Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 6. mai 2014

Kakebordet :)


Har lovet å vise noen av dere marsipankake-prosjektet mitt til konfirmasjonen.
For å si det sånn - her har læringskurven vært bratt.
Jeg laget én øvingskake før de to jeg laget til selve dagen, og alt jeg lærte kan jeg takke ulike bloggere for, i tillegg til en del kakeproffer som har lagt ut mange instruksjonsvideoer på youtube.

For å si det sånn: mitt utgangspunkt var sånn ca. at roser, det lager man ved å rulle ut en pølse og trykk fingertuppen langs kanten...
Kan vel si det slik at det er ikke helt slik de lager dem lenger.
Men det var jo egentlig veldig lett likevel:)



Så etter en hard "studieperiode" var det på tide å sette ideene ut i live.
Nå skal det sies at det er rimelig mye lettere med alle de ulike hjelpemidlene som finnes på markedet: feks. mouldingformene som laget bokstaver og kuleranden rundt kanten.
I prinsippet er det bare en avansert måte å lage sølekaker og sandslott - fyll formene, trykk marsipanen inn og ta ut en ferdig formet figur.

Underveis-bilde, før jeg oppdaget at jeg hadde skrevet Gralulerer... ;)

Mønsteret i selve marsipanlokket er laget ved hjelp av en pregematte som jeg la over og kjevlet ned i det ferdig kjevlede lokket før jeg la det over kaka.
Til og med det å legge på lokket var ganske enkelt når man studerte et par videoer på nettet først:)

Tekst og dato er laget med royal icing (eggehvite og melis) farget svart, i sprøytepose.

Det ble to kaker da den ene ble for dem som ikke skulle ha hvetemel.
Den var skikkelig skit å bake i forhold til "vanlig" kake: ikke gikk det an å sikte det glutenfrie melet når jeg skulle bake sukkerbrødet, og marsipanen var hundre ganger lettere å forme med hvetemel enn med melis og potetmel som jeg måtte bruke på den glutenfrie kaka.
Opplevde at marsipanen ble mye tørrere og hadde lettere for å sprekke.


Men kom i mål til slutt.
Sløyfa og framgangsmåten på den fant jeg på en blogg. Finnes utallige framgangsmåter der ute.

Alt ble laget med marsipan og den er farget med pastafarger kjøpt på nett.

En ting var at jeg lærte mye om hvordan man kunne lage ting, - det viktigste jeg lærte var nok vel så mye om alt man IKKE måtte gjøre ;)


Resten av kakebordet bestod av gele, brownies, oreokake, is, ostekake, sjokoladekake, chips og sjokoladepudding.

Ekte Toro Brownies ;)

Oppskriften på denne sjokoladekaka finner du HER

Har funnet ut at det å lage marsipankaker er gøy, men innmari tidkrevende.
Dette kommer ikke til å bli en hverdagssyssel, men moro å ha prøvd.
Og ved en eventuell neste anledning skal jeg bare lage EN, ikke TO, og ikke på samme dag som jeg skal lage 3-4 andre kaker ;)
Puh!


The cakes I made was all decorated with marzipan.
I picked up how to do it on different blogs and youtube.
Using molds and pattern sheets the cakes came along after hours in the kitchen ;)

10 kommentarer:

  1. Wow, så flink du er!! slikt arbeid har ikke jeg tolmodighet til tror jeg, holder meg til Cupcakes ;)

    Ha en finfin Onsdag,
    Klemmer

    SvarSlett
  2. wow! For et kakebord og for noen flotte kaker!

    SvarSlett
  3. Dette var virkelig et imponerende kakebord, utrolig proffe marsipankaker. hadde ikke sagt neitakk til en smakebit nei :-))
    Nyt dagen, herlig når konfirmasjonsdagen er over og selv om det er utrolig hyggelig :-) klem Anita

    SvarSlett
  4. Hei på deg! Og gratulerer så mye med konfirmanten.
    Så nydelige kaker du har bakt, og så flotte lokaler og omgivelser!
    Her har vi et "hvileår" i år, men til neste år, er vi klare igjen!

    Håper formen er fin og at du koser deg med den voksende magen!!!

    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  5. Jeg er mektig imponert!!
    Du er jo helt RÅ:)
    Da vi hadde konfirmasjon lagde jeg en brett cupcakes og en Toro Brownies, resten måtte jeg overlate til mor, svigermor og baker'n:)
    Og slik blir det nok i år og, hohoiii :)
    Men lagde all maten selv da - stolt! :)

    SvarSlett
  6. Så nydelige kaker:) Lurer på, hvilken størrelse brukte du på formene til 2-etasjers kaken? Må til pers selv nå med kakebaking til konfirmasjon:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Jeg mener at de er 22 og 26, så vidt jeg husker :) Lykke til!!! Gøy med konfirmasjon :) Vi har igjen til neste år :D

      Slett
  7. Hei! Lurer på hvordan pregematten din ser ut og evt hvor den er kjøpt? Finner ikke samme mønster noe sted.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mener jeg kjøpte den på Cacas:) Den er en vanlig pregematte på ca 50 x 50 cm:)

      Slett