkesbrannmann, og etter å ha lært et stort antall "sivile" innbyggere å bruke en håndslokker, er jeg ganske trygg på at det skal gå fint både å finne det, og å bruke det TIL TROSS for at bruksanvisningen ikke lenger er synlig. Tror heller de fleste av dere burde fokusere på hva dere har av røykvarslere i huset, for det er her risikoen ligger mtp personsikkerhet. I vårt tilfelle er det seriekoblede røykvarslere i alle soverom, oppholdsrom og risikorom i huset (les: vaskerom, etc). Da skal mye feile samtidig for at du skal klare å komme i en situasjon hvor det faktisk rekker å bli særlig røykfyllt før alarmen løser ut.
    Dette er litt av vurderingene (som Hegemor ikke har skrevet noe om) som ligger bak det hvitmalte apparatet hun er så glad i.
    Hilsen Brannmannen

    SvarSlett