Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 1. april 2014

Superenkel bløtkakebunn


Så et lurt tips på tv her om dagen: hva man skulle gjøre for at bløtkakebunnen (eller sukkerbrødet) skal bli høyt og jevnt. Siden vi nærmer oss konfirmasjon og 17. mai går alle slike tips rett inn om dagen.
Det var Kakekrigen på TVNorge som har skylda for at jeg nå får dette til.


Hele tipset går enkelt og greit ut på at når du har fått røra i formen, så bruker du slikkepotten og drar røra opp rundt hele kanten. Husk å legge bakepapir i bunnen, da trenger du ikke tenke på hvordan du skal få kaken løs.
Siste tipset var å snu kaka opp-ned når den kommer ut av ovnen.
Altså, legg en rist oppå kaka og snu begge deler rundt. La den avkjøle helt mens den står med toppen ned.
Dette bevarer visstnok fuktigheten i tillegg til at kaka blir helt jevn.


Når du til slutt skal ha kaka på fatet, fjern ringen rundt og legg den med toppen ned.
Da er det bare å dra av bakepapiret og så kan du gå bananas med pynting og digg.
Jeg bruker alltid en del vaniljekrem i fløten, men det er bare fordi jeg ikke liker ren fløte så godt.

Du finner oppskriften HER.
Den gjelder for 22 cm form. Jeg brukte 24 cm, funka det og.

I found this great recipe on how to get a spongecake to become totally even, moist and delicious at the same time: use a spatula to drag the dough up around the edges of the cake tin before you put it into the oven. And when you get it out, turn it around on a grating and let it cool off.

4 kommentarer:

  1. Dette tipset skal helt klart prøves ut!:)
    Jeg har konfirmasjon i mai så dette passet jo fint!

    Koselig blogg du har, alltid koselig å titte innom :)

    Klem frk. Vergum

    SvarSlett
  2. Hilsen Hegemor-Husmor? Takk for tips! :)

    SvarSlett
  3. Hei på deg! det var et lurt tips jeg tar med meg!!!
    Gratulerer så mye som vinner av soveromskonkurransen!!!
    Det fortjente du!!!
    Kjempefint soverom dere har!!!!
    Der er jeg helt sikker på at dere sover godt.

    Ha en fin aprilkveld!

    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett