Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

fredag 13. desember 2013

Fantastisk melisglasur!

De fleste av dere er sikkert ferdige med å pynte pepperkaker og pepperkakehus for leeeeenge siden.
Det er ikke jeg.
Det vil si, jeg har begynt.
Bittelitt.

Juletreet skal nemlig få spiselig pynt i år. Sammen med mer uspiselig krims krams.
14-åringen lider mer og mer for hver søtsak som blir hengt opp.
Spørs hvor lenge de får henge. Blir uansett mindre å rydde vekk.

Tenkte å dele en fantastisk god oppskrift på melisglasur.
Jeg har i ALLE år klumset meg til en ubrukelig, altfor tørr og hard, hvit masse.
Posen har sprekt og kakene har sett ut som om de er blitt truffet av store, rare melisklumper som har flydd forbi.

Men ikke nå lenger.


100 gram eggehvite (ca 3 egg)
500 gram melis
5 gram sitronsyre
Sitronsyren gjør melisen kritthvit, men veldig syrlig, så skal du spise kakene/huset, bør du sløyfe den.
Piskes i miksmaster til den blir fluffy og kremete.
Fantastisk god å jobbe med:)
Dette innlegget er fra i fjor - men oppskriften er like aktuell :)

6 kommentarer:

  1. Jeg skriver under på at den melisglasuren er super. Jeg testet den i fjor. Her i huset pyntes bare pepperkakehuset - sånn cirka neste helg.

    SvarSlett
  2. Dersom du skal spise melisglasuren kan du bytte ut sitronsyren med en kvart ts kremortartari (som kan kjøpes på apoteket) da får du samme fantastiske resultatet :)

    SvarSlett
  3. Stikker du hull i hjertene før steking? Hva bruker du til det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, stikk hull med et sugerør, feks:)

      Slett
  4. Den oppskriften skal jeg notere meg!!!
    Ble jo så fine!!!
    Har hermet etter deg, og kjøpt meg kake stempel i dag.
    Så her skal også sandnøttene få hjerte stempel.
    Må bare finne tid til å bake de først!!!
    Sofa kroken din er superfin!!!!

    Ha en fin førjulstid!

    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett