Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

torsdag 30. januar 2014

Hvis du tror du kan gjærdeig - les dette :)


Du vet du har vært litt for lenge borte fra bloggen når du begynner å få spørsmål om helsa og ekteskapet!
Ha ha, det er mange skjønne mennesker der ute :)
Kan berolige alle med at ekteskapet går som det hyler, og helsa er helt som den skal være ;)


Ok, dagen utbasunering fra denne kanten handler om gjærdeig.
Trodde du at du laget gjærdeig riktig?
Det trodde jeg og, - helt til jeg fant denne framgangsmåten:

Jeg googlet tilfeldigvis etter en god bolleoppskrift, ikke fordi min egen ikke er god, men fordi det av og til er gøy å prøve noe nytt.
Ramlet inn på Trines matblogg og fant hennes oppskrift på rosinboller.

Men det som imponerte meg mest var dette:


Visst du at du bare skal smuldre fersk gjær rett oppi melet sammen med alle de andre ingrediensene?
At du IKKE trenger å røre den ut i "kroppstemperert" melk / vann??
(kjente jeg kokte med tanke på heimkunnskapslæreren min og hennes vanvittige gjær-prosedyrer)


Før heving

I tillegg skal smøret ikke smeltes sammen med melk eller vann, slik jeg har gjort i alle år - smøret skal bare skjæres i terninger og has i helt til slutt!
Hallo - ingen har fortalt meg dette før!

Vet du, deigen blir som en drøm!
(en fordel om smøret har stått romtemperert en stund, så det ikke blir så hardt:)


Slik er deigen - ETTER at plastfolien er tatt av! Ingenting henger fast:)
 Du trenger maks et par ss mel på benken under utbaking, deigen er så knall å jobbe med.

Skolebolle
 Pga en del sære interesser her i huset, må jeg bake ulike typer boller når jeg baker, - så det blir noen vanlige, noen rosin og noen skoleboller.


Smaken i bollene er helt topp, og luftigheten er nok mye takket være gjæren.
Jeg skal fra nå av kun bruke tørrgjær ved naturkatastrofer eller krig.


 En av fordelene med boller i disse snøfulle tider er jo alle de mammapoengene du får når gutta velter inn våte og kalde :)


Hele oppskriften,  og den detaljerte framgangsmåten til Trine kan du lese HER.
Enjoy:)

16 kommentarer:

  1. MMMhhhh and again your beautiful kitchen! Thanks for your answer regarding your kitchen. I think, we will have the same, once we will have finished the renovation in our old stonehouse in Italy! Hug, Barbara

    SvarSlett
  2. Da ble det bollebaking på meg gitt! :-) De så himmelske ut.. Det er forresten heelt ok at du kommer å hjelper med interiøret hjemme hos meg på Nedenes,;-) Klem Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi hi, jeg ser på FB at du klarer deg helt fint på husfronteb'n, Maria:):)
      Uansett må du ha lykke til med alt det kjekke forestående:):) klem

      Slett
  3. I know!! Trine har verdens beste bolleoppskrift! Vi bruker kun hennes - til alt fra kanelsnurrer, via solboller og til rosinboller! Enn om hun kunne gått over til heimkunnskapslærer, og bare spart oss for et tiår med labert forhold til matlaging? Anbefaler for øvrig middagsoppskriftene hennes også:) Amen! Og god helg til deg og dine ufyselig fristende bollebilder ;)

    SvarSlett
  4. Cela semble très appétissant !
    Je me vois bien au petit déjeuner manger ces belles brioches avec une lichette de beurre accompagné d'un bon thé .
    Bonne soirée !

    SvarSlett
  5. Mmmmm, de så da fantastisk gode ut :)

    SvarSlett
  6. OMG, dette så bare heeeelt fantastisk godt ut!! :))

    Ha en fin helg,
    Klemmer

    SvarSlett
  7. Hmmm....dette ser unektelig lekkert ut - helt i fra den luftige deigen til de nydelige bollene!!!!Spørs om jeg må teste det opplegget der,og ta deg på ordet for joda...det høres litt rart ut ;)
    God helg og takk for tips!
    Toveklem :)

    SvarSlett
  8. Sikkert et bra tips fra Trine's det der, men at du "koker innvendig" over en sikkert helt normal gjær-prosedyre sier noe om at du er litt trang i nøtta. Det er ikke FEIL eller RIKTIG, men to ulike måter å gjøre ting på. Da har du sannelig veldig lite å irritere deg over, fint for deg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det sies at bruk av sarkasme og ironi er et tegn på sosial intelligens, og at mangelen på forståelse av dette er tegn på det motsatte:) God kveld til deg:) (det siste var ikke sarkastisk, altså:)

      Slett
    2. Ikke noe av det var sarkastisk egentlig, tror du må bruke synonymordboka di flittigere...

      Slett
    3. I rest my case.

      Mener ikke å være frekk, men har aldri forstått meg på dere som plumper innom en blogg, og ikke liker den - hvorfor ikke bare gå videre til neste..? Du finner helt sikkert noen du liker der ute. Masse lykke til:)

      Slett
  9. Veldig fristende boller! Takk for at du deler gode tips! Flotte bilder! :D Så koselig med det lille treet med lys! :)
    Ha en fin søndag! :)
    Klem Lisa

    SvarSlett
  10. Hei! Finnes mange måter å lage boller på. Ingenting er feil :) Den beste oppskriften jeg vet på boller som jeg bruker hver gang jeg baker og som jeg alltid synes blir vellykket er rett og slett "verdens beste boller" fra detsoteliv. Her skal melis, melk og smør kokes opp i gryta før det kjøles ned til 37 grader og blandes med melet...Så den må du prøve også :)

    SvarSlett
  11. Supert med nye oppskrifter =) Det er derfor jeg leser blogger, slik at jeg kan lære og prøve nye ting =) Kommer garantert til å følge deg videre (btw, jeg elsker ironi og sarkasme ;) )
    Ha en fin dag =)

    SvarSlett
  12. Jeg baker boller nesten hver helg, og har testet ut litt ulike oppskrifter. Både den fra Schakenda som er slik du beskriver, den til detsote liv og ikke minst Ingrid Espelid Hovig sin. Første og siste er mine favoritter. Jeg har lært at eltetid er også viktig. Bruk lang tid i kjøkkenmaskinen, så får du en smidig deig. Den til detsoteliv, ble litt smakløs, så her må det litt mer til for å heve smaken, ellers var de fine. Det er sikkert med boller som alt annet, hver har sin smak. Bare å finn den oppskriften man er mest fornøyd med, da blir det vellykket hver gang :-)

    SvarSlett